Abstract
The article concerns the moral and pedagogical aspect of the ideology of gender. The theory of gender promotes itself as a descriptive study on the cultural gender roles, and also as a project of education equality. Therefore it is making a radical criticism of current educational proposals, pointing to their character of the training of the submissiveness. The article in the considerable part is polemisizing with, pointing to the essential elements of the proposal for gender education. Its crux is the proposition of equality, which is done at the expense of total questioning and denying the identity. Against this background it is recalled – in the outline - value of equality and identity proposed in Christian anthropology.References
Bortkiewicz P., Historia jednego wykładu, czyli gender zdemaskowany, Warszawa 2014.
Chocimski Z., Trzej heretycy, „Fronda” 26(2005), s. 24-31.
Dzierzgowska A., Rutkowska E., Ślepa na płeć – edukacja równościowa po polsku – raport krytyczny, Fundacja Feminoteka Warszawa 2008 s. 5
http://www.feminoteka.pl/downloads/raport_www.pdf [dostęp 10.06.2014].
Grabowska A., Mózg kobiecy, mózg męski, czyli dlaczego jesteśmy różni, http://panorama.pan.pl/s,mozg-kobiecy-mozg-meski-czyli-dlaczego-jestesmy-rozni,97.html [dostęp 10.06.2014].
http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WR/kongregacje/kdwiary/kobieta_31052004.html [dostęp 10.06.2014] nr 6.
http://www.naszawitryna.pl/jedwabne_779.html [dostęp 10.06.2014].
Hunter-Geboy C., Edukacja Bez Tabu. Podręcznik do prowadzenia zajęć z młodzieżą na temat
seksualności i relacji międzyludzkich, Warszawa 2009 http://www.bezuprzedzen.org/doc/edukacja_bez_tabu_podrecznik.pdf [dostęp 10.06.2014].
Jan Paweł II, List It is with genuine pleasure do Sekretarza Generalnego IV Światowej Konferencji ONZ poświęconej kobiecie, 26 maja 1995 r. , nr 3 http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/listy/onz_kobieta_26051995.html [dostęp 10.06.2014].
J. Reisman, Kinsey’s Attic: The Shocking Story of How One Man’s Sexual Pathology Changed the World, Cumberland House Publishing, [b.m.] 2006.
Kongregacja Do Spraw Wychowania Katolickiego, Wytyczne wychowawcze w odniesieniu do ludzkiej miłości (1.11.1983), Pallottinum, Poznań 1984, n. 5.
Kozłowska-Rajewicz A., Oświadczenie w sprawie nieprawdziwych interpretacji pojęcia gender. za: http://kuratorium.kielce.pl/file_download/3753/pismo+Pe%C5%82nomocnika+Rz%C4%85du+ds.+R%C3%B3wnego+Traktowania.pdf [dostęp 10.06.2014].
Reisman J. et al., Kinsey, Sex and Fraud: The Indoctrination of a People, Huntington House, Lafayette, LA 1990.
Reisman J., Kinsey: Crimes & Consequences: The Red Queen and the Grand Scheme, The Institute for Media Education, Crestwood, KY 1998.
Ryś M., Wychowanie do życia w rodzinie. Książka dla młodzieży, CMPP-Ped MEN, Warszawa 1999.
Spitzer R.L., The Homosexual Decisions – A Background Paper, “Psychiatric News”, Jan. 16, 1974, s. 11-12.
Środa M., Wstęp. Oświata, reforma, gender, w: A. Dzierzgowska, E. Rutkowska, Ślepa na płeć – edukacja równościowa po polsku – raport krytyczny, Fundacja Feminoteka, Warszawa 2008 s. 5 http://www.feminoteka.pl/downloads/raport_www.pdf [dostęp 10.06.2014].
Wołosik A., Edukacja do równości, czy trening uległości?, http://www.bezuprzedzen.org/doc/edukacja_do_rownosci.pdf [dostęp 10.06.2014].
W rodzinie w Polsce w Europie. Podręcznik do historii i społeczeństwa dla klasy IV, red. B. Baran, W. Babiński, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2000 cyt. za: A. Wołosik, Edukacja do równości, czy trening uległości?, http://www.bezuprzedzen.org/doc/edukacja_do_rownosci.pdf [dostęp 10.06.2014].
License
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Teologia i Moralność są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Teologia i Moralność udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych w Teologii i Moralności pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).