Abstract
The main aim of the article is an interpretation of Stanisław Barańczak’s poem Przywracanie porządku (Restoration of order), written in Cambridge, USA, between December 1981 and July 1982. This composition may be analysed as a specific closure of one stage of his literary output and the starting point of new forms of his creative work. Contemporary affect theory (as a multiplicity of forms and types) proves to be a useful methodology, which affords possibilities for new interpretations of Barańczak’s poetry.References
Bal M., Afekt jako siła kulturowa, przeł. A. Turczyn, [w:] Historie afektywne i polityki pamięci, red. E. Wichrowska, A. Szczepan-Wojnarska i in., Warszawa 2015.
Barańczak S., Wiersze zebrane, Kraków 2006.
Gutorow J., Niepodległość głosu. Szkice o poezji polskiej po 1968 roku, Kraków 2003.
Kandziora J., O „Atlantydzie” Stanisława Barańczaka, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 1999, nr 6 (16).
Kwiatkowski J., Magia poezji. O poetach polskich XX wieku, Kraków 1985.
Margalit A., Emocje przypomniane, przeł. T. Kunz, [w:] Historie afektywne i polityki pamięci, red. E. Wichrowska, A. Szczepan-Wojnarska i in., Warszawa 2015.
Poprawa A., Międzyludzkie Barańczaka, [w:] Poeta i duch wolności. Szkice o twórczości Stanisława Barańczaka, red. P. Śliwiński, Poznań 2014.
Przybylski R.K., „Z każdą chwilą wybiera się”, [w:] R.K. Przybylski, Wszystko inne, Poznań 1994.
Przymuszała B., „Mówić płynnie…” – rytmy i zgrzyty w poezji Barańczaka, [w:] Poeta i duch wolności. Szkice o twórczości Stanisława Barańczaka, red. P. Śliwiński, Poznań 2014.
Orska J., „Settembrini”, [w:] Poeta i duch wolności. Szkice o twórczości Stanisława Barańczaka, red. P. Śliwiński, Poznań 2014.
Stala M., Między Schubertem a cmentarzem samochodów, [w:] M. Stala, Druga strona. Notatki o poezji współczesnej, Kraków 1997.
Śliwiński P., Ku arcydziełu, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 1999, nr 6 (16).
Zaleski M., Podróż w afekcie, [w:] Poeta i duch wolności. Szkice o twórczości Stanisława Barańczaka, red. P. Śliwiński, Poznań 2014.
Zaleski M., Wstęp, [w:] Ciała zdruzgotane, ciała oporne. Afektywne lektury XX wieku, red. A. Lipszyc, M. Zaleski, Warszawa 2015.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in Przestrzenie Teorii are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in Przestrzenie Teorii grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in Przestrzenie Teorii since 2015, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2015.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).