The Role of Religion Teacher in Moral Formation of Pupil
PDF (Język Polski)

Keywords

religion teacher
catechesis
moral formation
threats
upbringing

How to Cite

Królczyk, M. (2014). The Role of Religion Teacher in Moral Formation of Pupil. Teologia I Moralność, 9(2(16), 95–113. https://doi.org/10.14746/tim.2014.16.2.7

Abstract

A contemporary  religion teacher faces many threats in their service. Their role in moral formation of a pupil is often not effective because the teachers don’t get any support from the pupils’ family.  Therefore, not only religion teachers but also responsible educators are needed who will be able to shape human and Christian values in their pupils. The school together with religion teachers and educators should create a climate conducive to the Christian education of the responsibility and love of truth. A good moral aspect in the formation of the student are also retreats and days of recollection connected with departure. They are not only part of the formation, but also help in the personal experience of meeting with the Lord. In this way the religion teacher’s work can become the essential element of upbringing to responsibility and it can have an influence on the correct formation of conscience.

It would be perfect if the religion teacher’s effort could only support the upbringing that children and young people receive in their families but unfortunately the religion teachers have not enough influence on it. Hence it would be great if the moral formation could be started from the parents first.

https://doi.org/10.14746/tim.2014.16.2.7
PDF (Język Polski)

References

Augustyn św., Początkowe nauczanie religii, w: Pisma katechetyczne, Warszawa 1952.

Augustyn J., Nadużycia seksualne ze strony księży, „Pastores” 2003, 4(21), s. 95-108.

Bołoz W., Etyka seksualna, Podstawy antropologiczne, Warszawa 2003.

Brezinka W., Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych, Kraków 2005.

Góralczyk P., Wychowawcza etyka seksualna, Ząbki 2000.

Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Ecclesia in Europa (28.06.2003), w: Adhortacje apostolskie Ojca Świętego Jana Pawła II, t. 2: 1996-2003, Kraków 2006, s. 626-725.

Kubik W., Zarys dydaktyki katechetycznej, Kraków 1990.

Kuby G., , Globalna rewolucja seksualna. Likwidacja wolności w imię wolności, Kraków 2013.

Królczyk M., Problem kryzysu czystości seksualnej i sposoby jego przezwyciężania, Kraków 2008.

Lepa A., Pedagogika mass mediów, Łódź 2003.

Lepa A., Telewizja w rodzinie, Częstochowa 2008.

Łabendowicz S., Katecheza jako miejsce aktywizacji uczniów, w: Katecheza w służbie wiary, red. W. Janiga, T. Kocór, Przemyśl 2004, s. 251-282.

Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, Kraków 2006.

Morciniec P., Posłannictwo nauczycieli, w: Świadek nadziei. Ks. prof. Janusz Nagórny twórca i nauczyciel teologii moralnej, red. A. Derdziuk, Lublin 2008, s. 529-538.

Mariański J., Kryzys moralny czy transformacja wartości, Lublin 2001.

Marek Z. Podstawy i założenia katechetyki fundamentalnej, Kraków 2007.

Mastalski J., Syndrom uzależnienia cywilizacyjnego, w: Nauczyciel wobec problemów psychospołecznych ucznia, red. N. Pikuła, Kraków–Częstochowa 2009, s. 7-21.

Mastalski J., Jak dobrze wychować dziecko?, Kraków 2009.

Niewiadomski K., Rola komunikacji niewerbalnej w budowaniu relacji międzyosobowych aspekt teologicznomoralny, Kraków 2013.

Mojek S., Formacja moralna, w: Jan Paweł II, Encyklopedia nauczania moralnego, red. J. Nagórny, K. Jeżyna, Radom 2005, s. 205-209.

Olejnik S., Teologia moralna życia społecznego, Włocławek 2000.

Orzeszyna J., Promocja wartości moralnych we współczesnym świecie, w: Wartości moralne w kontekście współczesnego sekularyzmu, red. J. Gocko, Lublin 2007, s. 39-56.

Orzeszyna J., Prawo dziecka do rodziny, w: Stawać się chrześcijaninem dziś, red. T. Reroń, Wrocław 2009, s. 119-130.

Panuś T., Jak uczyć religii dzisiaj?, w: Postawy katechetów, red. M. Majewski, Kraków 1996, s. 104-119.

Potulicka E., Edukacja przeciw neoliberalnym „wartościom” i polityce oświatowej. Konferencja dla nauczycieli i dyrektorów szkół, Kraków 2012.

Peeters M.A., Globalizacja zachodniej rewolucji kulturowej. Kluczowe pojęcia, mechanizmy działania, Warszawa 2010.

Peeters M.A., Gender – światowa norma polityczna i kulturowa. Narzędzie rozeznania, Warszawa 2013.

Ratzinger J., Prawda w teologii, Kraków 2005.

Reroń T., Media na usługach moralności chrześcijańskiej, Wrocław 2002.

Skotarczak J.T., Co zrobić, by nie stracić ducha?, w: Katecheta w potrzasku, red. J.T. Skotarczak, Poznań 2010, s. 7-74.

Szpet J., Dydaktyka katechezy, Poznań 1999.

Szpet J., Katecheta świadkiem i przyjacielem, „Katecheta” 30(1986).

Staniek E., Pedagogiczne zasady Mistrza z Nazaretu, „Wychowawca” 10(1993).

Wanat Z., W trosce o prawe sumienie, w: Świadek nadziei. Ks. prof. Janusz Nagórny twórca i nauczyciel teologii moralnej, Lublin 2008, s. 243-254.

Wróblewski M., „Przywracajmy nadzieję ubogim” Rola i zadania katechety w perspektywie nowego roku duszpasterskiego, „Katecheta” 1(2006), s. 46-50.

Zwoliński A., W sieci Internetu, „Wychowawca” 2003, nr 6(126), s. 5-10.

Zwoliński A., , Maszyna medialna, „Wychowawca” 2013, nr 7-8(246-247).