Abstrakt
Tematem artykułu jest krytyczna prezentacja przemówienia kardynała Waltera Kaspera wygłoszonego podczas konsystorza kardynałów w lutym 2014, którego celem było przygotowanie Synodu Biskupów dotyczącego „Wyzwań duszpasterskich związanych z rodziną w kontekście ewangelizacji”. Z kilku ważnych wątków podjętych przez Kaspera, które wpłynęły w decydujący sposób na dyskusję synodalną, wybrany został jego postulat zmiany praktyki Kościoła w dziedzinie dopuszczania do komunii osób rozwiedzionych i znajdujących się w powtórnych związkach. Argumentacja Kaspera została skonfrontowana z poglądami Josepha Ratzingera w tej dziedzinie, ze szczególnym uwzględnieniem ich ewolucji w latach 1972- 2005.Bibliografia
Ambrozjaster, In epistolam b. Pauli ad Corinthios primam VII; PL 17, 218 B.
Bazyli (1972), Epistola 217, 77; PG 32, 804n; tłum. polskie: Bazyli Wielki, Listy, tłum. W. Krzyżaniak, Warszawa.
Benedykt XVI (2007), Posynodalna adhortacja apostolska Sacramentum caritatis, http://w2.vatican.va/content/benedict-xvi/pl/apost_exhortations/documents/hf_ben-xvi_exh_20070222_sacramentum-caritatis.html [dostęp: 02.09.2017].
Bunderson C. (2014), Scholars: No, Benedict XVI doesn’t support Kasper in synod debates, Catholic News Agency, 25.11.2014; http://www.catholicnewsagency.com/news/scholars-no-benedict-xvi-doesnt-support-kasper-in-synod-debates-35882 [dostęp: 11.09.2017].
Comunicato della Sala Stampa della Santa Sede: III Assemblea Generale Straordinaria del Sinodo dei Vescovi (5-19 ottobre 2014), “Bolletino Sala Stampa”, 08.10.2013 (http://press.vatican.va/content/salastampa/it/bollettino/pubblico/2013/10/08/0640/01436.html[dostęp: 02.09.2017].
Doktryna katolicka o sakramencie małżeństwa (2000), w: Od wiary do teologii. Dokumenty Międzynarodowej Komisji Teologicznej 1969-1996, red. J. Królikowski, Kraków.
Ehescheidung. Diskussion unter Christen (1972), hg. von F. Henrich, V. Eid, Münchener Akademie-Schriften 59, München, s. 35-56.
Franciszek (2013), Adhortacja apostolska Evangelii gaudium, http://w2.vatican.va/content/francesco/pl/apost_exhortations/documents/papa-francesco_esortazione-ap_20131124_evangelii-gaudium.html [dostęp: 11.09.2017].
Fransen P. (1954), Ehescheidung bei Ehebruch Die theologischen und geschichtlichen Hintergründe der ersten Stellungnahme zum 7. Kanon in der 24. Sitzung des Trienter Konzils (Juli 1563), Freiburg.
Gracjan. Decretum, Pars 2, Causa 32, q. 7 c. 18; PL 187, 1501-1502.
Jan Paweł II (1981), Adhortacja apostolska Familiaris consortio, https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/adhortacje/familiaris.html [dostęp: 11.09.2017].
Kasper W. (2014), Bibbia, eros e famiglia, „Il Foglio Quotidiano” 1 marzo 2014; http://www.intams.org/website/intams/assets/files/bestanden_PDF/kasper.pdf; [dostęp: 02.09. 2017].
Kasper W. (2014), Evangelium der Familie, Freiburg im Breisgau.
Kodeks prawa kanonicznego (2014), red. A. Flisek, W. Żelazowska, Warszawa.
Kongregacja Nauki Wiary (2015), List do biskupów Kościoła katolickiego na temat przyjmowania Komunii św. przez wiernych rozwiedzionych żyjących w nowych związkach, w: Pozostać w prawdzie Chrystusa. Małżeństwo i komunia w Kościele katolickim, red. R. Dodaro, tłum. K. Markiewicz, A. Sikora, M. Wiertlewska, Poznań, s. 263-277.
Międzynarodowa Komisja Teologiczna (2000), Doktryna katolicka o sakramencie małżeństwa, w: Od wiary do teologii. Dokumenty Międzynarodowej Komisji Teologicznej 1969-1996, red. J. Królikowski, Kraków, s. 89-110.
Orygenes (1998), Commentarius in Mathaei Evangelium 14, 23; PG 13, 1245; tłum. polskie: Orygenes, Komentarz do Ewangelii według Mateusza, tłum. K. Augustyniak, Źródła Myśli Teologicznej, 10, Kraków, s. 226-227.
Pius XI (1930), Casti connubii, http:/18/www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/pius_xi/encykliki/casti_connubi_31121930.html [dostęp: 13.09.2017].
Pozostać w prawdzie Chrystusa. Małżeństwo i komunia w Kościele katolickim (2015), red. R. Dodaro, tłum. K. Markiewicz, A. Sikora, M. Wiertlewska, Poznań.
Ratzinger J. (2017), Kwestia nierozerwalności małżeństwa. Uwagi do orzeczenia dogmatyczno-historycznego i jego współczesnego znaczenia, w: J. Ratzinger, Wprowadzenie do chrześcijaństwa. Wyznanie – chrzest – naśladowanie, tłum. R. Biel, M. Górecka, Opera Omnia, t. IV, red. K. Góźdź, M. Górecka, Lublin, s. 539-559.
Ratzinger J. (1972), Zur Frage nach der Unauflöslichkeit der Ehe. Bemerkungen zum dogmengeschichtlichen Befund und zu seiner gegenwärtigen Bedeutung, in: Ehe und Ehescheidung. Diskussion unter Christen, hg. von F. Henrich, V. Eid, Münchener Akademie-Schriften 59, München, s. 35-56.
Ratzinger J., Zur Frage nach der Unauflöslichkeit der Ehe. Bemerkungen zum dogmengeschichtlichen Befund und zu seiner gegenwärtigen Bedeutung, in: Ehe und Synodus Episcoporum, Lineamenta, https://pl.scribd.com/document/180575701/Vatican-questionnaire-for-the-synod-on-the-family, [dostęp: 31.05.2017].
Ratzinger J. (1972), Zur Frage nach der Unauflöslichkeit der Ehe. Bemerkungen zum dogmengeschichtlichen Befund und zu seiner gegenwärtigen Bedeutung „Herder Korrespondenz”, 68 , 12, 609-612, https://www.herder-korrespondenz.de/heftarchiv/68-jahrgang-2014/heft-122014/die-beiden-textversionen-von-joseph-ratzinger-benedikt-xvi-zur-frage-nach-der-unaufloeslichkeit-der-ehe [dostęp: 22.02.2017].
Rist J.M. (2015), Rozwód i małżeństwo we wczesnym Kościele: kilka refleksji historycznych i kulturowych, w: Pozostać w prawdzie Chrystusa małżeństwo i komunia w Kościele katolickim, red. R. Dodaro, tłum. K. Markiewicz, A. Sikora, M. Wiertlewska, Poznań 2015, s. 90-91.
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.