Abstract
The article deals with the educational role of seniors (grandparents) in the family. The aim is to show a specific educative and socializing role in the areas of family upbringing, cultural and social education, religious-moral upbringing and analysis of their rationalized intellectual capital as the wisdom of an old man. The analysis shows that the roles of seniors still have an important educative impact on adolescent grandchildren. Good contacts with grandparents teach teens love and care for each other, learn about family history, traditions and faith at home. They are still the guards of collective memory, family ties, chronicles of history, wisdom of faith, morality and cultural heritage. It is noticed, however, that advice given to the young generation is not for everyone a universal recipe for a happy life.
References
Adamski F. (2002), Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków.
Adamski F. (1982), Socjologia małżeństwa i rodziny, Warszawa.
CBOS (2008), Co im zawdzięczamy? Opinie w przeddzień święta babć i dziadków. BS/3/2008. Warszawa, s. 4.
Chałas K., Kowalczyk S. (2006), Wychowanie ku wartościom narodowo-patriotycznym, Lublin.
Chmielnicki N. (1978), Dziadkowie, babcie, wnuki, „Problemy Rodziny” 1, s. 29-35.
Czerepaniak-Walczak M. (2010), Zaskakujące, intrygujące, niezwyczajne obrazy młodzieży Próba zastosowania koncepcji „Czarnych Łabędzi” w pedagogice młodzieży, „Przegląd Pedagogiczny” 1, s. 52-64.
Dieck M. (1979), Wohnen und Wohnumfeld älterer Menschen in der Bundesrepublik, Heidelberg.
Dyczewski L. (2015), Międzypokoleniowe relacje w rodzinie i społeczeństwie, Oświata dorosłych.
Inspiracje i wyzwania, red. E. Woźnicka, Warszawa–Łódź.
Frankl V.E. (1978), Nieuświadomiony Bóg, tłum. B. Chwedeńczuk, Warszawa.
Goodman N. (2001), Wstęp do socjologii, Poznań 2001.
Jan Paweł II (2005), Pamięć i tożsamość. Rozmowy na przełomie tysiącleci, Kraków.
Jan Paweł II (1994), Przekroczyć próg nadziei, Lublin 1994.
Kukołowicz T. (2006), Jakim wartościom poświęca się współczesny stary człowiek, w: Starzenie się a satysfakcja z życia, red. S. Steuden, M. Marczuk, Lublin, s. 197 204.
Kukołowicz T. (1976), Kim jest babcia. Zagadnienia filozofii i a zdrowie, Warszawa.
Łukow W. (2007), Problemy wychowania w społeczeństwie globalnym, Olsztyn.
Majkowski W. (2010), Rodzina polska w kontekście nowych uwarunkowań, Kraków.
Mariański J. (2002), Religia i moralność w społeczeństwie polskim: współzależność czy autonomia?, „Forum Teologiczne” 3, s. 45-63.
Mariański J. (2015), Religia i moralność w świadomości Polaków: zależność czy autonomia?, „Konteksty Społeczne” 1 (5), s. 8-26.
Miczyńska-Kowalska M. (2012), Socjalizacja w społeczeństwie ponowoczesnym, Lublin.
Nawroczyński B. (1947), Życie duchowe. Zarys filozofi i kultury, Kraków–Warszawa.
Niezabitowski M. (2007), Ludzie starsi w perspektywie socjologicznej, Katowice.
Pienkoś M. (2015), Dziadkowie w wychowaniu wnuków na podstawie opinii osób młodych i starszych, „Forum Pedagogiczne” 2, s. 281-289.
Przygoda A. (2015), Społeczne role dziadków w procesie socjalizacji wnuków, Toruń.
Puzynina J. (1994), Wokół wartości, Edukacja aksjologiczna, red. K. Olbrycht, Katowice, s. 18-32.
Rybczyńska I. (1997), Jak być (kochaną) babcią, Warszawa.
Scheler M. (1954), Vom Ewigen in Menschen, Bern–München.
Susłowska M. (1998), Psychologia starzenia się, Warszawa.
Szacki J. (2004), Tradycja, w: Słownik społeczny, red. B. Szlachta, Kraków, s. 1491-1495.
Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M. (2006), Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa.
Szczepański J. (1984), Sprawy ludzkie, Warszawa.
Szczepański J. (1987), Tworzyć lepszy świat, „Tygodnik Kulturalny” 42, s. 3-4.
Sztompka P. (2012), Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków.
Tomiło J. (2006), Biografi e ludzi starszych jako źródło wartości wychowawczych. Starzenie się a satysfakcja z życia, red. S. Steuden, M. Marczuk, Lublin, s. 205-216.
Tyszka Z. (1998), Socjologia rodziny a pedagogika rodziny. Przedmiot badań – możliwości współdziałania badawczego, „Roczniki Socjologii Rodziny” 26 (t. X), s. 77-90.
Wawrzyniak J.K. (2011), Opiekuńczo-wychowawcza rola dziadków w rodzinie, „Pedagogika Rodziny” 1(2), s. 95-103.
Struzik Z. (2013), Wartości przekazywane i praktykowane przez osoby starsze w rodzinie, „Mazowsze
Studia Regionalne” 13, s. 115-126.
Zięba-Kołodziej B. (2012), Rola dziadków w życiu rodziny, Tarnobrzeg.
Znaniecki F. (2001), Socjologia wychowania, Warszawa.
Zych A. (1999), Człowiek wobec starości. Szkice z gerontologii społecznej, Katowice.
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.