Between Human Limits and the Law of God. The Pastoral care of Mercy in the Irregular Situations
PDF (Język Polski)

Keywords

pastoral care
divorced
irregular situations
mercy
Amoris laetitia

How to Cite

Polak, M. (2018). Between Human Limits and the Law of God. The Pastoral care of Mercy in the Irregular Situations. Teologia I Moralność, 13(1(23), 195–207. https://doi.org/10.14746/tim.2018.23.1.11

Abstract

The apostolic exhortation of Pope Francis Amoris laetitia formulates a number of indications regarding the pastoral care of families. They also apply to so-called marital irregular situations. One of the main principles of pastoral care in such situations is responsibility for man, for his spiritual development. This responsibility requires good pastoral understanding of various situations and accompanying the man on his ways of spiritual development. This article proposes the application of the paradigm of mercy as a principle proper for this kind of pastoral work.
https://doi.org/10.14746/tim.2018.23.1.11
PDF (Język Polski)

References

Benedykt XVI (2012), Szczęśliwe dzieciństwo każdemu z nas daje przedsmak raju. Rozmowa Papieża z uczestnikami spotkania rodzin podczas Święta Świadectw, Mediolan 2.06.2012, „L’Osservatore Romano” 7-8, s. 20-23.

Coccopalmerio F. (2017), Radość miłości. Przewodnik po ósmym rozdziale adhortacji Amoris laetitia papieża Franciszka, tłum. E. Augustyn, Dodatek specjalny do „Tygodnika Powszechnego”, Kraków.

Franciszek (2014), Obecność Papieża jest gwarancją. Przemówienie na zakończenie obrad Synodu (18.10.2014), „L’Osservatore Romano” 11, s. 19-21.

Franciszek (2014), Żyjemy w epoce miłosierdzia. Spotkanie z kapłanami diecezji rzymskiej, 6.03. 2014, „L’Osservatore Romano” 3-4, s. 29-31.

Franciszek (2013), Adhortacja apostolska Evangelii gaudium, Watykan.

Franciszek (2016), Adhortacja apostolska Amoris laetitia, Watykan.

Gentili C. (2014), Kościół, rodzina i wyzwania ponowoczesności, „Społeczeństwo” 3, s. 15-19.

Gilaski M. (2017), Po adhortacji Amoris laetitia: drogi miłosierdzia dla osób żyjących w związkach niesakramentalnych, „Homo Dei” 1, s. 41-50.

Halik T. (2006), Wzywany czy niewzywany. Bóg się tutaj zjawi, tłum. A. Babuchowski, Kraków.

III Nadzwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów (2014), Relatio Synodi – Wyzwania duszpasterskie związane z rodziną w kontekście ewangelizacji, „L’Osservatore Romano” 35, s. 8-18.

Jan Paweł II (2001), List apostolski Novo millennio ineunte, Watykan.

Jan Paweł II (1994), List apostolski Tertio millennio adveniente, Poznań.

Kasper W. (2014), Miłosierdzie. Klucz do chrześcijańskiego życia, tłum. R. Zajączkowski, Poznań.

Krajczyński J. (2017), Rozeznawanie sytuacji osób rozwiedzionych żyjących w nowych związkach. Praktyczny komentarz do Amoris laetitia, Kraków.

Léon-Dufor X. (1986), Słownik Nowego Testamentu, tłum. i oprac. K. Romaniuk, Poznań.

Majorano S. (2017), Rozsądek osobisty i duszpasterski wegług Amoris laetitia a wizja moralności św. Alfonsa Liguoriego, „Homo Dei” 2, s. 11-32.

Makowski T. (1971), Pastoralny aspekt spowiedzi małżonków, „Homo Dei” 3, s. 206.

Makowski T. (2010), Duszpasterstwo osób rozwiedzionych żyjących w nowych związkach w świetle posoborowych wskazań Stolicy Apostolskiej, „Studia Gnesnensia” XXIV, s. 203-249.

Misiarczyk L., Sprusiński P. (2012), Warunki powrotu lapsi do wspólnoty kościelnej według Cypriana z Kartaginy, „Studia Płockie” 40, s. 27-48.

Mroczkowski I. (2017a), Etos miłosierdzia a wierność małżeńska. Moralne dylematy osób żyjących w związkach niesakramentalnych, Płock.

Mroczkowski I. (2017b), Etos sumienia a dylematy osób żyjących w związkach niesakramentalnych, „Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego” 1, s. 105-120.

Polak M. (2014), Duszpasterstwo miłosierdzia. Miłosierdzie jako paradygmat pastoralnej misji Kościoła, „Teologia Praktyczna” 15, s. 7-21.

Polak M. (2007), Przygotowanie do sakramentu małżeństwa w świetle mistagogicznej koncepcji duszpasterstwa, w: Evangelizare pauperibus, red. M. Olczyk, P. Podeszwa, Gniezno, s. 427-444.

Polak M. (2017), Towarzyszenie narzeczonym we wspólnocie kościelnej, w: Towarzyszyć małżeństwu i rodzinie. Inspiracje adhortacji apostolskiej Amoris laetitia dla duszpasterstwa rodzin, red. J. Goleń, Lublin , s. 299-307.

Schönborn Ch. (2016), Proste jak powiedzenie «dobry wieczór». Prezentacja adhortacji apostolskiej Amoris laetitia, „L’Osservatore Romano” 5, s. 52.

Sekretariat der Deutschen Bischofskonferenz (2017), „Die Freude der Liebe, die in den Familien gelebt wird, ist auch die Freude der Kirche“. Einladung zu einer erneuerten Ehe- und Familienpastoral im Licht von Amoris laetitia (23.01.2017), Serie: Die deutschen Bischöfe 104, Bonn.

Sobór Watykański II (2002), Konstytucja Gaudium et spes o Kościele w świecie współczesnym 1965, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, Poznań.