Abstract
The famous Ukrainian writer Ivan Franko (1856–1916) paid much attention to the presentation of the oil industry in Boryslav in his rich and varied creative works. He presented his vision of “Galician California” in short stories (cycle Boryslav, 1877), as well as thematically connected novels Boa constrictor (1879) and Boryslav laughs (1882). These literary works are an artistic unity of theme, characters, form of creation and symbolism of space. As Florian Nieuważny had rightly noticed, Franko as the first had brought the theme of working people to Ukrainian and even east-Slavonic literature which he depicted in a realistic convention taking into consideration forms of artistic conditionality. His experience of Boryslav’s continuum with its social stratification is connected with the experience of a “crossroad” of different national and cultural discourses in above mentioned literary works.
References
Mnich Roman, Drohobycz, eine versunkene Atlantis: Bruno Schulz und Andrzej Chciuk, w: Polnische Literatur. Ausgewählte Fragen und neuen Zugänge. Wien 2007, s. 43–55.
Frankoznavči studiji, T. 1–5. Red. E. Pšenyčnyi. Drogobyč 2001–2012.
Simonek Stefan, Ivan Franko i „Moloda Muza”: sorom’jazlyvi ta deklarovani modernysty u Galyčyni kintsia 19 – počatku 20 stolitt’a. Red. R. Mnich. Przeł. J. Prochaśko. Siedlce–Wien 2012.
Franko Ivan, Wybór poezji. Oprac. F. Nieuważny. Wrocław–Warszawa–Kraków 2008, s. LVII–LVIII.
Gundorova Tamara, Franko ne Kamen’jar. Franko i Kamen’jar. Kyïv 2006; M. Naienko, Ivan Franko: tiažynnia do modernizmu. Kyïv 2006.
White Kenneth, Poeta kosmograf. Wybór, opracowanie i przekł. K. Brakoniecki. Olsztyn, Centrum Polsko-Francuskie Côtes d'Armor-Warmia i Mazury 2010, s. 18.
Foucault Michel, Inne przestrzenie. Heterotopie. „Teksty Drugie” 2005, nr 6 (96), s. 120.
Hrycak Jarosław, Prorok we własnym kraju. Iwan Franko i jego Ukraina (1856–1886). Przeł. A. Korzeniowska-Bihun i A. Wylegała. Warszawa, Krytyka Polityczna 2010, s. 278.
Le Bris Michel, Gorączka złota. Przeł. M. Czarnecka-Szostek. Wrocław, Wydawnictwo Dolnośląskie 1994, s. 50.
Nicieja Stanisław Sławomir, Kresowe trójmiasto. Truskawiec–Drohobycz–Borysław. Opole, MS 2009.
http://groups. google.com/group/soc.culture.polish/browse_thread/t (data dostępu: 19.06.2012).
Wiśniowski Sygurd, Listy Amerykanina z Galicyi. „Gazeta Polska” 28 grudnia 1877, nr 286, s. 1.
Franko Ivan, Zibrannia tvoriv u piatdsiati tomakh. T. 14. Povisti ta opovidannia (1875–1878). Kyïv 1978, s. 870.
Franko Ivan, Utwory wybrane. T. 1. Przeł. Z. i S. Golowiakowie. Warszawa, Czytelnik 1955, s. 145–146.
Szymonik Danuta, Subiektywno-liryczna wizja Huculszczyzny w powieści Stanisława Vincenza „Na wysokiej połoninie”, w: Ziemia w literaturach i myśli filozoficznej Słowian. Red. W. Laszczak i D. Ambroziak. Opole 2008, s. 199–206.
Mnich Roman, Ivan Franko i evrejstvo u Austro-Ugorščyni kintsia 19 – počatku 20 stolittia, w: Frankoznavči studii 5. Drogobych 2012, s. 147–176.
Guzar Z., Lokalnyi koloryt i problema khudozn’ogo uzagalnennia v tvorakh Ivana Franka, w: Ivan Franko i svitova kultura. Knyga 2. Kyïv 1990, s. 218–220.
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license