Abstrakt
The article is an analysis of Kontener by Marek Bieńczyk. This is a special mourning essay, ostensibly devoted to the mother, but mainly about cultural approaches to mourning. The deceased becomes a starting point, a pretext for starting a filial journey through literary representations of worry, pain and longing. The container turns out to be a collection of anecdotes, literary references, testimonies of artists and philosophers, a space gathering commonly used figures and images of loss. However, from under this mantle of erudition, single images emerge, punctum, showing the private experience of the suffering son.
Bibliografia
Barthes R., S/Z, przeł. M.P. Markowski, M. Gołębiewska, Warszawa 1999.
Barthes R., Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. J. Trznadel, Warszawa 1996.
Bauman Z., Płynny lęk, przeł. J. Margański, Kraków 2008.
Beauvoir S. de, Starość, przeł. Z. Styszyńska, Warszawa 2011.
Berlant L., Okrutny optymizm, przeł. K. Bojarska, „Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej” 2015, nr 10. DOI: https://doi.org/10.36854/widok/2015.957
Bielik-Robson A., Uśmiech Widma bez Ciała: kabalistyczna baśń z Derridą w tle, „Teksty Drugie” 2016, nr 2. DOI: https://doi.org/10.18318/td.2016.2.2
Bieńczyk M., Kontener, Warszawa 2018.
Bieńczyk M., Oczy Dürera. O melancholii romantycznej, Warszawa 2002.
Bieńczyk M., Terminal, Warszawa 1994.
Braidotti R., Polityka życia jako bios-zoe, „Machina Myśli” 2018, Braidotti_Bios-zoe.pdf (machinamysli.org) (dostęp: 17.09.2022).
Chałupnik A., Intymność. Objęcie w tangu argentyńskim, „Kultura Współczesna” 2020, nr 4.
Dąbrowski M., Literatura i konteksty. Rzeczy teoretyczne, Warszawa 2011.
Dembińska-Pawelec J., „Poezja jest sztuką rytmu”. O świadomości rytmu w poezji polskiej dwudziestego wieku, Katowice 2010.
Eliade M., Okultyzm, czary, mody kulturalne. Eseje, przeł. I. Kania, Kraków 1992.
Hliniak K., Mimesis a duende. Proces kreacji flamenco w świetle koncepcji naśladownictwa w starożytnej estetyce greckiej, „The Polish Journal of the Arts and Culture. New Series” 2020, nr 11. DOI: https://doi.org/10.4467/24506249PJ.20.003.12989
Kłosiński M., Melancholia i styl. O twórczości Marka Bieńczyka, [w:] Skład osobowy. Szkice o prozaikach współczesnych, cz. 1, red. A. Nęcka, D. Nowacki, J. Pasterska, Katowice 2014.
Kolasa-Rusek K., Melancholia jako sposób na szczęście w twórczości Marka Bieńczyka, [w:] O szczęściu. Konteksty radosne, red. A. Szawerna-Dyrszka, I. Giela, Katowice 2020.
Kowalewski W., Bóg zapłacz, Warszawa 1998.
Kuryś T., Rytm. Z dziejów terminu i pojęcia, [w:] Wiersz. Podstawowe kategorie opisu, cz. 1: Rytmika, red. J. Woronczak, Wrocław 1963.
Lange R., O istocie tańca i jego przejawach w kulturze. Perspektywa antropologiczna, Poznań 2009.
Nycz R., Literatura jako trop rzeczywistości. Poetyka epifanii w nowoczesnej literaturze polskiej, Kraków 2001.
Nycz R., O kolażu tekstowym. Zarys dziejów pojęcia, [w:] idem, Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, Warszawa 1993.
Płaza M., Tekst doświadczenia, doświadczenie tekstu – narracje Marka Bieńczyka, [w:] Narracje po końcu (wielkich) narracji. Kolekcje, obiekty, symulakra, red. H. Gosk, A. Zieniewicz, Warszawa 2007.
Przybylski R., To jest klasycyzm, Warszawa 1978.
Shusterman R., Myślenie ciała. Eseje z zakresu somaestetyki, przeł. P. Poniatowska, Warszawa 2016.
Shusterman R., Świadomość ciała. Dociekania z zakresu somaestetyki, przeł. W. Małecki, S. Stankiewicz, red. nauk. K. Wilkoszewska, Kraków 2010.
Sławek T., U-bywać. Człowiek, świat, przyjaźń w twórczości Williama Blake’a, Katowice 2001.
Zalewski C., Antropologia fotografii. Zdjęcia artystów w literackim ujęciu Wisławy Szymborskiej, Zbigniewa Herberta i Andrzeja Stasiuka, „Przestrzenie Teorii” 2008, nr 8. DOI: https://doi.org/10.14746/pt.2007.8.6
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Aleksandra Zdanowicz

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
