Abstrakt
The article is an attempt to look at all the achievements of the Polish filmmaker – Jerzy Kucia – through the prism of his last work, Strojenie instrumentów/Tuning the Instruments (2000). The author points out that all the director’s previous projects, starting with the debut of 1972 Powrót/Return until Refleksy/Reflections from 1979 through Przez pole/By the field from 1992, showed a very clear development of the creative personality of the artist, who claimed that the “close up” on their own topics is the result of heightened self-awareness and is a great effort to promote himself again and again. In the analysis of the film Strojenie instrumentów/Tuning the Instruments, the author refreshes old and new contexts of interpretation, coupled with the commitment issue, which is a metaphorical return to the past. A question about the essence of the functioning of consciousness leads the author to delve into the phenomenological concept that we find in contemporary theories of psychology of perception.Bibliografia
A. Burzyńska, H. Markowski, Fenomenologia, [w:] Teorie literatury XX wieku, oprac. A. Burzyńska, H. Markowski, Kraków 2006.
R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, przeł. J. Mach, Gdańsk 2004.
E. Gombrich, Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawienia obrazowego, przeł. J. Zarański, Warszawa 1981.
R. Ingarden, Studia z estetyki, t. I–III, Warszawa 1966.
G. Deleuze, Proust i znaki, przeł. M.P. Markowski, Gdańsk 2000.
G. Bachelard, Wyobraźnia poetycka, przeł. H. Chodak, A. Tatarkiewicz, Warszawa 1975.
M. Merleau-Ponty, Fenomenologia percepcji, przeł. M. Kowalska, J. Migasiński, Warszawa 2001.
M. Giżycki, Jerzy Kucia – między jawą a snem, [w:] tegoż, Nie tylko Disney. Rzecz o filmie animowanym, Warszawa 2000, s. 71-77.
E. Morin, Kino i wyobraźnia, przeł. K. Eberhardt, Warszawa 1975.
G. Deleuze, Tezy o ruchu. Pierwszy komentarz Bergsonowski, [w:] tegoż, Kino, przeł. J. Morgański, Gdańsk 2008, s. 9.
M. Lebecka, Refleksy rzeczywistości, wywiad z Jerzym Kucią, „Film & TV, Kamera” 2009, nr 2, s. 10. Autorka tej rozmowy nazwała Jerzego Kucię „Bressonem animacji”.
W. Stróżewski, Dialektyka twórczości, Kraków 2007.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).