Abstract
The article is a view of Polish comparative culture studies through the prism of performance science understood as the study of performative processes of establishments. The author shows that performance can become a proposal for comparative methodologies. By analyzing the strategies of the artistic and scientific collective
Slavs and Tatars, she shows how knowledge and history are produced in a performative way, how dependencies and relationships between disciplines of knowledge and cultural texts are created.
References
Bilczewski, Tomasz. Komparatystyka i interpretacja. Nowoczesne badania porównawcze wobec translatologii, Kraków: Universitas, 2010.
Braidotti, Rosi. Podmioty nomadyczne. Ucieleśnienie i różnica seksualna w feminizmie współczesnym. Przeł. Aleksandra Derra. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009.
Braidotti, Rosi. „Poprzez nomadyzm”. Przeł. Aleksandra Derra. Teksty Drugie 6 (2007). S.107-127.
Domańska, Ewa. „Historia ratownicza”. Teksty Drugie 5 (2014). S. 12-26.
Foster, Hal. „Archiwa sztuki nowoczesnej”. Przeł. Paweł Polit. Obieg 22 (2007).
Hejmej, Andrzej. „Interdyscyplinarność i badania komparatystyczne”. Literatura i wiedza. Red. W. Bolecki, E. Dąbrowska. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN, 2006. S. 74-91.
Hejmej, Andrzej. Muzyka w literaturze. Perspektywy komparatystyki interdyscyplinarnej. Kraków: Universitas, 2008.
Hejmej, Andrzej. „Interkulturowość – literatura – komparatystyka”. Teksty Drugie 6 (2009). S. 34-47.
Hejmej, Andrzej. „Komparatystyka kulturowa: interpretacja i egzystencja”. Teksty Drugie 5 (2010). S. 53-64.
Hejmej, Andrzej. „Komparatystyka i (inna) historia literatury”. Ruch Literacki 4-5 (2012). S. 401-422.
Hejmej, Andrzej. Komparatystyka. Studia literackie – studia kulturowe. Kraków: Universitas, 2013.
Hejmej, Andrzej. „Nowa komparatystyka i comparatisme quand même”. Rocznik Komparatystyczny 6 (2015). S. 91-106.
Kosiński, Dariusz. „Tratwa i cuma”. Didaskalia 77 (2007). S. 121-124.
Kosiński, Dariusz. „Performatyka – na co komu ten klucz?”. Performance Studies: Sources and Perspectives / Performatyka: źródła i perspektywy. Red. J. Tyszka.
Poznań: Wydawnictwo „Kontekst”, 2014. S. 58-76.
Kosiński, Dariusz. Performatyka w(y)prowadzenia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2016.
Krajewska, Anna. „Dyskurs performatywny w literaturoznawstwie”. Przestrzenie Teorii 9 (2008). S. 143-162.
Krajewska, Anna. „Performatywność reprezentacji”. Przestrzenie Teorii 28 (2017). S. 7-17.
Krajewska, Anna. „Humanistyka performatywna”. Przestrzenie Teorii 29 (2018). S. 31-86.
Krajewska, Anna. Dramatyczna teoria literatury. Zarys problematyki. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2009.
Krajewska Anna, Ulicka Danuta, Dobrowolski Piotr, red. Dramatyczność i dialogowość w kulturze. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2010.
Kurz, Iwona. „Nie chcemy być nowocześni”. Web. 14.01.2020. <https://tinyurl.com/yaz3f387>
Kuziak, Michał. „Komparatystyka na rozdrożu”. Porównania 4 (2007). S. 11-20.
Nycz, Ryszard. Kultura jako czasownik. Sondowanie nowej humanistyki. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN, 2017.
Slavs and Tatars. Friendship of Nations: Polish Shi’ite Showbiz. London: Book Works, 2013.
Slavs and Tatars. Web. 12.01.2020. <https://slavsandtatars.com/about>
Sok z kiszonek. Rozmowa z Slavs and Tatars. Rozmawiają Katarzyna Czeczot i Ewa Tatar. Web. 15.01.2020. <https://tinyurl.com/yahf7r4g>
Spivak, Gayatri Chakravorty. Death of a Discipline. New York: Columbia University Press, 2003.
Sugiera, Małgorzata. „Praktyki kontrfaktualne w narracjach naukowych i fikcjonalnych”. Teksty Drugie 1 (2017). S.176-186.
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license