Abstract
It should be noted, that a human is a religious being. However, homo religiosus is not explicitly synonymous to homo novus, just as it is impossible to identify the religious spirituality with the Christian spirituality. A human becomes novus through the contact with Christ. Examples of such an attainment of resemblance to Christ are to be found in missionary countries, such as Papua New Guinea. The study shows the role of the Bikman - the leader of a clan - as a homo novus that encourages the community to adopt the lifestyle of Christ. The author of the article presents the Bikman's significant roles and evangelization tasks towards the community entrusted to his care.References
Burzawa W., Rola „Bikmana” w procesie inkulturacji w Papui Nowej Gwinei. Misyjne wyzwanie na Trzecie tysiąclecie, Rzym 1998.
Chmielewski M, Vademecum duchowości katolickiej, Lublin 2004.
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Pastores dabo vobis,Watykan 1992.
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994.
Nowak A.J., Homo religiosus. Leksykon duchowości katolickiej, red. M. Chmielewski, Lublin 2002.
Nowak A.J., Identyfikacja postaw. Lublin 2000.
Nowak A.J., Człowiek wiary, nadziei i miłości, Katowice 1988.
Nowak A.J., Nowy człowiek, Rybnik 1997.
Nowak A.J., Osobowość sakramentalna, Lublin 1997.
Pius XII, Encyklika Humani generis.
Secondin B., Goffi T., Corso di spiritualita. Esperienza-sistematica proiezioni, Brescia 1989.
Sobczyk A. Communio caritatis Świętej Rodziny z Nazaretu jako wzór życia duchowego współczesnej rodziny katolickiej, Warszawa 2010.
Sobór Watykański II. Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, Rzym 1965
Tippet A., Salomon Islands christianity: A study in Growth and obstruction, London 1967.
Witek S., Duchowość religijna, w: Encyklopedia katolicka, tom IV, red. R. Łukaszyk i inni. Lublin 1995.
Zdybicka Z., Doświadczenie ludzkie podstawą afirmacji Boga. W: Homo meditans IV. Bóg i człowiek w doświadczeniu religijnym. red. W. Słomka. Lublin 1986.
License
All rights reserved