Abstrakt
Wybitny pisarz ukraiński Iwan Franko (1856–1916) w swojej bogatej i różnorodnej twórczości wiele miejsca poświęcił prezentacji borysławskiego zagłębia naftowego. Swoją wizję „Kalifornii galicyjskiej” przedstawiał zarówno w małych formach prozatorskich (cykl opowiadań Borysław, 1877), jak i tematycznie z nim związanych powieściach Boa constrictor (1879) i Borysław się śmieje (1882). Utwory te stanowią pewną całość artystyczną ze względu na podjęty temat, powtarzające się postaci i sposób ich kreacji oraz symbolikę przestrzeni. Jak słusznie zauważył Florian Nieuważny, Franko jako pierwszy wprowadził do literatury ukraińskiej, a nawet wschodniosłowiańskiej tematykę robotniczą, którą ujmował w konwencji realistycznej, sięgając jednocześnie po formy artystycznej umowności. Doświadczenie przestrzeni borysławskiego zagłębia naftowego, z jego rozwarstwieniem społecznym, wiąże się w wymienionych utworach z doświadczeniem przecięcia się różnych dyskursów narodowych i kulturowych.
Bibliografia
Mnich Roman, Drohobycz, eine versunkene Atlantis: Bruno Schulz und Andrzej Chciuk, w: Polnische Literatur. Ausgewählte Fragen und neuen Zugänge. Wien 2007, s. 43–55.
Frankoznavči studiji, T. 1–5. Red. E. Pšenyčnyi. Drogobyč 2001–2012.
Simonek Stefan, Ivan Franko i „Moloda Muza”: sorom’jazlyvi ta deklarovani modernysty u Galyčyni kintsia 19 – počatku 20 stolitt’a. Red. R. Mnich. Przeł. J. Prochaśko. Siedlce–Wien 2012.
Franko Ivan, Wybór poezji. Oprac. F. Nieuważny. Wrocław–Warszawa–Kraków 2008, s. LVII–LVIII.
Gundorova Tamara, Franko ne Kamen’jar. Franko i Kamen’jar. Kyïv 2006; M. Naienko, Ivan Franko: tiažynnia do modernizmu. Kyïv 2006.
White Kenneth, Poeta kosmograf. Wybór, opracowanie i przekł. K. Brakoniecki. Olsztyn, Centrum Polsko-Francuskie Côtes d'Armor-Warmia i Mazury 2010, s. 18.
Foucault Michel, Inne przestrzenie. Heterotopie. „Teksty Drugie” 2005, nr 6 (96), s. 120.
Hrycak Jarosław, Prorok we własnym kraju. Iwan Franko i jego Ukraina (1856–1886). Przeł. A. Korzeniowska-Bihun i A. Wylegała. Warszawa, Krytyka Polityczna 2010, s. 278.
Le Bris Michel, Gorączka złota. Przeł. M. Czarnecka-Szostek. Wrocław, Wydawnictwo Dolnośląskie 1994, s. 50.
Nicieja Stanisław Sławomir, Kresowe trójmiasto. Truskawiec–Drohobycz–Borysław. Opole, MS 2009.
http://groups. google.com/group/soc.culture.polish/browse_thread/t (data dostępu: 19.06.2012).
Wiśniowski Sygurd, Listy Amerykanina z Galicyi. „Gazeta Polska” 28 grudnia 1877, nr 286, s. 1.
Franko Ivan, Zibrannia tvoriv u piatdsiati tomakh. T. 14. Povisti ta opovidannia (1875–1878). Kyïv 1978, s. 870.
Franko Ivan, Utwory wybrane. T. 1. Przeł. Z. i S. Golowiakowie. Warszawa, Czytelnik 1955, s. 145–146.
Szymonik Danuta, Subiektywno-liryczna wizja Huculszczyzny w powieści Stanisława Vincenza „Na wysokiej połoninie”, w: Ziemia w literaturach i myśli filozoficznej Słowian. Red. W. Laszczak i D. Ambroziak. Opole 2008, s. 199–206.
Mnich Roman, Ivan Franko i evrejstvo u Austro-Ugorščyni kintsia 19 – počatku 20 stolittia, w: Frankoznavči studii 5. Drogobych 2012, s. 147–176.
Guzar Z., Lokalnyi koloryt i problema khudozn’ogo uzagalnennia v tvorakh Ivana Franka, w: Ivan Franko i svitova kultura. Knyga 2. Kyïv 1990, s. 218–220.
Licencja
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license