Abstrakt
The analysis in this article focusses on two of Stanisław Barańczak’s poems in the context of the writer’s biography, i.e. the fact that he was an intellectual, poet, translator and essayist, as well as an opposition activist and one of the co-founders of the Workers’ Defence Committee (Komitet Obrony Robotników). The starting point is a reference to Czesław Miłosz's essays entitled Life on the isles and Immorality of art, in which the Nobel prizewinner ponders the role of the poet in the contemporary world. The poems discussed in this article are presented as one of the possible forms through which the 20th-century ethos of the intellectual is realised.Bibliografia
Burska L., Awangarda i inne złudzenia. O pokoleniu ’68 w Polsce, Gdańsk 2012.
Cieślak-Sokołowski T., Moment lingwistyczny. O wczesnym pisarstwie Ryszarda Krynickiego i Stanisława Barańczaka, Kraków 2011.
Cywiński B., Rodowody niepokornych, Kraków 1971.
Czepulis-Rastenis R., Ludzie nauki i talentu. Studia o świadomości społecznej inteligencji polskiej w zaborze rosyjskim, Warszawa 1988.
Dembińska-Pawelec J., Między Bogiem a prawdą. Spójrzmy prawdzie w oczy Stanisława Barańczaka, [w:] Kanonada. Interpretacje wierszy polskich (1939–1989), red. A. Nawarecki, przy współudziale D. Pawelca, Katowice 1999.
Miłosz C., Niemoralność sztuki, [w:] C. Miłosz, Życie na wyspach, Kraków 1977.
Miłosz C., Życie na wyspach, [w:] C. Miłosz, Życie na wyspach, Kraków 1977.
Niedolski F., [S. Barańczak], Słowo wstępne, Jacek Berezin, Wam. Poezje, Paryż 1974.
Pawelec D., Czytając Barańczaka, Katowice 1995.
Pawelec D., Poezja Stanisława Barańczaka, Katowice 1992.
Pieciul E., Symbolika nazw osobowych w „Czarodziejskiej górze”, „Polonistyka” 2003, nr 2.
Śliwiński P., Języki Stanisława Barańczaka, [w:] Poeta i duch wolności. Szkice o twórczości Stanisława Barańczaka, red. P. Śliwiński, Poznań 2014.
Wat A., Mój wiek. Pamiętnik mówiony. Część pierwsza, rozmowy prow. i przedm. opatrzył C. Miłosz, Warszawa 1990.
Ziomek J., Autobiografizm jako hipoteza konieczna („Treny” Jana Kochanowskiego), [w:] J. Ziomek, Powinowactwa literatury. Studia i szkice, Warszawa 1980.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).