Euro-orphanhood as a Socio-moral Problem.
PDF (Język Polski)

Keywords

orphanhood
Euro-orphanhood
family
children
labor migration

How to Cite

Królczyk, M. (2013). Euro-orphanhood as a Socio-moral Problem. Teologia I Moralność, 8(2(14), 181–190. https://doi.org/10.14746/tim.2013.14.2.12

Abstract

Orphanhood, regardless of its cause, is always an unusually difficult state for the child for psychological and social reasons that threaten the child's normal development and identity formation. Euro-orphanhood is a problem in the social dimension on account of its scope, diverse forms, difficulties in preventing and identifying the causes of situation and possibilities of compensation.

The absence of even one of the parents hinders the educational process. Separation can cause depression, lack of the sense of security and behavioural disorders that deepen over time. Physical closeness is an essential element of building the bond with the child. No matter how hard the parents might try, phone calls and video calls over the Internet cannot replace immediate contact with the child. Tenderness, conversations, touch, hugging are extremely important activities for a normal child development. It is worthwhile to keep in mind that no money is able to compensate to the child the lack of the parent when they are most needed, when the child's personality and psyche are developing. Therefore, it is important to alert parents to the wrong they can cause their children when going abroad. It is necessary to emphasize that the child has the right to a proper upbringing. This right can best be fulfilled when the mother does not take up work outside the house, but is committed to the upbringing of children. Children in order to be able to grow up as responsible people, morally and religiously mature, which also means mentally balanced, need love and maternal and paternal affection. An important task of the school and the Church is to be with the family, to support and strengthen it in the hierarchy of values of young people.

A good school is primarily a wise school, whose mission is to show young people how to be truly human. Such a school requires from the adults investment and commitment to young people. That is why in today's world, in which humanity is being destroyed, Jesus needs his people. Each of us should think about what is more important: money or man. The teacher of Nazareth will some day ask us: What did you do so that they could become valuable people?

https://doi.org/10.14746/tim.2013.14.2.12
PDF (Język Polski)

References

Adamczyk E., Wychowanie dzieci w rodzinach samotnych matek, Lublin 1988.

Chmura M., Sobieszek M., Małżeństwo i rodzina w sytuacji rozłąki i powodu migracji zarobkowej, w: Wartość i dobro rodziny, red. J. Jęczeń, M.Z. Stepulak, Lublin 2011.

Cudak H., Zaspokojenie potrzeb psychicznych w rodzinie, a sieroctwo duchowe dzieci, w: Sieroctwo społeczne, przyczyny, skutki i sposoby zapobiegania w aktualnej rzeczywistości kraju, red. T. Sołtysiak, Włocławek 1998.

Czeredrecka B., Potrzeby psychiczne sierot społecznych, Warszawa 1998.

Góralczyk P., Wychowawcza etyka seksualna, Ząbki 2000.

Kalbach A., Wyjazdu zarobkowe jako pośredni skutek bezrobocia - wyzwaniem dla Kościoła na Śląsku Opolskim, [w:] Wyjazdy zarobkowe szansa czy zagrożenie? Perspektywa społeczno-moralna, red. K. Glombik, P. Morciniec, Opole 2005.

Królczyk M., Problem kryzysu czystości seksualnej i sposoby jego przezwyciężania, Kraków 2008.

Królczyk M., Wychowanie do czystości integralnym elementem wychowania seksualnego, w: Wychowanie seksualne w rodzinie i w szkole, red. K. Glombik, Opole 2010.

Marek E., Emigracja zarobkowa Polaków po akcesji do Unii Europejskiej, „Polityka społeczna”, (2008) nr 11-12.

Olearczyk T.E., Sieroctwo i osamotnienie. Pedagogiczne problemy kryzysu współczesnej rodziny, Kraków 2007.

Rada Szkół Katolickich, Przekazywanie wiary Chrześcijańskiej w szkole, której fundamentem jest Jezus Chrystus - Odkupiciel Człowieka. Wybór tekstów z nauczania Soboru Watykańskiego II oraz nauczania Papieży - bł. Jana Pawła II i Benedykta XVI - dla potrzeb formacyjnych oraz edukacyjnych nauczycieli, dyrektorów i rodziców szkół katolickich, Warszawa 2012.

Stepulak M.Z., Zagrożenia osobowego rozwoju człowieka w systemie rodzinnym w warunkach wejścia Polski do Unii Europejskiej,w: Rodzina Europejska, red. J. Koperek, Lublin 2011.

Strzęp D., Badania przeprowadzone wśród rodziców i dzieci w Szkole Podstawowej w Morawczynie w 2009 r., dotyczące migracji zarobkowej rodziców.

Szymborska A., Sieroctwo społeczne, Warszawa 1969.

Winnicka E., Eurosieroty - raport, „Polityka”, (2007) nr 46.

Witczak J., Ojcostwo bez tajemnic, Warszawa 1987.