Abstract
From the beginning of Christianity, the practice of pilgrimaging to holy places has been an important factor of Christian spirituality. It expresses, among other things, the fact that all men are pilgrims in this world without a permanent and ultimate place here. The undertaking of pilgrimages was also connected with penitential practices, decisions of conversion and change of life. In the 1980s and 1990s there was a revival of the practice of pilgrimaging. Pastors soon realized that this one-time event should find a continuation in various pastoral initiatives realized in the period between pilgrimages. The present study is based on the experiences of pilgrimaging in the years at the turn of the 21st century and describes ways of a continual formation of pilgrims on the following planes: national, diocesan and the pilgrim group.
References
Ablewicz J. (1983): Pielgrzymka jako znak Święty. „Tarnowskie Studia Teologiczne” 9: 1983 s. 13-24.
Abramek J. (1981-1982): Teologiczne podstawy i sens pastoralny pielgrzymki jako formy kultu na przykładzie Pieszej Pielgrzymki Warszawskiej, „Częstochowskie Studia Teologiczne” 9-10:1981-1982 s. 289-301.
Akta Kurii Metropolitalnej w Gnieźnie (1983 a): Piesza Pielgrzymka Gnieźnieńska na Jasną Górę 1983-2004. Pismo: L. dz. 5120/83/II.
Akta Kurii Metropolitalnej w Gnieźnie (1983 b): Piesza Pielgrzymka Gnieźnieńska na Jasną Górę 1983-2004. Pismo: L. dz. 4344/83/I.
Akta Kurii Metropolitalnej w Gnieźnie (1990): Piesza Pielgrzymka Gnieźnieńska na Jasną Górę 1983-2004. Pismo: L. dz. 4498/90/III.
Balter L. (1978): Teologia nawiedzenia. „Studia Gnesnensia” 4 s. 32-41.
George A. (1985): Pielgrzymka. W: X. Leon-Dufor (red.), Słownik teologii biblijnej. Poznań–Warszawa.
Jackowski A. (1990): Pielgrzymki w Polsce na tle pielgrzymek w chrześcijaństwie. „Jasna Góra” 6: 1990 s. 44-53.
Jan Paweł II (1979): Homilia w czasie Mszy św. odprawionej pod Szczytem Jasnej Góry. http://www.nauczaniejp2.pl/dokumenty/wyswietl/id/626 [dostęp: 10.06.2019].
Janicki J. (1985): Kult. W: A. Zubierbier (red.), Słownik teologiczny s. 264-266. Katowice.
Jusiak R. (1980): Pielgrzymka jako element życia religijnego w Polsce. „Chrześcijanin w Świecie” 7-8: 1980 s. 50-67.
Kowalczyk J. (1970): Piesza Warszawska Pielgrzymka. „Tygodnik Powszechny” 33: 1970 s. 2-3.
Rojewski A. (1985): Pielgrzymka i metanoia. Refl eksje teologiczno-duszpasterskie. „Studia Płockie” 12: 1985 s. 19-28.
Sekretariat Konferencji Episkopatu Polski (1985): Ramowy regulamin pielgrzymowania. Warszawa.
Sobór Watykański II (2002): Konstytucja dogmatyczna o Kościele Lumen gentium [KK]. W: Sobór Watykański II: Konstytucje, dekrety, deklaracje. Poznań.
Turek S. (1987): Pielgrzymowanie. „Znaki Czasu” 3: 1987 s. 82-91.
License
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Teologia Praktyczna są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Teologia Praktyczna udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Teologii Praktycznej pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).