Patriotyzm w czasie pokoju
PDF (Język Polski)

Keywords

teologia moralna
patriotyzm
cnoty

How to Cite

Derdziuk, A. (2019). Patriotyzm w czasie pokoju. Teologia I Moralność, 14(1(25), 95–106. https://doi.org/10.14746/tim.2019.25.1.6

Abstract

Troska o rozwój patriotyzmu jako postawy aktywnego angażowania się w poznawanie i rozwój dziedzictwa narodowego jest moralnym obowiązkiem chrześcijanina wypływającym z cnoty sprawiedliwości. Otwierając się na potrzeby innych członków wspólnoty narodowej, człowiek poszerza swoje horyzonty i rozwija talenty otrzymane od Boga. Patriotyzm obejmuje element poznawczy, uczuciowy i wolitywny, które pozwalają na integralne włączanie się w strzeżenie i rozwijanie duchowego i materialnego dziedzictwa własnej kultury. Rozwój cnoty miłości i sprawiedliwości jest ważnym wkładem w budowanie kapitału społecznego, który ma wymiar osobowy i obejmuje duchowy potencjał osób tworzących daną wspólnotę narodową. Wśród działań promujących patriotyzm w czasie pokoju należy wskazać angażowanie się w życie polityczne przez udział w wyborach i aktywność obywatelską oraz troskę o kulturę, gospodarkę i środowisko naturalne. Inwestowanie we własnym kraju, płacenie podatków i pozostawanie w ojczyźnie przyczyniają się do rozwoju wspólnoty narodowej.

https://doi.org/10.14746/tim.2019.25.1.6
PDF (Język Polski)

References

Benedykt XVI (2009), Encyklika Caritas in veritate, Roma.

Biel R. (2012), Kościół Wielkiej Soboty. Paschalna wizja Kościoła w ujęciu kardynała Kurta Kocha, Tarnów.

Derdziuk A. (2015), Cnota jako kapitał społeczny. „Roczniki Teologiczne” 62, z. 3, s. 59-75.

Derdziuk A. (2008), Inwestycja w patriotyzm, „Kontrola Państwowa” 53, nr 2, s. 110-121.

Derdziuk A. (2018), W kręgu zagadnień bioetycznych i ekologicznych, Lublin.

Franciszek (2015), Encyklika Laudato si’, Roma.

Gocko J. (2005), Globalizacja, w: Jan Paweł II, Encyklopedia nauczania moralnego, red. J. Nagórny, K. Jeżyna, Radom, s. 214-217.

Gocko J. (2002), Oblicza współczesnej demokracji – gospodarka, w: Wartości u podstaw demokracji, red. J. Nagórny, A. Derdziuk, Lublin, s. 73-81.

Jan Paweł II (1981), Encyklika Laborem exercens, Roma.

Jan Paweł II (2005), Pamięć i tożsamość. Rozmowy na przełomie tysiącleci, Kraków.

Katechizm Kościoła katolickiego (1994), Poznań.

Kempys J. (2005), Cnota patriotyzmu, „Sosnowieckie Studia Teologiczne” 7, s. 171-183.

Nagórny J. (2006), Wychowanie do patriotyzmu w nauczaniu Jana Pawła II, w: Formacja moralna – formacja sumienia, red. J. Nagórny, T. Zadykowicz, Lublin, s. 129-151.

Skorowski H. (2004), Aksjologiczny wymiar narodowego dziedzictwa kulturowego w kontekście integracji europejskiej, w: Pytania o wartości. W podstaw integracji europejskiej, red. T. Syczewski, S. Mazur, Drohiczyn, s. 11-29.

Skorowski H. (2004), Spór o prawa człowieka, w: Spór o człowieka – spór o przyszłość świata. Od bł. Jana XXIII do Jana Pawła II, red. J. Nagórny, J. Gocko, Lublin, s. 145-162.

Sobór Watykański II (2002), Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes (7.12.1965), w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, tekst polski, nowe tłumaczenie, Poznań, s. 526-606.

Zadroga A. (2018), Katolicka myśl ekonomiczno-społeczna wobec fundamentalnych założeń ekonomii głównego nurtu, Lublin.