Abstract
The purpose of this article is to answer the question: Are there any points of contact between Christianity and Islam? The basis for these refl ections are some of John Paul II’s 1986 statements and the Islamic document: A Common Word between Us and You from 2007, as well as other documents of the Catholic Church and various studies. First the similarities between Christianity and Islam are shown – the belief in one God and the call to fulfi ll the “commandments”. Secondly, the characteristics of both religions are presented, that is what links and at the same time divides them – awareness of God’s will and fulfi llment of a specifi c mission. These are the given points of contact. Thirdly, the author indicates how both religions view each other. In conclusion, he recalls experiences in the fi eld of Christian-Jewish dialogue, which was also preceded by numerous stereotypes and prejudices. It is important to constantly proclaim the Good News, and therefore fi rst of all what unites Christianity and Islam, and then what separates, in order to create an atmosphere of mutual understanding and
peace.
References
Benedykt XVI (2006): Przemówienie na Uniwersytecie w Ratyzbonie. https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/podroze/ben16-atyzbona_12092006.html [dostęp: 13.05.2019].
Benedykt XVI (2008): Przemówienie do uczestników pierwszego seminarium zorganizowanego przez Forum Katolicko-Muzułmańskie. https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/przemowienia/forumkm_06112008.html [dostęp: 13.05.2019].
Borrmans M. (1985): Wege zum christlich-islamischen Dialog. Frankfurt.
Chronologia zamachów od 2014 r. (2019). https://www.faz.net/aktuellpolitik/kampf-gegen-den-terror/is-gepraegte-terroranschlaege-13996446.html [dostęp: 13.05.2019].
Deklaracja o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich Nostra aetate (28.10.1965). (2002). W: Sobór Watykański II: Konstytucje, dekrety, deklaracje s. 333-337. Poznań.
Dekret o misyjnej działalności Kościoła Ad gentes (7.12.1965). (2002). W: Sobór Watykański II: Konstytucje, dekrety, deklaracje s. 433-47. Poznań.
Dokument o ludzkim braterstwie dla pokoju światowego i współistnienia. (2019). https://www.deon.pl/religia/serwis-papieski/dokumenty/oredzia-papieskie/art,67,dokument-o-ludzkimbraterstwie-dla-pokoju-swiatowego-i-wspolistnienia.html [dostęp: 13.05.2019].
Erbacher J. (2017): Gottes Erster Name. Ein islamisch-christliches Gespräch über Barmherzigkeit. Ostfildern.
Frisch H.J. (2016): Der Koran für Christen. Gemeinsamkeiten entdecken. Freiburg–Basel–Wien.
Franciszek (2015): Przemówienie z okazji 50-ej rocznicy otwarcia Papieskiego Instytutu Studiów Arabskich i Islamistyki w Rzymie. https://w2.vatican.va/content/francesco/de/speeches/2015/january/documents/papa-francesco_20150124_pisai.html [dostęp: 13.05.2019].
Gnilka J. (2010): Koran i chrześcijanie. Tajemnice początków. Kielce.
Jan Paweł II (2003): Posynodalna adhortacja apostolska Ecclesia in Europa [EE]. https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/adhortacje/ europa_28062003.html [dostęp: 13.05.2019].
Jan Paweł II (1985): Przemówienie do młodych muzułmanów w Casablance. https://islambeztajemnic.wordpress.com/2015/06/17/przemowienia-papieza-jana-pawela-ii/ [dostęp: 13.05.2019].
Jan Paweł II (1986 a): Przemówienie na rozpoczęcie Światowego Dnia Modlitwy o Pokój w Asyżu. https://religie.wiara.pl/doc/471944.Oby-splynal-pokoj-i-przeniknal-nasze-serca [dostęp: 13.05.2019].
Jan Paweł II (1986 b): Przemówienie na zakończenie Światowego Dnia Modlitw o Pokój w Asyżu. https://www.zyciezakonne.pl/dokumenty/kosciol/jan-pawel-ii/jan-pawel-ii-przemowienia-i-homilie/jan-pawel-ii-przemowienia-i-homilie-inne-przemowienia-i-homilie-do-osob-konsekrowanych/1986-10-27-asyz-przemowienie-na-zakonczenie-swiatowego-dnia-modlitw-i-pokoj-49723/ [dostęp: 13.05.2019].
Jan Paweł II (2009): Weihnachtsansprache an die Kardinäle und die Römische Kurie. W: E. Fürlinger (red.), Der Dialog muss weitergehen. Ausgewählte Dokumente zum interreligiösen Dialog (1964-2008) s. 141-147. Freiburg–Basel–Wien.
List 138 uczonych i zwierzchników muzułmańskich do przywódców chrześcijaństwa Jednakowe słowo dla nas i dla was [JS]. (2007). https://www.acommonword.com/wp-content/uploads/2018/05/ACW-Polish-Translation.pdf [dostęp: 13.05.2019].
Kasper W. (2017): Barmherzigkeit – christlich und muslimisch. W: J. Erbacher, Gottes Erster Name. Ein islamisch-christliches Gespräch über Barmherzigkeit s. 37-48. Ostfildern.
Khorchide M. (2017): Barmherzigkeit als Schlüsselkategorie der islamischen Lehre. W: J. Erbacher, Gottes Erster Name. Ein islamisch-christliches Gespräch über Barmherzigkeit s. 23--36. Ostfildern.
Konstytucja dogmatyczna o Kościele Lumen Gentium [LG] (21.11.1964). (2002). W: Sobór Watykański II: Konstytucje, dekrety, deklaracje s. 104-166. Poznań.
Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes [GS] (7.12.1965). (2002). W: Sobór Watykański II: Konstytucje, dekrety, deklaracje s. 526-606. Poznań.
März C.P. (2014): Jezus – Jego droga i przesłanie. Poznań.
Murad A.H. (2015): Die Dreifaltigkeit. Eine Perspektive aus muslimischer Sicht. http://madrasah.de/leseecke/islam-allgemein/die-dreifaltigkeit-eine-perspektive-aus-muslimischer-sicht [dostęp: 13.05.2018].
Papieska Komisja Biblijna (2001): Naród żydowski i jego Święte Pisma w Biblii chrześcijańskiej. Kielce.
Ratzinger J. (2005): Glaube. Wahrheit. Toleranz. Das Christentum und die Weltreligionen. Freiburg–Basel–Wien.
Sakowicz E. (2015): Benedykt XVI o sensie dialogu z muzułmanami. http://www.fronda.pl/blogi/byc-w-sercu-maryi/benedykt-xvi-o-sensie-dialogu-z-muzulmanami,45447.html [dostęp: 13.05.2019].
Samir K.S. (2016): Czym jest islam? Rozmowa. http://www.radiomaryja.pl/multimedia/czym-islam--cz/ [dostęp: 13.05.2019].
Skowron-Nalborczyk A. (2006): Współczesny dialog chrześcijańsko-muzułmański. https://www.tolerancja.pl/?wspolczesny-dialog-chrzescijansko-muzulmanski,99,,,1 [dostęp: 13.05.2019].
Sonnenberg K. (2019): Anonimowy chrześcijanin Karla Rahnera. http://www.szkolateologii.dominikanie.pl/disputatae/17-anonimowy-chrzescijanin-karla-rahnera/ [dostęp: 13.05.2019].
Staniek E. (2003): Chrześcijanin wobec innych religii. Kraków.
License
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Teologia Praktyczna są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Teologia Praktyczna udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Teologii Praktycznej pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).