Abstrakt
The main aim of the article is an interpretation of Stanisław Barańczak’s poem Przywracanie porządku (Restoration of order), written in Cambridge, USA, between December 1981 and July 1982. This composition may be analysed as a specific closure of one stage of his literary output and the starting point of new forms of his creative work. Contemporary affect theory (as a multiplicity of forms and types) proves to be a useful methodology, which affords possibilities for new interpretations of Barańczak’s poetry.Bibliografia
Bal M., Afekt jako siła kulturowa, przeł. A. Turczyn, [w:] Historie afektywne i polityki pamięci, red. E. Wichrowska, A. Szczepan-Wojnarska i in., Warszawa 2015.
Barańczak S., Wiersze zebrane, Kraków 2006.
Gutorow J., Niepodległość głosu. Szkice o poezji polskiej po 1968 roku, Kraków 2003.
Kandziora J., O „Atlantydzie” Stanisława Barańczaka, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 1999, nr 6 (16).
Kwiatkowski J., Magia poezji. O poetach polskich XX wieku, Kraków 1985.
Margalit A., Emocje przypomniane, przeł. T. Kunz, [w:] Historie afektywne i polityki pamięci, red. E. Wichrowska, A. Szczepan-Wojnarska i in., Warszawa 2015.
Poprawa A., Międzyludzkie Barańczaka, [w:] Poeta i duch wolności. Szkice o twórczości Stanisława Barańczaka, red. P. Śliwiński, Poznań 2014.
Przybylski R.K., „Z każdą chwilą wybiera się”, [w:] R.K. Przybylski, Wszystko inne, Poznań 1994.
Przymuszała B., „Mówić płynnie…” – rytmy i zgrzyty w poezji Barańczaka, [w:] Poeta i duch wolności. Szkice o twórczości Stanisława Barańczaka, red. P. Śliwiński, Poznań 2014.
Orska J., „Settembrini”, [w:] Poeta i duch wolności. Szkice o twórczości Stanisława Barańczaka, red. P. Śliwiński, Poznań 2014.
Stala M., Między Schubertem a cmentarzem samochodów, [w:] M. Stala, Druga strona. Notatki o poezji współczesnej, Kraków 1997.
Śliwiński P., Ku arcydziełu, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 1999, nr 6 (16).
Zaleski M., Podróż w afekcie, [w:] Poeta i duch wolności. Szkice o twórczości Stanisława Barańczaka, red. P. Śliwiński, Poznań 2014.
Zaleski M., Wstęp, [w:] Ciała zdruzgotane, ciała oporne. Afektywne lektury XX wieku, red. A. Lipszyc, M. Zaleski, Warszawa 2015.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).