Slavs and Tatars and the Performative Proposal for Polish Comparative Culture Studies
PDF (Język Polski)

Keywords

performance studies
comparative culture studies,
Slavs and Tatars

How to Cite

Iwanczewska, Łucja . (2020). Slavs and Tatars and the Performative Proposal for Polish Comparative Culture Studies. Porównania, 26(1), 345–358. https://doi.org/10.14746/por.2020.1.20

Abstract

The article is a view of Polish comparative culture studies through the prism of performance science understood as the study of performative processes of establishments. The author shows that performance can become a proposal for comparative methodologies. By analyzing the strategies of the artistic and scientific collective
Slavs and Tatars, she shows how knowledge and history are produced in a performative way, how dependencies and relationships between disciplines of knowledge and cultural texts are created.

https://doi.org/10.14746/por.2020.1.20
PDF (Język Polski)

References

Bilczewski, Tomasz. Komparatystyka i interpretacja. Nowoczesne badania porównawcze wobec translatologii, Kraków: Universitas, 2010.

Braidotti, Rosi. Podmioty nomadyczne. Ucieleśnienie i różnica seksualna w feminizmie współczesnym. Przeł. Aleksandra Derra. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009.

Braidotti, Rosi. „Poprzez nomadyzm”. Przeł. Aleksandra Derra. Teksty Drugie 6 (2007). S.107-127.

Domańska, Ewa. „Historia ratownicza”. Teksty Drugie 5 (2014). S. 12-26.

Foster, Hal. „Archiwa sztuki nowoczesnej”. Przeł. Paweł Polit. Obieg 22 (2007).

Hejmej, Andrzej. „Interdyscyplinarność i badania komparatystyczne”. Literatura i wiedza. Red. W. Bolecki, E. Dąbrowska. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN, 2006. S. 74-91.

Hejmej, Andrzej. Muzyka w literaturze. Perspektywy komparatystyki interdyscyplinarnej. Kraków: Universitas, 2008.

Hejmej, Andrzej. „Interkulturowość – literatura – komparatystyka”. Teksty Drugie 6 (2009). S. 34-47.

Hejmej, Andrzej. „Komparatystyka kulturowa: interpretacja i egzystencja”. Teksty Drugie 5 (2010). S. 53-64.

Hejmej, Andrzej. „Komparatystyka i (inna) historia literatury”. Ruch Literacki 4-5 (2012). S. 401-422.

Hejmej, Andrzej. Komparatystyka. Studia literackie – studia kulturowe. Kraków: Universitas, 2013.

Hejmej, Andrzej. „Nowa komparatystyka i comparatisme quand même”. Rocznik Komparatystyczny 6 (2015). S. 91-106.

Kosiński, Dariusz. „Tratwa i cuma”. Didaskalia 77 (2007). S. 121-124.

Kosiński, Dariusz. „Performatyka – na co komu ten klucz?”. Performance Studies: Sources and Perspectives / Performatyka: źródła i perspektywy. Red. J. Tyszka.

Poznań: Wydawnictwo „Kontekst”, 2014. S. 58-76.

Kosiński, Dariusz. Performatyka w(y)prowadzenia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2016.

Krajewska, Anna. „Dyskurs performatywny w literaturoznawstwie”. Przestrzenie Teorii 9 (2008). S. 143-162.

Krajewska, Anna. „Performatywność reprezentacji”. Przestrzenie Teorii 28 (2017). S. 7-17.

Krajewska, Anna. „Humanistyka performatywna”. Przestrzenie Teorii 29 (2018). S. 31-86.

Krajewska, Anna. Dramatyczna teoria literatury. Zarys problematyki. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2009.

Krajewska Anna, Ulicka Danuta, Dobrowolski Piotr, red. Dramatyczność i dialogowość w kulturze. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2010.

Kurz, Iwona. „Nie chcemy być nowocześni”. Web. 14.01.2020. <https://tinyurl.com/yaz3f387>

Kuziak, Michał. „Komparatystyka na rozdrożu”. Porównania 4 (2007). S. 11-20.

Nycz, Ryszard. Kultura jako czasownik. Sondowanie nowej humanistyki. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN, 2017.

Slavs and Tatars. Friendship of Nations: Polish Shi’ite Showbiz. London: Book Works, 2013.

Slavs and Tatars. Web. 12.01.2020. <https://slavsandtatars.com/about>

Sok z kiszonek. Rozmowa z Slavs and Tatars. Rozmawiają Katarzyna Czeczot i Ewa Tatar. Web. 15.01.2020. <https://tinyurl.com/yahf7r4g>

Spivak, Gayatri Chakravorty. Death of a Discipline. New York: Columbia University Press, 2003.

Sugiera, Małgorzata. „Praktyki kontrfaktualne w narracjach naukowych i fikcjonalnych”. Teksty Drugie 1 (2017). S.176-186.