Abstract
The purpose of the text is to present a list of controversies that took place at the time of publication of encyclical Humanae Vitae, written by pope Paul VI. First, through presentation of the historical background, the text shows the reasons of diffi - cult reception of papal document. Further, the text presents the backstage of the sheer promulgation of the encyclical by the pope. Next, the objection to the document by the clergy, theologians, and laity is shown, followed by the examples of positive reactions to Humanae Vitae. The author presents also current diffi culties in reception of the message of the encyclical and highlights its lasting relevance.
References
Bartkowicz W. (2008), Próba oceny dyskusji wokół «Humanae vitae», „Teologia i Moralność” 3, s. 7-17.
Benedykt XVI (2009), Encyklika Caritas in veritate.
Franciszek (2016), Adhortacja Amoris laetitia.
Górny G. (2015), Atak na Pawła VI, „Pastores” 66(1), s. 133-139.
Jones E.M. (2013), Libido dominandi. Seks jako narzędzie kontroli społecznej, Wrocław.
Kuby G. (2013), Globalna rewolucja seksualna, Kraków.
Kupczak J. (2015), «Znak, któremu sprzeciwiać się będą» (Łk 2,34). O proroczym znaczeniu encykliki Humanae vitae, „Warszawskie Studia Teologiczne” 28(3), s. 36-64.
Laun A. (1998), Trzydzieści lat po Humanae vitae, „Ethos” 43(3), s. 365-371.
Laun A. (2008), «Humanae vitae» – niepotrzebny ciężar czy źródło miłości?, „Ethos” 84(4), s. 142-
Malthus Th.R. (2007), Prawo ludności, Warszawa.
Noonan J.Th. (1965), Contraception: A History of Its Treatment by the Catholic Theologians and
Canonists, Massachusetts: Harvard University Press Cambridge.
Paweł VI (1968a), Przemówienie podczas audiencji generalnej 31 lipca 1968 roku.
Paweł VI (1968b), Przemówienie w Papieskim Seminarium Lombardzkim w Rzymie 7 grudnia 1968 roku.
Paweł VI (1968), Encyklika Humanae vitae.
Paweł VI (1971), Przemówienie podczas audiencji generalnej 4 sierpnia 1971 roku.
Pius XI (1930), Encyklika Casti connubii.
Rahner K. (1969), Na marginesie encykliki «Humanae vitae», „Więź” 129(1), s. 35-53.
Ratzinger J. (1978), Homilia w monachijskiej Liebfrauenhirche, w: J. Szymik (2016), Theologia Benedicta, t. 3, Katowice, s. 336.
Smith J.E. (1991), Humanae Vitae. A Generation Later, Washington, D.C..
Sobór Watykański II (1965), Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym «Gaudium et spes». W rocznicę ogłoszenia encykliki «Humanae vitae». Rozmowa z Księdzem Profesorem Tadeuszem Styczniem, (2003), „Ethos” 63-64(3-4), s. 507-509.
Weigel G. (2000), Świadek nadziei, Kraków.
Wojtyła K. i in. (1969), Memoriał Krakowski oraz wprowadzenie do Humanae vitae, w: Analecta Cracoviensia 1969, red. Karol Wojtyła, Kraków, s. 194-371.
Wróbel J. (2008), Czy obronimy katolicką naukę o moralności małżeńskiej? Refl eksje nad aktualnością przesłania encykliki «Humanae vitae» w czterdziestą rocznicę jej ogłoszenia, „Teologia i Moralność” 4, s. 81-105.
De.wikipedia.org. 2018. Thomas Robert Malthus, https://de.wikipedia.org/wiki/Thomas_Robert_Malthus [dostęp: 26.02.2018].
Idziemy (2015), Austria: kard. Schönborn broni swoich tez, odrzuconych przez Synod, http://www.idziemy.pl/kosciol/kard-schoenborn-broni-tez-odrzuconych-przez-synod/ [dostęp: 28.05.2020].
Paweł VI i in. (1969), Encyklika Humanae vitae oraz komentarz teologów moralistów środowiska krakowskiego pod kierunkiem Karola kardynała Wojtyły, http://kodr.pl/wp-content/uploads/2017/03/humanae_vitae.pdf [dostęp: 26.02.2018].
Population Council (2020), Timeline, https://www.popcouncil.org/about/timeline [dostęp: 28.05.2020].
Tabor M. (2018), Konferencja w Lambeth. Co wydarzyło się w roku 1930?, http://npr.pl/index.php/content/view/277/ [dostęp: 25.02.2018].
Wiśniewska K. (2008), Kościół spiera się o antykoncepcję, https://wyborcza.pl/1,75399,5770016,Kosciol_spiera_sie_o_antykoncepcje.html [dostęp: 28.05.2020].
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.