Abstrakt
This article examines a key event in the literary history of the Acadian renaissance (1864-1930), the founding of newspapers. Our study deals specifically with the status given to literary works in newspapers. In sequence, we will look at Marichette's Lettres (1895-1898) published in L'Évangéline, the novel Placide, l'homme mystérieux by Paul (1904-906) published in L'Impartial and the play « Subercase » (1902, 1936) published in Le Moniteur acadienBibliografia
Braud A. (1902), « Subercase », Le M oniteur acadien.
[Braud A.] (1936a), Subercase ou les dernières années de la dom ination fran ęaise en Acadie, Drame
historique en trois actes e t un epilogue, CEA, fonds 842 B 62s.
Braud A. (1936b), « L ’origine de la pièce », in : [Anonyme], Séance dram atique [Programme], SaintCoeur-de-Marie
(Q uébec), CÉA, fonds Ferdinand-J.-Robidoux, 4.6-14.
Gérin P. et P.M. Gérin (1982), M arichette : Lettres acadiennes (1895-1898), Sherbrooke : Naaman.
Gérin P.M . (2006), « U n Acadien dans des metropoles occidentales en 1904, ou Placide, l ’homme DOI: https://doi.org/10.7202/1005365ar
mystérieux, premier roman acadien », Francophonies d ’Am érique, n° 21, pp. 55-66.
Gérin P.M ., « Introduction, creation et variations d ’un mythe fondateur, Subercase », in : H. Destrempes,
J. Gallant et J. M orency (dir.), L ’A cadie des origines, Chaire de recherche canadienne en analyse littéraire interculturelle, Moncton (N .-B .), (à paraìtre).
Gérin P.M., « Un cas d ’inachèvement, Subercase, oeuvre littéraire acadienne stratifiée », in : J. Gallant, H. Destrempes et J. Morency (dir.), L'oeuvre littéraire et ses inachèvem ents, Montreal : Editions du Méridien (à parafare).
Lacerte R. (1978), « La presse acadienne, liste chronologique », Les Cahiers de la Société historique acadienne, voi. 9, n° 4, p. 92.
M aillet A. (1971), La Sagouine, Montreal : Leméac.
Maillet A. (1979), Pélagie-la-C harrette, Montreal : Leméac.
M aillet M. (1983), H istoire de la littérature acadienne, D e rève en ré ve, M oncton : Ed. d ’Acadie.
Paul (1904), « Placide, l ’Homme mystérieux », L ’Impartial.
Paul (1906), « Placide, l’Homme mystérieux. D euxièm e aventure », L ’Impartial.
Paul (1999), Placide, l ’homme mystérieux, à New-York, Moncton : Bouton d ’or d ’Acadie.
Perron J. (1995), « Théàtre, fetes et celebrations en Acadie (1880-1980) » [thèse de doctorat], M oncton: Università de Moncton.
Poirier P. (1881), « Rapport sur la situation particulière des Acadiens dans la Confederation », in : H.-J.-J.-B. Chouinard, Féte nationale des Canadiens fran ęais célébrée à Q uébec en 1880, Quebec : A. Còte, p. 446-460.
Poirier P. (1898), Le P ére Lefebvre et l ’A cadie, Montreal : Beauchemin.
Poirier P. (1902), « Un poèm e acadien », Le M oniteur acadien, 7 aoüt 1902, p. 2.
Poirier P. (1972), « La loi scolaire de 1871 au N .-B. et ses repercussions », La Société historique acadienne, voi. iv, n° 4, p. 141 (éd. orig. 1916).
Poirier P. (1990), Causerie memramcookienne, Chaire d’études acadiennes, Moncton (éd. crit. établie par P.M. Gérin).
Rameau de Saint Pére E. (1877), Une colonie féo d a le en Am érique (L ’A cadie, 1 6 0 4-1710), Paris : Didier.
Viau R. (1998), « Le théàtre à Pointe-de-l’Église : Subercase ou les dernières années de la dom ination fran ęaise en A cadie », in : É. Langille et G. M oulaison (dir.), Les abeilles pillotent. M elanges offerts à René LeBlanc, Pointe-de-l’Église (N.-É.), Revue de l ’Université Ste-Anne, pp. 119-141.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).