The specificity of quality journalism in evening broadcasts of Catholic stations – recommendations for creators of evangelizing programs
PDF (Język Polski)

Keywords

journalism
evangelization
communication
media
radio

How to Cite

Cymanow-Sosin, K., & Ciechanowski, M. (2022). The specificity of quality journalism in evening broadcasts of Catholic stations – recommendations for creators of evangelizing programs . Teologia I Moralność, 17(2(32), 411–441. https://doi.org/10.14746/TIM.2022.32.2.26

Abstract

The article is a result of the analysis of the Catholic media and a specific report on the research conducted in 2019-2022, based on the corpus of evangelizing programs. They include the pilot research from 2019 and targeted research, prepared as a part of the monitoring analysis of four radio stations (Radio Maryja, RDN Małopolska, Radio JasnaGóra, Radio Profeto) in the period from March 2020 to March 2022. The time limit was determined by an important event in the history of the Catholic media, which was the dispensation of the faithful in the face of the threat of the COVID-19 pandemic and the reaction of the media on this situation. This date was the beginning of the fundamental research in the dissertation project Evangelizing function of the Catholic radio stations in Poland. Analytical and research study of formatting and reception of radio broadcasts. This article presents conclusions from part of the research and presents a set of recommendations for the journalistic and media sphere of praxis. In the field of methodology of the discipline of social communication and media sciences, content and content analysis was applied in the research. The result of the research process are conclusions including recommendations for journalists educating staff and practitioners related to the radio medium.

https://doi.org/10.14746/TIM.2022.32.2.26
PDF (Język Polski)

References

Cymanow-Sosin, Klaudia. 2015. Strategia zarządzania kampanią na przykładzie przekazów audiowizualnych ruchu pro¬ life. Studia Socialia Cracoviensia, 7(2), 22-23. https://doi.org/10.15633/ssc.1602 DOI: https://doi.org/10.15633/ssc.1602

Dobek-Ostrowska, Barbara. Paulina Barczyszyn i Adam Michel. 2013. Zmiana w dziennikarstwie. Kultura zawodowa polskich dziennikarzy (badania ilościowe). Studia Medioznawcze, 1(52), 11-27.

Drożdż, Michał. 2005. Osoba i media. Personalistyczny paradygmat etyki mediów. Tarnów: Biblos.

Drożdż, Michał. 2008. Integracja katalaktyczna jako warunek współdziałania. W: Współdziałanie - Rywalizacja. Wybrane zagadnienia z psychologii kierowania, red. Zenon Uchnast. 34. Lublin: TN KUL.

Dyk, Stanisław. 2003. Preewangelizacja otwarciem drzwi dla Ewangelii. Kieleckie Studia Teologiczne, 2, 102-111.

Grządzielski, Krzysztof. 2018. Wymiary realizacji profilu społeczno-religijnego rozgłośni lokalnej na przykładzie poznańskiego Radia Emaus. Media Biznes Kultura, 2(5), 45. https://doi.org/10.4467/25442554.MBK.18.014.9293 DOI: https://doi.org/10.4467/25442554.MBK.18.014.9293

Guzek, Damian. 2014. Struktura mediów katolickich jako element systemu medialnego w Polsce po 1989 roku. Dostęp: 11.11.2020. https://www.sbc.org.pl/Content/161161/doktorat3511.pdf.

Jan Paweł II. Audiencja generalna z 21 II 1979 r. W: Nauczanie papieskie, 177. Poznań: Pallottinum.

Jan Paweł II. Przemówienie do Papieskiej Komisji Środków Społecznego Przekazu z 27 II 1986 r. L'Osservatore Romano, 2(1986), 32.

Kim, Chan iRenee Mauborgne. 2010. Strategia błękitnego oceanu. Jak stworzyć wolną przestrzeń rynkową i sprawić, by konkurencja stała się nieistotna. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes.

Kloch, Józef. Edukacja medialna jest potrzebna w polskich seminariach. Dostęp: 21.04.2022. https://www.niedziela.pl/artykul/49954/Ks-Kloch-edukacja-medialna-jest-potrzebna.

Kloch, Józef i Monika Przybysz. Edukacja medialna w seminariach duchownych. Dylematy i propozycje. Dostęp: 21.04.2022. https://ktime.up.krakow.pl/symp2012/referaty_2012_10/kloch.pdf.

Kovach, Bill i Tom Rosenstiel. 2001. The Elements of Journalism: What Newspeople Should Know and the Public Should Expect. New York: American Press Instytute.

Kuraś, Piotr. 2017. Instrumenty strategii błękitnego oceanu. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i zarządzanie, 221. https://doi.org/10.29119/1641-3466.2017.113.17 DOI: https://doi.org/10.29119/1641-3466.2017.113.17

Niezależna sieć portali informacyjnych. Dostęp: 29.04.2022. https://bywire.news/articles/blockchain-for-international-payments.

Nitecki, Piotr. 2003. Media - ewangelizacja - człowiek. Perspectiva. Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne, rok II nr 2, 88-89.

Papieska Komisja ds. Środków Społecznego Przekazu. Instrukcja duszpasterska o środkach społecznego przekazu "Communio et progressio", n. 168.

Szczepaniak, Maciej. 2012. Radio diecezjalne w Poznaniu w służbie lokalnego Kościoła (1991-2012), Teologia Praktyczna, 13, 146. https://doi.org/10.14746/tp.2012.13.10 DOI: https://doi.org/10.14746/tp.2012.13.10

Szczepaniak, Maciej i Katarzyna Zagórska. 2020. Ewangelizacja radiowa w ujęciu synchronicznym i diachronicznym. W: Dobra Nowina w środkach społecznego przekazu, red. Henryk Sławiński, 65-94. Kraków: WN UPJPII.

Worsowicz, Monika.2016.Triada retoryczna (logos, etos, patos) a perswazyjność sylwetki prasowej. Acta Universitatis Lodziensis, Folia Literaria Polonica, 1(31), 137-147. https://doi.org/10.18778/1505-9057.31.11 DOI: https://doi.org/10.18778/1505-9057.31.11