Abstract
The article is an analysis of Kontener by Marek Bieńczyk. This is a special mourning essay, ostensibly devoted to the mother, but mainly about cultural approaches to mourning. The deceased becomes a starting point, a pretext for starting a filial journey through literary representations of worry, pain and longing. The container turns out to be a collection of anecdotes, literary references, testimonies of artists and philosophers, a space gathering commonly used figures and images of loss. However, from under this mantle of erudition, single images emerge, punctum, showing the private experience of the suffering son.
References
Barthes R., S/Z, przeł. M.P. Markowski, M. Gołębiewska, Warszawa 1999.
Barthes R., Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. J. Trznadel, Warszawa 1996.
Bauman Z., Płynny lęk, przeł. J. Margański, Kraków 2008.
Beauvoir S. de, Starość, przeł. Z. Styszyńska, Warszawa 2011.
Berlant L., Okrutny optymizm, przeł. K. Bojarska, „Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej” 2015, nr 10. DOI: https://doi.org/10.36854/widok/2015.957
Bielik-Robson A., Uśmiech Widma bez Ciała: kabalistyczna baśń z Derridą w tle, „Teksty Drugie” 2016, nr 2. DOI: https://doi.org/10.18318/td.2016.2.2
Bieńczyk M., Kontener, Warszawa 2018.
Bieńczyk M., Oczy Dürera. O melancholii romantycznej, Warszawa 2002.
Bieńczyk M., Terminal, Warszawa 1994.
Braidotti R., Polityka życia jako bios-zoe, „Machina Myśli” 2018, Braidotti_Bios-zoe.pdf (machinamysli.org) (dostęp: 17.09.2022).
Chałupnik A., Intymność. Objęcie w tangu argentyńskim, „Kultura Współczesna” 2020, nr 4.
Dąbrowski M., Literatura i konteksty. Rzeczy teoretyczne, Warszawa 2011.
Dembińska-Pawelec J., „Poezja jest sztuką rytmu”. O świadomości rytmu w poezji polskiej dwudziestego wieku, Katowice 2010.
Eliade M., Okultyzm, czary, mody kulturalne. Eseje, przeł. I. Kania, Kraków 1992.
Hliniak K., Mimesis a duende. Proces kreacji flamenco w świetle koncepcji naśladownictwa w starożytnej estetyce greckiej, „The Polish Journal of the Arts and Culture. New Series” 2020, nr 11. DOI: https://doi.org/10.4467/24506249PJ.20.003.12989
Kłosiński M., Melancholia i styl. O twórczości Marka Bieńczyka, [w:] Skład osobowy. Szkice o prozaikach współczesnych, cz. 1, red. A. Nęcka, D. Nowacki, J. Pasterska, Katowice 2014.
Kolasa-Rusek K., Melancholia jako sposób na szczęście w twórczości Marka Bieńczyka, [w:] O szczęściu. Konteksty radosne, red. A. Szawerna-Dyrszka, I. Giela, Katowice 2020.
Kowalewski W., Bóg zapłacz, Warszawa 1998.
Kuryś T., Rytm. Z dziejów terminu i pojęcia, [w:] Wiersz. Podstawowe kategorie opisu, cz. 1: Rytmika, red. J. Woronczak, Wrocław 1963.
Lange R., O istocie tańca i jego przejawach w kulturze. Perspektywa antropologiczna, Poznań 2009.
Nycz R., Literatura jako trop rzeczywistości. Poetyka epifanii w nowoczesnej literaturze polskiej, Kraków 2001.
Nycz R., O kolażu tekstowym. Zarys dziejów pojęcia, [w:] idem, Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, Warszawa 1993.
Płaza M., Tekst doświadczenia, doświadczenie tekstu – narracje Marka Bieńczyka, [w:] Narracje po końcu (wielkich) narracji. Kolekcje, obiekty, symulakra, red. H. Gosk, A. Zieniewicz, Warszawa 2007.
Przybylski R., To jest klasycyzm, Warszawa 1978.
Shusterman R., Myślenie ciała. Eseje z zakresu somaestetyki, przeł. P. Poniatowska, Warszawa 2016.
Shusterman R., Świadomość ciała. Dociekania z zakresu somaestetyki, przeł. W. Małecki, S. Stankiewicz, red. nauk. K. Wilkoszewska, Kraków 2010.
Sławek T., U-bywać. Człowiek, świat, przyjaźń w twórczości Williama Blake’a, Katowice 2001.
Zalewski C., Antropologia fotografii. Zdjęcia artystów w literackim ujęciu Wisławy Szymborskiej, Zbigniewa Herberta i Andrzeja Stasiuka, „Przestrzenie Teorii” 2008, nr 8. DOI: https://doi.org/10.14746/pt.2007.8.6
License
Copyright (c) 2024 Aleksandra Zdanowicz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Przestrzenie Teorii are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in Przestrzenie Teorii grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in Przestrzenie Teorii since 2015, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2015.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).
