Abstrakt
By approaching Ślub (The Marriage) as an epistemological dilemma of a human being who has been caught in a trap of the stage, the author proposes to reread and interpret a new W. Gombrowicz’s drama from a performative perspective. While relating to the title of Tadeusz Kantor’s cricotage Ślub w manierze konstruktywistycznej i surrealistycznej (A Wedding in the Constructivist and Surrealistic Style), the author aims to demonstrate the multi-faceted performative impact of Gombrowicz’s drama within the context of the dissolution of the principles and referential forms of metatheater.Bibliografia
A. Halczak, Ostatnie cricotages Tadeusza Kantora, „Didaskalia” 2000, nr 40.
P. Stangret, Zarażanie, „Teatr” 2010, nr 4.
A. Krajewska, Dramat i teatr absurdu w Polsce, Poznań 1996.
S. Kierkegaard, Pojęcie lęku, przełożyła i posłowiem opatrzyła A. Djakowska, Warszawa 1996.
J. McKenzie, Performuj albo… Od dyscypliny do performansu, wstęp i przekład T. Kubikowski, Kraków 2011.
M.P. Markowski, Czarny nurt. Gombrowicz, świat, literatura, Kraków 2004.
A. Krajewska, Pinter performatywny, „Polonistyka” 2010, nr 7.
T. Merton, Siedem esejów o Albercie Camus, przedmowa K. Bielawski, Bydgoszcz 1996.
M. Januszkiewicz, Horyzonty nihilizmu. Gombrowicz. Borowski. Różewicz, Poznań 2009.
B. Banasiak, Bez różnicy, [w:] G. Deleuze, Różnica i powtórzenie, przeł. B. Banasiak, K. Matuszewski, Warszawa 1997.
M. Foucault, Theatrum Philosophicum, [w:] tenże, Filozofia, historia, polityka. Wybór pism, tłumaczenie i wstęp D. Leszczyński, L. Rasiński, Warszawa–Wrocław 2000.
J. Derrida, Teatr okrucieństwa i zamknięcie przedstawienia, [w:] tenże, Pismo i różnica, przeł. K. Kłosiński, Warszawa 2004.
G. Didi-Huberman, Przed obrazem, Gdańsk 2011.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).