„Byłaby zbiornikiem, kontenerem zdolnym pomieścić różno- rodne formy, tony i głosy”. Żałobny dyskurs Marka Bieńczyka
Okładka czasopisma Przestrzenie Teorii, nr 42, rok 2024
PDF

Słowa kluczowe

Marek Bieńczyk
dyskurs żałobny
śmierć matki
żałoba
kolaż kulturowy

Jak cytować

Zdanowicz, A. (2024). „Byłaby zbiornikiem, kontenerem zdolnym pomieścić różno- rodne formy, tony i głosy”. Żałobny dyskurs Marka Bieńczyka . Przestrzenie Teorii, (42), 167–188. https://doi.org/10.14746/pt.2024.42.8

Abstrakt

The article is an analysis of Kontener by Marek Bieńczyk. This is a special mourning essay, ostensibly devoted to the mother, but mainly about cultural approaches to mourning. The deceased becomes a starting point, a pretext for starting a filial journey through literary representations of worry, pain and longing. The container turns out to be a collection of anecdotes, literary references, testimonies of artists and philosophers, a space gathering commonly used figures and images of loss. However, from under this mantle of erudition, single images emerge, punctum, showing the private experience of the suffering son.

https://doi.org/10.14746/pt.2024.42.8
PDF

Bibliografia

Barthes R., S/Z, przeł. M.P. Markowski, M. Gołębiewska, Warszawa 1999.

Barthes R., Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. J. Trznadel, Warszawa 1996.

Bauman Z., Płynny lęk, przeł. J. Margański, Kraków 2008.

Beauvoir S. de, Starość, przeł. Z. Styszyńska, Warszawa 2011.

Berlant L., Okrutny optymizm, przeł. K. Bojarska, „Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej” 2015, nr 10. DOI: https://doi.org/10.36854/widok/2015.957

Bielik-Robson A., Uśmiech Widma bez Ciała: kabalistyczna baśń z Derridą w tle, „Teksty Drugie” 2016, nr 2. DOI: https://doi.org/10.18318/td.2016.2.2

Bieńczyk M., Kontener, Warszawa 2018.

Bieńczyk M., Oczy Dürera. O melancholii romantycznej, Warszawa 2002.

Bieńczyk M., Terminal, Warszawa 1994.

Braidotti R., Polityka życia jako bios-zoe, „Machina Myśli” 2018, Braidotti_Bios-zoe.pdf (machinamysli.org) (dostęp: 17.09.2022).

Chałupnik A., Intymność. Objęcie w tangu argentyńskim, „Kultura Współczesna” 2020, nr 4.

Dąbrowski M., Literatura i konteksty. Rzeczy teoretyczne, Warszawa 2011.

Dembińska-Pawelec J., „Poezja jest sztuką rytmu”. O świadomości rytmu w poezji polskiej dwudziestego wieku, Katowice 2010.

Eliade M., Okultyzm, czary, mody kulturalne. Eseje, przeł. I. Kania, Kraków 1992.

Hliniak K., Mimesis a duende. Proces kreacji flamenco w świetle koncepcji naśladownictwa w starożytnej estetyce greckiej, „The Polish Journal of the Arts and Culture. New Series” 2020, nr 11. DOI: https://doi.org/10.4467/24506249PJ.20.003.12989

Kłosiński M., Melancholia i styl. O twórczości Marka Bieńczyka, [w:] Skład osobowy. Szkice o prozaikach współczesnych, cz. 1, red. A. Nęcka, D. Nowacki, J. Pasterska, Katowice 2014.

Kolasa-Rusek K., Melancholia jako sposób na szczęście w twórczości Marka Bieńczyka, [w:] O szczęściu. Konteksty radosne, red. A. Szawerna-Dyrszka, I. Giela, Katowice 2020.

Kowalewski W., Bóg zapłacz, Warszawa 1998.

Kuryś T., Rytm. Z dziejów terminu i pojęcia, [w:] Wiersz. Podstawowe kategorie opisu, cz. 1: Rytmika, red. J. Woronczak, Wrocław 1963.

Lange R., O istocie tańca i jego przejawach w kulturze. Perspektywa antropologiczna, Poznań 2009.

Nycz R., Literatura jako trop rzeczywistości. Poetyka epifanii w nowoczesnej literaturze polskiej, Kraków 2001.

Nycz R., O kolażu tekstowym. Zarys dziejów pojęcia, [w:] idem, Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, Warszawa 1993.

Płaza M., Tekst doświadczenia, doświadczenie tekstu – narracje Marka Bieńczyka, [w:] Narracje po końcu (wielkich) narracji. Kolekcje, obiekty, symulakra, red. H. Gosk, A. Zieniewicz, Warszawa 2007.

Przybylski R., To jest klasycyzm, Warszawa 1978.

Shusterman R., Myślenie ciała. Eseje z zakresu somaestetyki, przeł. P. Poniatowska, Warszawa 2016.

Shusterman R., Świadomość ciała. Dociekania z zakresu somaestetyki, przeł. W. Małecki, S. Stankiewicz, red. nauk. K. Wilkoszewska, Kraków 2010.

Sławek T., U-bywać. Człowiek, świat, przyjaźń w twórczości Williama Blake’a, Katowice 2001.

Zalewski C., Antropologia fotografii. Zdjęcia artystów w literackim ujęciu Wisławy Szymborskiej, Zbigniewa Herberta i Andrzeja Stasiuka, „Przestrzenie Teorii” 2008, nr 8. DOI: https://doi.org/10.14746/pt.2007.8.6