Abstrakt
Artykuł podejmuje problem współczesnego nadużywania przedrostka „post” w dyskursie z zakresu nauk społecznych i humanistycznych oraz w języku publicznym i potocznym. Zdaje się, że sytuacja człowieka epoki (po)nowoczesnej jest sytuacją postczłowieka, żyjącego w postrzeczywistości. Opisywane w artykule klimaty nie mogą nie wpływać na rozumienie, ale i przeżywanie rzeczywistości małżeństwa i rodziny. W każdym razie warto przyglądać się implikacjom płynącym z nadreprezentacji prefiksu „post” we współczesnych narracjach.Bibliografia
Baudrillard J., Dlaczego wszystko jeszcze nie zniknęło? Esej ostatni, tłum. S. Królak, Warszawa 2009.
Baudrillard J., Słowa klucze, tłum. S. Królak, Warszawa 2008.
Bauman Z., Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Warszawa 1994.
Bauman Z., Płynne życie, tłum. T. Kunz, Warszawa 2005.
Bauman Z., To, co najważniejsze nie zostało jeszcze powiedziane. Z Zygmuntem Baumanem rozmawia Jarosław Naliwajko SI, „Przegląd Powszechny” 1, 1999.
Europa spada z byka. Unia Europejska zaliczyła gospodarczy sukces i polityczną klęskę – mówi socjolog Edgar Morin, „Forum”, 8-14.02.2010.
Foucault M., Słowa i rzeczy: archeologia nauk humanistycznych, tłum. T. Komendant, Gdańsk 2006.
Gehlen A., W kręgu antropologii i psychologii społecznej. Studia, tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa 2001.
Hardyment Ch., Rodzina, tłum. K. Bober, Warszawa 1999.
Hildebrand D., Das Wesen der Liebe, Regensburg 1971.
Hildebrand D., Fundamentalne postawy moralne, w: Hildebrand D., Kłoczowski J.A, Paściak J., Tischner J., Wobec wartości, Poznań 1982.
Klimczyk W., Erotyzm ponowoczesny, Kraków 2008.
Lyotard J.-F., Postmodernizm dla dzieci, tłum. J. Migasiński, Warszawa 1998.
Miłosz Cz., Widzenia nad Zatoką San Francisco, Kraków 1989.
Sartori G., Homo videns. Telewizja i postmyślenie, tłum. J. Uszyński, Warszawa 2007.
Sartori G., La politica: logica e metodo in scienze sociali, Milano 1979.
Szahaj A., Postmodernizm w kulturze współczesnej, Bydgoszcz 2001.
Licencja
Prawa autorskie są zastrzeżone