Abstrakt
The paper presents a critical approach to Kultura i śmierć. Kres życia w perspektywie medialnego zapośredniczenia [Culture and death. The end of life from the perspective of media mediation] by Tomasz Błaszczyk (Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2021). It discusses the main theses presented in the dissertation and invites the reader to reflect on the phenomenon of death, its place and role in technologically determined contemporary culture.
Bibliografia
Ariès P., Rozważania o historii śmierci, przeł. K. Marczewska, Warszawa 2007.
Baudrillard J., Symulakry i symulacja, przeł. S. Królak, Warszawa 2005.
Baudrillard J., Wymiana symboliczna i śmierć, przeł. S. Królak, Warszawa 2007.
Bauman Z., Płynna nowoczesność, przeł. T. Kunz, Kraków 2006.
Bauman Z., Płynne czasy. Życie w epoce niepewności, przeł. M. Żakowski, Warszawa 2007.
Bauman Z., Płynne życie, przeł. T. Kunz, Kraków 2007.
Bauman Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2004.
Bauman Z., Śmierć i nieśmiertelność. O wielości strategii życia, przeł. N. Leśniewski, Warszawa 1998.
Błaszczyk M., Wobec pytania o sens ludzkiej egzystencji, „Filozofia i Nauka” 2021, nr 9. https://doi.org/10.37240/FiN.2021.9.1.20
Błaszczyk T., Kultura i śmierć. Kres życia w perspektywie medialnego zapośredniczenia, Gdańsk 2021.
Cassirer E., Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury, przeł. A. Staniewska, Warszawa 1977.
Freud Z., Kultura jako źródło cierpień, przeł. J. Prokopiuk, Warszawa 2013.
Freud Z., Poza zasadą przyjemności, przeł. J. Prokopiuk, Warszawa 1976.
Gorer G., Death, Grief and Mourning in Contemporary Britain, London 1965.
Gorer G., Pornografia śmierci, przeł. I. Sieradzki, „Teksty” 1979, nr 3.
Hałas E., Przez pryzmat kultury. Dylematy badań nad współczesnością, Warszawa 2015. https://doi.org/10.31338/uw.9788323518273
Heidegger M., Bycie i czas, przeł. B. Baran, Warszawa 2010.
Jankélévitch V., To, co nieuchronne. Rozmowy o śmierci, przeł. M. Kwaterko, Warszawa 2005.
Jaspers K., Sytuacje graniczne, przeł. A. Staniewska, M. Skwieciński, [w:] R. Rudziński, Jaspers, Warszawa 1978.
Kłoskowska A., Kultura masowa. Krytyka i obrona, Warszawa 1980.
Kmita J., Kultura i poznanie, Warszawa 1985.
Levinson P., Miękkie ostrze. Naturalna historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, przeł. H. Jankowska, Warszawa 1999.
Levinson P., Nowe nowe media, przeł. M. Zawadzka, Kraków 2010.
McLuhan M., Galaktyka Gutenberga. Tworzenie człowieka druku, przeł. A. Wojtasik, Warszawa 2017.
McLuhan M., Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, przeł. N. Szczucka, Warszawa 2004.
Ong W., Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, przeł. J. Japola, Warszawa 2011. https://doi.org/10.31338/uw.9788323518273
Postman N., Technopol. Triumf techniki nad kulturą, przeł. A. Tanalska-Dulęba, Warszawa 2004.
Szahaj A., Jean Baudrillard – między rozpaczą a ironią, „Kultura Współczesna” 1994, nr 1.
Znaniecki F., Współczynnik humanistyczny, Poznań 2011.
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).