Fermentacja. Slavs and Tatars i performatywna propozycja dla polskiej kulturowej komparatystyki
PDF (Język Polski)

Klíčová slova

performatyka
komparatystyka kulturowa
Slavs and Tatars

Jak citovat

Iwanczewska, Łucja . (2020). Fermentacja. Slavs and Tatars i performatywna propozycja dla polskiej kulturowej komparatystyki. Porównania, 26(1), 345–358. https://doi.org/10.14746/por.2020.1.20

Abstrakt

Artykuł stanowi spojrzenie na polską komparatystykę kulturową przez pryzmat performatyki rozumianej jako badanie procesów performatywnych ustanowień. Autorka pokazuje, że performatyka może stać się propozycją dla metodologii komparatystycznych. Analizując strategie kolektywu artystyczno-naukowego Slavs and
Tatars, pokazuje, jak w sposób performatywny produkowana jest wiedza, historia, jak tworzą się relacje i zależności pomiędzy dyscyplinami wiedzy i tekstami kulturowymi.

https://doi.org/10.14746/por.2020.1.20
PDF (Język Polski)

Reference

Bilczewski, Tomasz. Komparatystyka i interpretacja. Nowoczesne badania porównawcze wobec translatologii, Kraków: Universitas, 2010.

Braidotti, Rosi. Podmioty nomadyczne. Ucieleśnienie i różnica seksualna w feminizmie współczesnym. Przeł. Aleksandra Derra. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009.

Braidotti, Rosi. „Poprzez nomadyzm”. Przeł. Aleksandra Derra. Teksty Drugie 6 (2007). S.107-127.

Domańska, Ewa. „Historia ratownicza”. Teksty Drugie 5 (2014). S. 12-26.

Foster, Hal. „Archiwa sztuki nowoczesnej”. Przeł. Paweł Polit. Obieg 22 (2007).

Hejmej, Andrzej. „Interdyscyplinarność i badania komparatystyczne”. Literatura i wiedza. Red. W. Bolecki, E. Dąbrowska. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN, 2006. S. 74-91.

Hejmej, Andrzej. Muzyka w literaturze. Perspektywy komparatystyki interdyscyplinarnej. Kraków: Universitas, 2008.

Hejmej, Andrzej. „Interkulturowość – literatura – komparatystyka”. Teksty Drugie 6 (2009). S. 34-47.

Hejmej, Andrzej. „Komparatystyka kulturowa: interpretacja i egzystencja”. Teksty Drugie 5 (2010). S. 53-64.

Hejmej, Andrzej. „Komparatystyka i (inna) historia literatury”. Ruch Literacki 4-5 (2012). S. 401-422.

Hejmej, Andrzej. Komparatystyka. Studia literackie – studia kulturowe. Kraków: Universitas, 2013.

Hejmej, Andrzej. „Nowa komparatystyka i comparatisme quand même”. Rocznik Komparatystyczny 6 (2015). S. 91-106.

Kosiński, Dariusz. „Tratwa i cuma”. Didaskalia 77 (2007). S. 121-124.

Kosiński, Dariusz. „Performatyka – na co komu ten klucz?”. Performance Studies: Sources and Perspectives / Performatyka: źródła i perspektywy. Red. J. Tyszka.

Poznań: Wydawnictwo „Kontekst”, 2014. S. 58-76.

Kosiński, Dariusz. Performatyka w(y)prowadzenia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2016.

Krajewska, Anna. „Dyskurs performatywny w literaturoznawstwie”. Przestrzenie Teorii 9 (2008). S. 143-162.

Krajewska, Anna. „Performatywność reprezentacji”. Przestrzenie Teorii 28 (2017). S. 7-17.

Krajewska, Anna. „Humanistyka performatywna”. Przestrzenie Teorii 29 (2018). S. 31-86.

Krajewska, Anna. Dramatyczna teoria literatury. Zarys problematyki. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2009.

Krajewska Anna, Ulicka Danuta, Dobrowolski Piotr, red. Dramatyczność i dialogowość w kulturze. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2010.

Kurz, Iwona. „Nie chcemy być nowocześni”. Web. 14.01.2020. <https://tinyurl.com/yaz3f387>

Kuziak, Michał. „Komparatystyka na rozdrożu”. Porównania 4 (2007). S. 11-20.

Nycz, Ryszard. Kultura jako czasownik. Sondowanie nowej humanistyki. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN, 2017.

Slavs and Tatars. Friendship of Nations: Polish Shi’ite Showbiz. London: Book Works, 2013.

Slavs and Tatars. Web. 12.01.2020. <https://slavsandtatars.com/about>

Sok z kiszonek. Rozmowa z Slavs and Tatars. Rozmawiają Katarzyna Czeczot i Ewa Tatar. Web. 15.01.2020. <https://tinyurl.com/yahf7r4g>

Spivak, Gayatri Chakravorty. Death of a Discipline. New York: Columbia University Press, 2003.

Sugiera, Małgorzata. „Praktyki kontrfaktualne w narracjach naukowych i fikcjonalnych”. Teksty Drugie 1 (2017). S.176-186.