Abstrakt
Etycy i moraliści upatrujący podstaw moralności w religii często twierdzą o swoich kolegach po fachu nie odwołujących się do takich podstaw, że tym ostatnim brakuje solidnego gruntu dla obiektywnie wiążących norm moralnych. Twierdzą też, że skuteczny program wychowania moralnego wymaga kontekstu przekonań religijnych. Artykuł stawia tezę, że moralność jednostki – rozumiana jako całokształt jej działań i postaw – nie mająca podstaw w religii nie jest gorzej ugruntowana od moralności osoby, która taką podstawę posiada. Jest tak dlatego, że ani filozoficzna, ani teologiczna normatywna teoria moralności nie jest podstawą dla działań i postaw jednostek. Źródło zbudowania moralnego znajduje się w praktyce społecznej, na którą składa się między innymi przykład dawany przez wychowawców i inne znaczące osoby, wytwory kultury i praktyka życia politycznego.Bibliografia
Baron M., Kantian Ethics Almost without Apology, Cornell University Press, 1995.
Jan Paweł II, Veritatis splendor, 85 (1993).
Pius XII, Summi pontificatus, Acta Apostolicae Sedis 31 (1939).
Stocker M., The Schizophrenia of Modern Ethical Theories, „Journal of Philosophy” 73 (1976).
Uzasadnienie metafizyki moralności, przeł. M. Wartenberg, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1984.
Williams B., Osoby, charakter i moralność, w: Ile wolności powinna mieć wola, Warszawa 1999.
Licencja
Prawa autorskie są zastrzeżone