Distant in everyday life and close on festive occasions. The culture of celebrating religious festivals in migrant families
PDF (Język Polski)

Keywords

migration family
separation
migration separation
holidays
Christmas
religiosity

How to Cite

Doiczman-Łoboda, N. (2024). Distant in everyday life and close on festive occasions. The culture of celebrating religious festivals in migrant families. Teologia I Moralność, 19(2(36), 231–250. https://doi.org/10.14746/TIM.2024.36.2.16

Abstract

The aim of the article is to present a research analysis containing the results of research on the functioning of migrant families in the context of everyday experiences of separation and Christmas closeness. In order to characterize everyday and holiday culture as fully as possible, I found it important to present the behaviors present in migrant families, symbolic objects and specific customs related to holidays. The obtained conclusions are the result of a detailed and very demanding analysis of huge research material that I obtained during many hours of interviews with members of migrant families – migrant parents, parents staying in Poland with children, children remaining in the country of origin and relatives who, for various reasons, partially took over the responsibilities of the migrant. parent. The aim of the article was to show the way of perceiving the period of religious holidays, which are also family holidays. What was important to me was the meaning that the respondents themselves assigned to religion and holidays. During the interviews, there were many emotional statements from the narrators.

https://doi.org/10.14746/TIM.2024.36.2.16
PDF (Język Polski)

References

Allport, Gordon. 1976. The individual and his religion. A psychological interpretation. New York: Macmillan.

Baniak, Józef. 2021. „Socjologiczne ujęcie zjawiska religii, religijności, duchowości i nowej duchowości”. Konteksty Społeczne, 2(18): 54-110. DOI: https://doi.org/10.17951/ks.2021.9.2.54-110

Beck, Ulrich i Elisabeth Beck-Gernsheim. 2013. Miłość na odległość. Modele życia w epoce globalnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bella Leslie. 1992. The Christmas imperative: Leisure, family, and women’s work. Halifax, Nova Scotia: Fernwood Publishing.

Ciesielski, Remigiusz T. 2021. „Oblicza prywatyzacji religijności w czasie pandemii”. Przegląd Religioznawczy, 2(280): 143-160.

Doiczman-Łoboda, Natasza. 2022. Granice rozłąki. Doświadczenia biograficzne młodzieży z rodzin migracyjnych. Poznań: Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych.

Dyczewski, Leon. 2012. „Święto i jego kulturotwórcza rola”. Kultura i Społeczeństwo, 4: 3-24.

Dyczewski, Leon i Dariusz Wadowski. 1998. Kultura dnia codziennego i świątecznego w rodzinie. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Giddens, Anthony. 2014. Europa. Burzliwy i potężny kontynent. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Giddens, Anthony. 2012. Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Goodman, Norman. 2001. Wstęp do socjologii. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Jacher, Władysław. 1973. „Emila Durkheima koncepcja religii jako czynnika integracji społecznej”. Studia Philosophiae Christianae, 9/2: 43-62.

Kołodziejczak, Sebastian. 2014. „Problemowy wymiar emigracyjnej tymczasowości”. Studia migracyjne – przegląd polonijny, 2: 25-40.

Kuczkowski, Stanisław. 1991. Psychologia religii. Kraków: Wydział Filozoficzny Towarzystwa Jezusowego w Krakowie.

Olearczyk, Teresa Ewa. 2008. Sieroctwo i osamotnienie. Pedagogiczne problemy kryzysu współczesnej rodziny. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Oliwa-Ciesielska, Monika. 2021. „Milczenie jako strategia komunikacyjna ludzi w kulturze ubóstwa”. Teologia i Moralność, 16, 1(29), 75-91. DOI: https://doi.org/10.14746/TIM.2021.29.1.5

Piwowarski, Władysław. 1996. Socjologia religii. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Piwowarski, Władysław. 1983. „Socjologia rytuału religijnego. Zarys problematyki”. Roczniki Nauk Społecznych, XI, 1: 5-84.

Podemski, Krzysztof. 2010. „Migranci powrotni jako powracający do domu”. W: Migracje Polaków w Unii Europejskiej po 1 maja 2004 roku. Analiza psychologiczno-pedagogiczna, red. Halina Grzymała-Moszczyńska, Anna Kwiatkowska i Joanna Roszak. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.

Slany, Katarzyna, Magdalena Ślusarczyk i Paula Pustułka. 2017. Polskie rodziny transnarodowe: dzieci, rodzice, instytucje i więzi z krajem. Kraków-Warszawa: opracowanie przygotowane na zlecenie Komitetu Badań nad Migracjami Polskiej Akademii Nauk.

Stark, Rodney i Charles Y. Glock. 1998. „Wymiary zaangażowania religijnego”. W: Socjologia religii. Antologia tekstów, red. Władysław Piwowarski, 182-187. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.

Taranowicz, Iwona. 2021. „Tradycja i zmiana – rytuały bożonarodzeniowe i ich znaczenie dla młodych polskich rodzin”. W: Zmiana społeczna, pandemia, kryzys. Konteksty empiryczne i teoretyczne, red. Katarzyna Andrejuk, Izabela Grabowska, Marta Olcoń-Kubicka i Iwona Taranowicz, 267-284. Warszawa: Wydawnictwo IFIS PAN. DOI: https://doi.org/10.37240/9788376831985.12

Zapotoczky, Klaus. 1998. „O znaczeniu świąt dla życia rodzinnego”. W: Kultura dnia codziennego i świątecznego w rodzinie, red. Leon Dyczewski i Dariusz Wadowski, 59-73. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

CBOS. 2021. Boże Narodzenie 2021, nr 163/2021, opracował Jonathan Scovil.

CBOS. 2022. Wielki Post i Wielkanoc 2022, nr 53/2022, opracował Jonathan Scovil.