Abstract
There is much to suggest that John Paul II’s papal teaching on the family draws on the early philosophical and theological explorations of Karol Wojtyla. However, the problem of the above-mentioned ‘metaphysics of the family’, thus the metaphysical basis of John Paul II’s teaching on the family, receives little attention in the literature. Therefore, this article undertakes an analysis of the philosophical legacy of Karol Wojtyla in the context of the issue of the family. The aim of this study is to explain why the metaphysics of the person emerging from Person and act and other works provides an answer to the numerous problems affecting the family today. This study employs the method of source literature analysis. The conclusion drawn from the analysis is that the family constitutes the place where the true realisation of the person occurs.
References
Arystoteles. 2003. Fizyka, tłum. Kazimierz Leśniak. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Boecjusz. 2007. Traktaty teologiczne, tłum. Agnieszka Kijewska i Rafał Bielak. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Cassirer, Ernst. 2017. Esej o człowieku: Wstęp do filozofii kultury, tłum. Anna Staniewska. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Descartes, René. 1958. Medytacje o pierwszej filozofii, tłum. Maria i Kazimierz Ajdukiewiczowie. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Diels, Hermann. 1903. Die Fragmente der Vorsokratiker: Griechisch und Deutsch. Berlin: Weidmann.
Han, Byung-Chul. 2022. Nie-do-rzeczy, tłum. Mateusz Falkowski. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Han, Byung-Chul. 2015. The Burnout Society. Stanford, CA: Stanford University Press.
Han, Byung-Chul. 2015. The Transparency Society. Stanford, CA: Stanford University Press.
Han, Byung-Chul. 2017. The Scent of Time: A Philosophical Essay on the Art of Lingering. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
Han, Byung-Chul. 2022. Hyperculture: Culture and Globalisation. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
Han, Byung-Chul. 2022. Non-Things: Upheaval in the Lifeworld. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. 2023. Fenomenologia ducha, tłum. Światosław Florian Nowicki. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Husserl, Edmund. 2017. Kryzys nauk europejskich i fenomenologia transcendentalna, tłum. S. Walczewska. Kraków: Vis-à-Vis Etiuda.
Kant, Immanuel. 2013. Dzieła zebrane, t. II: Krytyka czystego rozumu. Vol. 2. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Kant, Immanuel. 2013. Dzieła zebrane, t. III: Prolegomena do wszelkiej przyszłej metafizyki, która ma wystąpić jako nauka. Ugruntowanie metafizyki moralności. Metafizyczne podstawy przyrodoznawstwa. Krytyka praktycznego rozumu. Vol. 3. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Kant, Immanuel. 2013. Dzieła zebrane, t. V: Religia w obrębie samego rozumu. Spór fakultetów. Metafizyka moralności. Vol. 5. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Kupczak, Jarosław. 2020. „Teologiczne korzenie współczesnego kryzysu ojcostwa, płci i rodziny. Na marginesie Promieniowania ojcostwa Karola Wojtyły”. Roczniki Humanistyczne, 68(1): 291-303. DOI: https://doi.org/10.18290/rh.2068s-20
Kukołowicz, Tadeusz. 1973. „Osoba i czyn a wychowanie w rodzinie”. Analecta Cracoviensia, 5: 211-221. https://czasopisma.upjp2.edu.pl/analectacracoviensia/article/download/2680/2562 DOI: https://doi.org/10.15633/acr.2680
Plotyn. 1959. Enneady, tłum. Adam Krokiewicz. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Roubo, Franciszek. 2017. „Idea rodzicielstwa duchowego w życiu i twórczości Karola Wojtyły”. Teologia i Moralność, 12(1) 21: 167-183. DOI: https://doi.org/10.14746/tim.2017.21.1.10
Skrzypczak, Robert. 2020. „Osoba i relacja. Personalistyczny sens miłości i seksualności według Jana Pawła II”. Studia Bobolanum, 31(2): 5-27. DOI: https://doi.org/10.30439/2020.2.1
Sztaba, Maciej. 2011. „Kategoria uczestnictwa w odniesieniu do rodziny w świetle myśli Karola Wojtyły – bł. Jana Pawła II”. Nauki o edukacji, 6: 39-52. https://pracownik.kul.pl/files/12843/public/Kategoria_uczestnictwa_w_mysli_Karola_Wojtyly_-_Jana_Pawla_II.pdf.
Waleszczuk, Zbigniew. 2015. „Rodzina według św. Jana Pawła II”. Roczniki Teologiczne, 62(10): 161-173. DOI: https://doi.org/10.18290/rt.2015.62.10-11
Wojtyla, Karol. 1954. „System etyczny Maksa Schelera jako środek do opracowania etyki chrześcijańskiej”. Polonia Sacra, 6(1-2, 4), 143-161.
Wojtyla, Karol. 1959. „O metafizycznej i fenomenologicznej podstawie normy moralnej (w oparciu o koncepcje św. Tomasza z Akwinu oraz Maksa Schelera)”. Roczniki Teologiczno-Kanoniczne, 6(1/2): 99-124.
Wojtyla, Karol. 1969. „Problem doświadczenia w etyce”. Roczniki Filozoficzne / Annales de Philosophie / Annals of Philosophy, 17(2): 5-24.
Wojtyla, Karol. 1999. Elementarz etyczny. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Wojtyla, Karol. 1986. Miłość i odpowiedzialność. Lublin: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Wojtyla, Karol. 1969. Osoba i czyn. Lublin: Polskie Towarzystwo Teologiczne.
Wojtyla, Karol. 1976. „Osoba: podmiot i wspólnota”. Roczniki Filozoficzne, 24(2): 5-39.
Wojtyla, Karol. 1977. „Participation or alienation?”. Analecta Husserliana, 7: 61-73. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-017-3463-9_6
Wojtyla, Karol. 1978. „Antropologia Encykliki Humanae vitae”. Analecta Cracoviensia, 10: 9-28. DOI: https://doi.org/10.15633/acr.2943
Wojtyla, Karol. 1979. „Problem konstytuowania się kultury poprzez ludzką praxis”. Roczniki Filozoficzne, 27(1): 9-20.
Wojtyła, Wojciech. 2013. „Sposób rozumienia zasady uczestnictwa przez Karola Wojtyłę–Jana Pawła II a proces wychowania”. Wychowywać do uczestnictwa. Zeszyty Formacji Katechetów, 51(3): 26-35. https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/413.
License
Copyright (c) 2024 Przemysław Zgórecki

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.