Homo medium. The Problem of Tele- and Cybermania in Education.
PDF (Język Polski)

Keywords

children
youth
internet
television
computer games
television addiction
cyber addiction
upbringing
morality

How to Cite

Olczyk, A. (2013). Homo medium. The Problem of Tele- and Cybermania in Education. Teologia I Moralność, 8(1(13), 179–193. https://doi.org/10.14746/tim.2013.13.1.11

Abstract

The increasing impact of television, computers and the internet on human life, especially on children and youth is quite obvious in our times. The amount of time they spend in front of the TV and computer screen is dangerously increasing, which often leads to media addiction (television addiction, cyber addiction). This phenomenon has many repercussions in the educational process, when moral conscience and the world of values are being shaped. Therefore, there are new challenges for parents and teachers who are responsible for a proper process of personalization and socialization of their children. Computer or television are ambivalent as they can serve good purposes or they can degrade a person morally and impair one's personality. It all depends on the man (homo videns) who uses the media. It is therefore necessary to make the effort of prevention and make children and youth aware, so that moving around the virtual world of the internet, games and movies would not alienate them from the real world but would give them a chance to wisely consume media content, and not fall victims to their negative impact on life.

https://doi.org/10.14746/tim.2013.13.1.11
PDF (Język Polski)

References

Baczyński A., Telewizja w służbie ewangelizacji, Kraków 1998.

Bea A., Rozważania o rodzinie ludzkiej, Kraków 1967.

Berson I.R., Cyberofiary: psychospołeczne konsekwencje wykorzystywania młodzieży za pośrednictwem Internetu, „Dziecko krzywdzone” (2003) nr 2.

Calster S., Czy telewizja izoluje człowieka? Konsumpcja zamiast komunikacji, „Communio”, R. XV (1995) nr 6.

Coupland D., Pokolenie X, Warszawa 1998.

Drążkowska B., Wykorzystywanie komputera w edukacji chrześcijańskiej: możliwości i zagrożenia, „Paedagogia Christiana” (2001) nr 1.

Dziekańska E., Komputer a zdrowie, „Chip” (1997) nr 3.

Filas A. Teleedukacja, „Wprost” (1999) nr 3.

Florek-Moskal M., Teleinfekcja, „Wprost” (2007) nr 23.

Gajewski M., Niebezpieczne gry komputerowe, „Wychowawca” (2002) nr 1.

Gołąbek E., Bandżi na drucie. Przewodnik po świecie młodych, Poznań 2008.

Grzegorski Z., Ja, dziecko i TV, Poznań 2000.

Horton, D. Wohl R.R., Mass communication and para-social interaction. Observation on intimacy at a distance, „Psychiatry“ (1956) nr 19

Izdebska J., Rodzina, dziecko, telewizja. Szanse wychowawcze i zagrożenia telewizji, Białystok 2001

Juszczyk S., Człowiek w świecie elektronicznych mediów – szanse i zagrożenia, Katowice 2000.

Kirwill L., Co dziecko odbiera z telewizji?,w: Pedagogika mediów, red. J. Detka, Kielce 2000.

Kłoskowska A., Kultura masowa. Krytyka i obrona, Warszawa 1980.

Konopko M., Czy Karl Popper był wrogiem „społeczeństwa otwartego”?, „Fronda” (2001) nr 25/26.

Kroker A.M., Media Delirium, w: Digital Delirium, red. A.M. Kroker, Montreal 1997.

Kwarciak B., Co trzeba wiedzieć o reklamie?, Kraków 1997.

Malesa D., Dziecinada, „Newsweek Polska” (2010) nr 39.

Meeker M., Ojcowie, córki i ich problemy, „Fronda” (2010) nr 56.

Nagórny J., Religia i religijność w telewizji, w: O Panu Bogu w telewizji, red. L. Dyczewski, Częstochowa 1996.

Noga H., Antywychowawcze aspekty gier komputerowych, „Paedagogia Christiana” (1999) nr 3.

Olczyk A., „Nowe” problemy wychowawcze w dobie „nowych mediów”, „Polonia sacra”, R. XVI (2012) nr 31.

Olczyk A., Młodzież w świecie „instant” – współczesne uzależnienia, Rocznik Wydziału

Pedagogicznego Akademii Ignatianum w Krakowie (2011).

Pasterniak W., Przestrzeń edukacyjna, Zielona Góra 1995.

Pius XII, Miranda prorsus. Encyklika o kinematografii, radiu i telewizji, w: Kościół a kultura masowa, red. F. Adamski, Kraków 1984.

Podlewska J., Odpowiedzialność prawna za cyberprzemoc w stosunku do nieletnich, „Dziecko krzywdzone” (2009) nr 1.

Raś D., Gry komputerowe i telewizja jako zagrożenie społecznych kontaktów uczniów, w: Psychopatologia i psychoprofilaktyka. Przejawy narkomanii, alkoholizmu, zaburzeń psychicznych w rodzinie i szkole oraz możliwości im przeciwdziałania, red. A. Margasińska, B. Zajęcka, Kraków 2000.

Socha N., Sieć diabła, „Wprost” (2001) nr 46.

Solecka M., W świecie dziecka nie ma litości dla matki, „Newsweek Polska” (2008) nr 35.

Szafraniec J., Dzieci – teletoksyny i syndrom „moral insanity”, „Cywilizacja” (2006) nr 18.

Szulczewski M., Magia szklanego ekranu. Szkice o telewizji, Warszawa 1972.

Toso M., Mass media dzisiaj w świetle nauki społecznej Kościoła, „Społeczeństwo” (2001) nr 2.

Więczkowska M., Co wciąga twoje dziecko?, Kraków 2012.

Wojtasik Ł., Przemoc rówieśnicza z użyciem mediów elektronicznych – wprowadzenie do problematyki, „Dzieci krzywdzone” (2009) nr 1.

Wolak J., Mitchell K., Finkelhor D., Czy nękanie za pośrednictwem Internetu jest formą przemocy rówieśniczej? Analiza zjawiska nękania online przez znajomych rówieśników i przez sprawców znanych wyłącznie z sieci, „Dziecko krzywdzone” (2009) nr 1

Young K., Klausing P., Uwolnić się z sieci. Uzależnienie od Internetu, Katowice 2009.

Zwoliński A., Krzywdzone dzieci. Zagrożenia współczesnego dzieciństwa, Kraków 2012

Zwoliński A., Przed telewizorem, Warszawa 2008.

Zwoliński A., Reality TV, Kraków 2006.

Zyss T., Boroń J., Świat gier komputerowych – nowe medium rozrywkowe i nowe zagrożenia, „Psychiatria Polska” (1996) nr 2.

Żechowski C., Ciemne drogi wolności, „Więź” (2000) nr 6.