Abstrakt
W komentowanym orzeczeniu Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie rozważył możliwość zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych w stosunku do konkursów polegających na rywalizacji w ramach gry elektronicznej. W artykule przeanalizowano orzeczenie w kontekście uznania określonej formy aktywności z zakresu gier elektronicznych jako sport w rozumieniu ustawy o sporcie. Dopiero bowiem uznanie danego konkursu za konkurs z dziedziny sportu uzasadnia możliwość zastosowania zwolnienia przedmiotowego w stosunku do podatku dochodowego. Dodatkowo, wspomniane zostały wątpliwości przedstawiane przez doktrynę prawa sportowego odnoszące się do zasadności zawierania w akcie prawnym definicji legalnej sportu. Określone zostały także skutki, z jakimi wiąże się uznanie niektórych rodzajów współzawodnictwa e-sportowego dla tych aktywności, z uwagi na zrównanie ich ze sportem tradycyjnym, którego uprawianie i organizowanie uregulowane jest w ramach ustawy o sporcie.
Bibliografia
Badura, M., Basiński, H., Kałużny, G., Wojcieszak, M. (2011). Komentarz do art. 2, [w:] M. Badura, H. Basiński, G. Kałużny, M. Wojcieszak, Ustawa o sporcie. Komentarz. Warszawa: 29.
Bałaziński, M. (2020). Prawne aspekty założenia i funkcjonowania teamu e-sportowego, [w:] Ł. Klimczak, M. Leciak (red.), E-sport. Aspekty prawne. Warszawa: 43.
Buy, F., Marmayou, J.M., Poracchia, D., Rizzo, F. (2009). Droit du sport, L.G.D.J. Lextenso éditions: 4.
Czechowski J. (2014). Sport szansą społecznego rozwoju człowieka. Społeczeństwo i Ekonomia 1: 7–19. DOI: https://doi.org/10.15611/eis.2014.1.01
Gardiner, S., James, M., O’Leary, J., Welsh, R., Blackshaw, I., Boyes, S., Caiger, A. (2006). Sports law, Routledge. Cavendish.
Jasny, M. (2019). Sportowy wymiar „maniaczenia” przy komputerze, czyli kształtowanie sprawności fizycznej w ramach treningu w e-sporcie, [w:] D. Mańkowski, W. Woźniak (red.), Sport w ponowoczesności. Gdańsk: 66.
Kari, T., Karhulahti, V.M. (2016). Do E-athletes Move? A study on training and physical exercise in elite Esports. International Journal of Gaming and Computer-Mediated Simulations 8(4): 53–66. DOI: https://doi.org/10.4018/IJGCMS.2016100104
Krześniak, E.J. (2020). Komentarz do art. 2, [w:] E.J. Krześniak, Ustawa o sporcie. Komentarz. Warszawa: 43–45, 48, 54–55.
Michaluk, T., Pezdek, K. (2016). Rozproszone wydarzenia sportowe. Podmiotowość i cielesność w e-sportach, [w:] J. Kłosiewicz, J., Małolepszy, E., Drozdek-Małolepsza, T. (red.), Filozoficzne i społeczne aspekty sportu i turystyki. Częstochowa.
Myra, S. (2020). E-sport w świetle nowelizacji ustawy o sporcie. Prawo Mediów Elektronicznych 1: 20–21.
Nosal, P. (2015). Społeczne ujęcie sportu. (Trudne) definiowanie zjawiska i jego dyskurs. Przegląd Socjologii Jakościowej 11(2): 16–38. DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.11.2.02
Skubida, D. (2016). Can Some Computer Games Be a Sport?: Issues with legitimization of esport as a sporting activity. International Journal of Gaming and Computer-Mediated Simulations. 8(4): 38–52. DOI: https://doi.org/10.4018/IJGCMS.2016100103
Wierczyński, G. (2016). Komentarz do § 147 rozporządzenia w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”, [w:] G. Wierczyński, Redagowanie i ogłaszanie aktów normatywnych. Komentarz. Warszawa: Lex/el.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Mariusz Szatkowski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.