Abstrakt
The article deals with the presence of modernist irony, which is defined as a characteristic attitude to symbolism in Spanish modernism. This topic is an answer to dual understanding of the turn of the 19th and 20th century in Spanish literature (modernism, Generation ‘98), which is an expression of the excessive attachment to critical moments in analyzing the evolution of Spanish literature. The author shows the validity of the category proposed, analyzing the novels Sangre patricia by Díaz Rodríguez and Amor y pedagogía by Miguel de Unamuno, as well as referring to poetry and painting of the Spanish cultural area. She also points to the social conditioning of modernist irony. The presence of this category in Unamuno’s output challenges the traditional categorization of the historico-literary process of Spanish modernism.Bibliografia
Abellán J.L., España – América Latina (1900–1940): la consolidación de una solidaridad, „Revista de Indias” 2007, LXVII, 239, s. 15-32.
Allemann B., O ironii jako o kategorii literackiej, [w:] Ironia, red. M. Głowiński, Gdańsk 2002, s. 17-41.
Bolecki W., Modalności modernizmu. Studia, analizy, interpretacje, Warszawa 2012, s. 58-60.
Celma P., La pluma ante el espejo (Visión autocrítica del „Fin de Siglo”, 1888–1907), Salamanca 1989.
Darío R., El triunfo de Calibán, [dostęp: 12.04.2014].
Díaz Rodríguez M., Sangre patricia, Madrid 1916.
González A., La crónica modernista hispanoamericana, Madrid 1983.
González López E., Bajo la sombra del modernismo y el impresionismo: la generación del 98 y el simbolismo, „Ínsula” 1976, 350, s. 11.
Gullón R., La invención del 98, [w:] La invención del 98 y otros ensayos, Madrid 1969, s. 7-18.
Gullón R., Simbolismo y modernismo, [w:] El simbolismo, red. J.O. Jiménez, Madrid 1979, s. 21-44.
Hinterhauser H., Mujeres prerrafaelitas, [w:] Fin de siglo, Figuras y mitos, Madrid 1980, s. 91-121.
Inman Fox E., El año 1898 y el origen de los intelectuales, [w:] J.L. Abellán i in., La crisis de fin de siglo: ideologías y autores, Barcelona 1975, s. 17-24.
Jaramillo-Zuluaga J.E., Valencia contra Unamuno: ¿Quién tiene derecho a interpretar a Silva?, „Estudios de Literatura Colombiana” 2001, 9, s. 9-18.
Jennings L.B., Termin groteska, [w:] Groteska, red. M. Głowiński, Gdańsk 2003, s. 31-71.
Jiménez J.R., El modernismo. Apuntes de curso (1953), Madrid 1999.
Jiménez J.R., Antología poética, oprac. J. Blasco, Madrid 1999.
Kłosińska-Nachin A., Miguel de Unamuno y el modernismo. Aproximación a la prosa unamuniana, Łódź 2012.
Longhurst C.A., El giro de la novela en España: del realismo al modernismo en la narrativa española, „Boletín de la Biblioteca de Menéndez Pelayo” 2008, LXXXIV, s. 59-106.
Machado M., Del arte largo. Antología poética, Barcelona 2000.
Malinowski W.M., Le roman du symbolisme, Poznań 2003.
Martínez Ruiz (Azorín) J., Un poeta, [w:] Azorín. Artículos olvidados de José Martínez Ruiz (1894–1904), red. J.M. Valverde, Madrid 1972.
Martínez Ruiz (Azorín) J., La ruta de don Quijote, Madrid 2005.
Nycz R., Język modernizmu. Prolegomena historycznoliterackie, Wrocław 1997.
Peñaranda Medina R., La novela modernista hispanoamericana: estrategias narrativas, Anejo de la revista „Cuadernos de Filología”, Valencia 1994.
Rodó J.E., Ariel, Madrid 2003.
Santiáñez N., Investigaciones literarias. Modernidad, historia de la literatura y modernismos, Barcelona 2002.
Sawicka A., Paryż, Barcelona, Sitges. Modernistyczny genius loci w Katalonii z perspektywy Santiago Rusiñola, Kraków 2003.
Szturc W., Ironia romantyczna, Warszawa 1992.
de Unamuno M., Miłość i pedagogika, przeł. Z. Szleyen, Kraków 1968.
de Unamuno M., Nuevo mundo, red. L. Robles, Madrid 1994.
de Unamuno M., Vida de don Quijote y Sancho, Madrid 1966.
Valle-Inclán R., La lámpara maravillosa, Madrid 1995.
Vidal H., Sangre Patricia de Manuel Díaz Rodríguez, y la conjunción naturalistasimbolista,[w:] El simbolismo, red. J.O. Jiménez, Madrid 1979, s. 328-341.
Zavala I.M., Unamuno y el pensamiento dialógico, Barcelona 1991.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).