Bertolt Brecht? „Il n’y a pas de hors-texte”
PDF

Jak cytować

Karasińska, M. (2009). Bertolt Brecht? „Il n’y a pas de hors-texte”. Przestrzenie Teorii, (12), 119–129. https://doi.org/10.14746/pt.2009.12.5

Abstrakt

With his theory of the epic theatre and its most important category V-Effekt, Bertolt Brecht can be included within precursors of the current of modern reflection on discourse, crisis of representation and transitivity of that which is literary with that which is theatrical, the stage character of the text and textuality of the stage. Disproving of the role of mimesis, the importance of quotation and repetition as rudimentary acting strategy, replacement of great narrations with a fragment, joining a work and a commentary, intertextual games, metatextuality and metatheatricality as a foundation of stage aesthetics encourage us to locate Brecht’s theatrical output in the context of reflection of Deridda, Foucault and Barthes.
https://doi.org/10.14746/pt.2009.12.5
PDF

Bibliografia

P. Handke, Publiczność zwymyślana, przeł. H. Kajzar, „Dialog” 1969, nr 6.

D. Steinbeck, Einleitung in die Theorie und Systematik der Theaterwissenschaft,Berlin 1970.

J. Łotman, Lalki w systemie kultury, przeł. P. Ustrzykowski, „Teksty” 1978, nr 6.

J. Derrida, O gramatologii, przeł. B. Banasiak, Warszawa 1999.

B. Brecht, Wartość mosiądzu, przeł. zespół, Warszawa 1975.

J. Derrida, Marges de la philosophie, Paris 1972, s. 352, cyt. za: M.P. Markowski, Efekt inskrypcji. Jacques Derrida i literatura, Bydgoszcz 1997.

B.O. States, Great Reckonings in Little Rooms. On the Phenomenology of Theater, London 1985.

A. Wirth, „Fatzer” Brechta. Eksperymenty w pracy nad dyskursem (ostatnie pięćdziesiąt lat), [w:] tegoż, Teatr jaki mógłby być, red. M. Sugiera, Kraków 2002.

R. Barthes, Imperium znaków, przeł. A. Dziadek, Warszawa 1999.