Abstrakt
W chrześcijańskiej duchowości – w zasadzie od początków istnienia chrześcijaństwa – ważne miejsce zajmuje praktyka pielgrzymowania do miejsc świętych. Wyraża ona między innymi fakt bycia na ziemi pielgrzymem, który nie ma tu swojego trwałego i ostatecznego miejsca. Podejmowanie pielgrzymek wiązało się także z praktykami pokutnymi, z decyzjami o nawróceniu, zmianie życia. W latach 80. i 90. XX wieku w Polsce nastąpiło ożywienie praktyki pielgrzymowania. Duszpasterze dość szybko zauważyli, że to jednorazowe wydarzenie powinno znaleźć kontynuację w różnych inicjatywach duszpasterskich realizowanych w czasie między pielgrzymkami. Niniejsze opracowanie – oparte na doświadczeniach pielgrzymowania z lat przełomu XX i XXI wieku – prezentuje sposoby ciągłej formacji pielgrzymów na płaszczyznach: ogólnopolskiej, diecezjalnej i grupy pielgrzymkowej.
Bibliografia
Ablewicz J. (1983): Pielgrzymka jako znak Święty. „Tarnowskie Studia Teologiczne” 9: 1983 s. 13-24.
Abramek J. (1981-1982): Teologiczne podstawy i sens pastoralny pielgrzymki jako formy kultu na przykładzie Pieszej Pielgrzymki Warszawskiej, „Częstochowskie Studia Teologiczne” 9-10:1981-1982 s. 289-301.
Akta Kurii Metropolitalnej w Gnieźnie (1983 a): Piesza Pielgrzymka Gnieźnieńska na Jasną Górę 1983-2004. Pismo: L. dz. 5120/83/II.
Akta Kurii Metropolitalnej w Gnieźnie (1983 b): Piesza Pielgrzymka Gnieźnieńska na Jasną Górę 1983-2004. Pismo: L. dz. 4344/83/I.
Akta Kurii Metropolitalnej w Gnieźnie (1990): Piesza Pielgrzymka Gnieźnieńska na Jasną Górę 1983-2004. Pismo: L. dz. 4498/90/III.
Balter L. (1978): Teologia nawiedzenia. „Studia Gnesnensia” 4 s. 32-41.
George A. (1985): Pielgrzymka. W: X. Leon-Dufor (red.), Słownik teologii biblijnej. Poznań–Warszawa.
Jackowski A. (1990): Pielgrzymki w Polsce na tle pielgrzymek w chrześcijaństwie. „Jasna Góra” 6: 1990 s. 44-53.
Jan Paweł II (1979): Homilia w czasie Mszy św. odprawionej pod Szczytem Jasnej Góry. http://www.nauczaniejp2.pl/dokumenty/wyswietl/id/626 [dostęp: 10.06.2019].
Janicki J. (1985): Kult. W: A. Zubierbier (red.), Słownik teologiczny s. 264-266. Katowice.
Jusiak R. (1980): Pielgrzymka jako element życia religijnego w Polsce. „Chrześcijanin w Świecie” 7-8: 1980 s. 50-67.
Kowalczyk J. (1970): Piesza Warszawska Pielgrzymka. „Tygodnik Powszechny” 33: 1970 s. 2-3.
Rojewski A. (1985): Pielgrzymka i metanoia. Refl eksje teologiczno-duszpasterskie. „Studia Płockie” 12: 1985 s. 19-28.
Sekretariat Konferencji Episkopatu Polski (1985): Ramowy regulamin pielgrzymowania. Warszawa.
Sobór Watykański II (2002): Konstytucja dogmatyczna o Kościele Lumen gentium [KK]. W: Sobór Watykański II: Konstytucje, dekrety, deklaracje. Poznań.
Turek S. (1987): Pielgrzymowanie. „Znaki Czasu” 3: 1987 s. 82-91.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Teologia Praktyczna są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Teologia Praktyczna udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Teologii Praktycznej pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).