Abstrakt
Człowiek potrzebuje żyć i pracować zgodnie z pewnymi zasadami i wartościami, w harmonii ze swoim sumieniem. Wyraża sprzeciw sumienia w wypadku działań naruszających jego godność. Należy podkreślić, że prawo sumienia jest nadrzędne wobec prawa stanowionego. Natomiast sprzeciw człowieka w organizacji jest reakcją jego sumienia na praktyki niezgodne z misją przedsiębiorstwa. Dlatego jakość organizacji przejawiająca się w jej celu i funkcjach powinna być weryfikowana przez standardy etyczne.Bibliografia
Benedykt XVI, Encyklika Caritas in veritate.
Bennis W., Goleman D., O’Toole J., Przejrzystość w biznesie. Szczerość. Zaufanie. Jasne zasady, Warszawa 2009.
Collins J., Porras J. I., Wizjonerskie organizacje, Warszawa 2008.
Drucker P. F., Zarządzanie XXI wieku – wyzwania, Warszawa 2009.
Drucker P. F., Zarządzanie XXI wieku – wyzwania, Warszawa 2009.
Edersheim E.H., Przesłanie Druckera. Zarządzanie oparte na wiedzy, Warszawa 2009.
Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa 1998.
Hirschman A.O., Lojalność, krytyka, rozstanie, Kraków 1995.
Hume D., Badania dotyczące zasad moralności, Warszawa 1975.
Jackson J., Biznes i moralność, Warszawa 1999.
Kietliński K., Moralność gospodarki opartej na wiedzy, Warszawa 2009.
Lennick D., Kiel F., Inteligencja moralna. Jak poprawić wyniki prowadzenia interesów i skutecznie zarządzać, tłum. I. Szuwalska, Purana, Wrocław 2007.
McFarland K.R., Przełomowe firmy. Jak dobre organizacje stają się wielkie, Warszawa 2009.
Pogonowska B. (red.), Elementy etyki gospodarki rynkowej, Warszawa 2004.
Probst G., Raub S., Romhardt K., Zarządzanie wiedzą w organizacji, Kraków 2004.
Shermer M., Rynkowy umysł, Warszawa 2009.
Trybunał Konstytucyjny z 15.01.1991, U8/90, art. 53 ust. 1.
Licencja
Prawa autorskie są zastrzeżone