Fenomen czwartego wymiaru w twórczości Jerzego Kuci
PDF

Słowa kluczowe

J. Kucia
film polski
rozwój osobowości
artystyczna świadomość siebie

Jak cytować

Grodź, I. (2011). Fenomen czwartego wymiaru w twórczości Jerzego Kuci. Przestrzenie Teorii, (15), 243–256. https://doi.org/10.14746/pt.2011.15.14

Abstrakt

The article is an attempt to look at all the achievements of the Polish filmmaker – Jerzy Kucia – through the prism of his last work, Strojenie instrumentów/Tuning the Instruments (2000). The author points out that all the director’s previous projects, starting with the debut of 1972 Powrót/Return until Refleksy/Reflections from 1979 through Przez pole/By the field from 1992, showed a very clear development of the creative personality of the artist, who claimed that the “close up” on their own topics is the result of heightened self-awareness and is a great effort to promote himself again and again. In the analysis of the film Strojenie instrumentów/Tuning the Instruments, the author refreshes old and new contexts of interpretation, coupled with the commitment issue, which is a metaphorical return to the past. A question about the essence of the functioning of consciousness leads the author to delve into the phenomenological concept that we find in contemporary theories of psychology of perception.
https://doi.org/10.14746/pt.2011.15.14
PDF

Bibliografia

A. Burzyńska, H. Markowski, Fenomenologia, [w:] Teorie literatury XX wieku, oprac. A. Burzyńska, H. Markowski, Kraków 2006.

R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, przeł. J. Mach, Gdańsk 2004.

E. Gombrich, Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawienia obrazowego, przeł. J. Zarański, Warszawa 1981.

R. Ingarden, Studia z estetyki, t. I–III, Warszawa 1966.

G. Deleuze, Proust i znaki, przeł. M.P. Markowski, Gdańsk 2000.

G. Bachelard, Wyobraźnia poetycka, przeł. H. Chodak, A. Tatarkiewicz, Warszawa 1975.

M. Merleau-Ponty, Fenomenologia percepcji, przeł. M. Kowalska, J. Migasiński, Warszawa 2001.

M. Giżycki, Jerzy Kucia – między jawą a snem, [w:] tegoż, Nie tylko Disney. Rzecz o filmie animowanym, Warszawa 2000, s. 71-77.

E. Morin, Kino i wyobraźnia, przeł. K. Eberhardt, Warszawa 1975.

G. Deleuze, Tezy o ruchu. Pierwszy komentarz Bergsonowski, [w:] tegoż, Kino, przeł. J. Morgański, Gdańsk 2008, s. 9.

M. Lebecka, Refleksy rzeczywistości, wywiad z Jerzym Kucią, „Film & TV, Kamera” 2009, nr 2, s. 10. Autorka tej rozmowy nazwała Jerzego Kucię „Bressonem animacji”.

W. Stróżewski, Dialektyka twórczości, Kraków 2007.