Prawo stopniowości w posynodalnych adhortacjach o rodzinie Familiaris consortio i Amoris laetitia
Okładka czasopisma Teologia i Moralność, tom 13, nr 1(23), rok 2018, tytuł Spór wokół interpretacji "Amoris laetitia"
PDF

Słowa kluczowe

prawo moralne
sumienie
małżeństwo
duszpasterstwo rodzin
Magisterium Kościoła
Jan Paweł II
Franciszek

Jak cytować

Gryz, K. (2018). Prawo stopniowości w posynodalnych adhortacjach o rodzinie Familiaris consortio i Amoris laetitia. Teologia I Moralność, 13(1(23), 153–179. https://doi.org/10.14746/tim.2018.23.1.9

Abstrakt

Życie moralne jest dynamicznym procesem nieustannego rozpoznawania woli Boga i odpowiedzi człowieka na Boże wezwanie skierowane do niego w konkretnych uwarunkowaniach, w których się znajduje. Ten proces jest naznaczony swoistym napięciem między obiektywnym i niezmiennym prawem Bożym, a zmieniającymi się sytuacjami i okolicznościami, które nadają ludzkim wyborom charakter niepowtarzalny. Mając na uwadze ów dynamizm refleksja duszpasterska Kościoła wypracowała kategorię prawa stopniowości, która znalazła zastosowanie w odniesieniu do małżeństwa i życia rodzinnego w adhortacji Jana Pawła II Familiaris consortio, a później w adhortacji Franciszka Amoris laetitia. Celem artykułu jest analiza zarówno samej kategorii prawa stopniowości, jego interpretacji teologicznych, jak też sposobu stosowania go w duszpasterstwie, które proponują dokumenty papieskie.
https://doi.org/10.14746/tim.2018.23.1.9
PDF

Bibliografia

Augustyn, De natura et gratia, c. 43, 50: CSEL 60, 270.

Cófreces Merino E., García de Haro R. (2004), Teologia moralna fundamentalna, tłum. A. Liduchowska, Kraków.

Franciszek (2016), Adhortacja apostolska Amoris laetitia (19 marca 2016), https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/franciszek_i/adhortacje/amoris_laetitia_19032016.html [dostęp: 31.05.2018].

Franciszek (2015), Adhortacja apostolska Evangelii gaudium (24 listopada 2013), http://www.niedziela.pl/download/adhortacja_evangelii_gaudium.pdf [dostęp: 31.05.2018].

Franciszek, Homilia podczas Mszy św. z nowymi kardynałami (15 lutego 2015), „Acta Aposto-licae Sedis” 107, s. 257.

García de Haro R. (1988), Gradualidad de la ley y ley de la gradualidad, w: AA.VV., La paternidad responsable, Madryt, s. 107-128.

Irrazábal G. (2004), La ley de la gradualidad como cambio de paradigma, „Moralia” nr 27, s. 167-190.

Irrazábal G. (2010), ¿Existe una gradualidad inherente a la ley moral?, „Revista Teología” nr 47, s. 167-187.

Jan Paweł II (1981), Adhortacja apostolska Familiaris consortio (22 listopada 1981), https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/adhortacje/familiaris.html [dostęp: 31.07.2018].

Jan Paweł II (1993), Encyklika Veritatis splendor (6 sierpnia 1993), https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/encykliki/veritatis_1.html [dostęp: 31.07.2018].

Jan Paweł II (1996), Lettera al Card. William W. Baum in occasione del corso sul foro interno organizzato dalla Penitenzieria Apostolica (22 marca 1996), 5: Insegnamenti, XIX, 1.

Jan Paweł II (1986), Nikt nie może realizować miłości inaczej niż w prawdzie (25 października 1980), 8, w: Jan Paweł II, Nauczanie papieskie, t. III/2, Poznań ̶ Warszawa, s. 517-521.

Jan Paweł II (1984), Adhortacja apostolska, Reconciliatio et poenitentia (2 grudnia 1984), https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/adhortacje/reconciliatio.html [dostęp: 31.07.2018].

Kampowski S., Granados J., Pérez-Soba J. (2016), Amoris laetitia. Accopmagnare, discernere, integrare, Rzym.

Kongregacja Nauki Wiary (1994), List do biskupów Kościoła katolickiego na temat przyjmo-wania Komunii św. przez wiernych rozwiedzionych żyjących w nowych związkach (14 września 1994), http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_14091994_rec-holy-comm-by-divorced_pl.html [dostęp: 31.07.2018].

Kupczak J., Jaklewicz T. (2017), Przeciętność to nie ideał. O debacie wokół adhortacji „Amo-ris laetitia” i wierności nauczaniu Jana Pawła II o rodzinie mówi Jan Paweł II, „Gość Nie-dzielny” 5 marca, nr 9.

Melina L. (1996), Moral. Entre la crisis y la renovación, Barcelona.

Międzynarodowa Komisja Teologiczna (2010), W poszukiwaniu etyki uniwersalnej: nowe spoj-rzenie na prawo naturalne (27 marca 2009), Kraków.

Papieska Rada ds. Rodziny (1997), Vademecum dla spowiedników. O niektórych zagadnie-niach moralnych dotyczących życia małżeńskiego (12 lutego 1997), http://www.spowiedz.pl/vademecum.htm [dostęp: 31.07.2018].

Ratzinger J. (1985), Le fonti della teologia morale, Cris Documenti, Rzym.

Ratzinger J. (1981), Podsumowanie dyskusji nad „Dokumentem podstawowym”, „Chrześcija-nin w Świecie” nr 98, s. 16-20.

Świerczek A. (2013), Wolne związki w świetle nauczania Kościoła o małżeństwie, Kraków.

Tomasz z Akwinu (1975-1986), Suma teologiczna, tłum. P. Bełch, London.

Wicher W. (1969), Podstawy teologii moralnej, Poznań ̶ Warszawa ̶ Lublin.

You A. (1991), La loi de gradualité: une nouveauté en morale?, Paris.