Educational thought - about the seriousness of the theoretical socio-pedagogical findings
PDF (Język Polski)

Keywords

research theory
explanatory capacity of a theory
pedagogy as a science
theoretical pedagogy

How to Cite

Cybal - Michalska, A. (2021). Educational thought - about the seriousness of the theoretical socio-pedagogical findings. Teologia I Moralność, 16(1(29), 9–23. https://doi.org/10.14746/TIM.2021.29.1.1

Abstract

The author in the article poses questions regarding pedagogy as a research discipline turned towards the construction of theory – theoretical knowledge explaining the processes of upbringing. She emphasizes the fact that from the theoretical-cognitive perspective, cognitive practice and expectations of the exploratory value of statements formulated by the theory refer to the possibility of theoretical generalization and classification of the social world. Also they offer translation of theoretical theses into the ground of empirical cognition in order to verify them, as well as to explain phenomena through the identification of causal mechanisms and revealed processes. The exploratory capacity of a theory is determined by recognizing the size of the scope of reality to which the theory applies. Making pedagogy equal to other social sciences, it is impossible not to emphasize the additional value and peculiarity of theory construction in pedagogy, namely: the research theory constructed on the ground of pedagogy is not limited to the description and explanation of phenomena and processes, but it is directed towards anticipation of events, influence on their course and their usefulness for practice.

https://doi.org/10.14746/TIM.2021.29.1.1
PDF (Język Polski)

References

Barker, Chris. 1999. Television, Globalization and Cultural Identities. Philadelphia: Open University Press.

Bauman, Zygmunt. 2000. Globalizacja. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Cybal-Michalska, Agnieszka. 2006. Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata. Poznań: Wydawnictwo UAM.

Cybal-Michalska, Agnieszka. 2013. Młodzież akademicka a kariera zawodowa. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Cybal-Michalska, Agnieszka. 2001. „Oddech myśli” jako uobecnianie przeszłości. W: Dziedzictwo pedagogiczne dla przyszłości. Debata wokół „Oddechu Myśli” Bogdana Nawroczyńskiego, red. Anna Babicka-Wirkus, Monika Jaworska-Witkowska, Dariusz Kubinowski, 91-103. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Golka, Marian. 1999. Cywilizacja. Europa. Globalizacja. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

Golka, Marian. 2002. Kultura w przestrzeni globalnej. W: Społeczne problemy globalizacji, red. Zbigniew Blok, 77-90. Poznań: Wydawnictwo UAM.

Kahn, Joel Simmons. 1995. Culture, Multiculture, Postculture. London: Sage Publications.

Kempny, Marian. 1998. Globalizacja. W: Encyklopedia socjologii. Tom I, red. Andrzej Kojder, 241-245. Warszawa: Wydawnictwo Oficyna Naukowa.

Kwieciński, Zbigniew. 2004. Problem pedagogii nurtów głównych i pobocznych. W: Uniwersytet. Społeczeństwo. Edukacja, red. Wiesław Ambrozik, Kazimierz Przyszczypkowski, 29-42. Poznań: Wydawnictwo UAM.

Lewowicki, Tadeusz. 2004. Wystąpienie. W: Tadeusz Lewowicki. Doctor Honoris Causa Universitatis Opoliensis, 43-51. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Liberska, Barbara. 2002. Współczesne procesy globalizacji gospodarki światowej. W: Globalizacja. Mechanizmy i wyzwania, red. Barbara Liberska, 17-37. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Mały słownik języka polskiego, red. Elżbieta Sobol. 2000. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Manterys, Aleksandra i Janusz Mucha. 2009. Nowe perspektywy teorii socjologicznej. Punkt widzenia 2009 r. W: Nowe perspektywy teorii socjologicznej, red. Aleksandra Manterys, Janusz

Mucha, VII-XXVII. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.

Marshall, Gordon. 2005. Słownik socjologii i nauk społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Martin, Hans-Peter i Harald Schumann. 1999. Pułapka globalizacji. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.

Misztal, Bronisław. 2000. Teoria socjologiczna a praktyka społeczna. Wydawnictwo Universitas.

Muszyński, Heliodor. 2004. Teoria w pedagogice. W: Uniwersytet. Społeczeństwo. Edukacja, red. Wiesław Ambrozik, Kazimierz Przyszczypkowski, 89-106. Poznań: Wydawnictwo UAM.

Robertson, Roland. 1992. Globalization. Social Theory and Global Culture. London: SAGE Publications.

Robertson, Roland. 1985. The Relativization of Societies: Modern Religion and Globalization. W:

Cults, Culture and the Law, red. Thomas Robbins, William C. Shepherd, James McBride, 31-42. Chico: Scholars Press.

Scott, John and Gordon Marshal. 2009. Oxford Dictionary of Sociology. Oxford: Oxford University Press.

Starosta, Piotr. 2000. Globalizacja i nowy komunitaryzm. Kultura i Społeczeństwo, 3, 47-68.

Sztompka, Piotr. 2002. Socjologia. Kraków: Wydawnictwo ZNAK.

Śliwerski, Bogusław. 2007. Pedagogika ogólna w ponowoczesnym świecie. W: Profesor Bogusław Śliwerski. Doctor Honoris Causa KUL, 51-119. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Słownik współczesnego języka polskiego tom II, red. Elżbieta Wierzbicka. 2008. Warszawa: Wydawnictwo Reader’s Digest.

Ziółkowski, Marek. 2006. Teoria socjologiczna początku XXI wieku. W: Współczesne teorie socjologiczne. Tom 1, opr. Aleksandra Jasińska-Kania, Lech Nijakowski, Jerzy Szacki, Marek Ziółkowski, 15-31. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Ziółkowski, Marek. 2006. Wstęp. Teoria strukturalistycznego konstruktywizmu i teoria strukturacji. W: Współczesne teorie socjologiczne. Tom 2, opr. Aleksandra Jasińska-Kania, Lech Nijakowski, Jerzy Szacki, Marek Ziółkowski, 631-633. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.