Treść głównego artykułu

Abstrakt

The purpose of this paper is to present the role of Charlemagne (768−814), King of the Franks and Emperor of the Romans (from 800) in the process of recovering the school organisation that was considerably weakened in the period from the 5th to the 7th century as well as the participation of the ruler in the reforms of education, science and the school system, referred to as the Carolingian Renaissance. In his reforms of the legal system, the monetary system, administration and education, Charles consistently implemented the political program announced in the Act of 789. The emperor’s actions reveal a clearly utilitarian goal. The command of Latin and the introduction of readable writing enabled the clergy to better understand the words of the Holy Scripture and, in turn, increased the general level of religious education among believers. The numerous scriptoria across the empire contributed to the ongoing work on defining the uniform text of all the books. The rebirth of Latin was driven by the works of the late Roman grammarians, Donatus and Priscian, and many works by ancient authors were also copied in scriptoria.

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Ratajczak, K. (2018). Charlemagne – Emperor and Reformer. On the 1200th Death Anniversary. Biuletyn Historii Wychowania, (38), 309-318. https://doi.org/10.14746/bhw.2018.38.39

Bibliografia

  1. Sources
  2. Alcuini, Epistolae, in: Monumenta Germaniae Historica, Epistolae, IV: Karolinum aevum, vol. II, No. 177, Berolini 1895.
  3. Karoli Admonitio generalis, ed. A. Boretius in: Monumenta Germaniae Historica, Leges, sectio II, Capitularia regum Francorum, vol. I, ed. G.H. Pertz , Hannoverae 1883, No. 22 [reprint Berlin 1991].
  4. Karoli, Epistola de litteris colendis, in: MGH, Capitularia regum Francorum, vol. I, No. 29.
  5. Notker Balbulus , De Carolo Magno libri IV, in: Bibliotheca rerum germanicarum, vol. IV, Berlin 1867.
  6. Literature
  7. Brown G., Introduction: the Carolingian Renaissance, in: Carolingian culture: emulation and innovation, ed. R. McKitterick, Cambridge 1994.
  8. Claussen M.A., The Reform of the Frankish Church. Chrodegang of Metz and the Regula canonicarum in the Eight Century, Cambridge 2004.
  9. Contreni J.J., The Cathedral School of Laon from 850 to 930. Its Manuscripts and Masters, Münich 1978.
  10. Duckett E., Alcuin. Friend of Charlemagne, New York 1951.
  11. Ewig E., Das Zeitalter Karls des Großen (768−814), in: Handbuch der Kirchengeschichte, hrsg. v. H. Jedin, vol. 3: Die mittelalterliche Kirche, Erster Halbband: Vom kirchlichen Frühmittelalter zur gregorianischen Reform, von F. Kempf et al., Freiburg–Basel–Wien 1985.
  12. Fałkowski W., Admonitio generalis Karola Wielkiego – zapowiedź tworzenia państwa idealnego, in: Ludzie. Kościół. Wierzenia. Studia z dziejów kultury i społeczeństwa Europy Środkowej (średniowiecze – wczesna epoka nowożytna), ed. W. Iwańczak , S.K. Kuczyński, Warszawa 2001, pp. 419–428.
  13. Fałkowski W., Cesarstwo karolińskie, in: Narodziny średniowiecznej Europy, ed. H. Samsonowicz, Warszawa 1999.
  14. Fałkowski W., Uwagi o ideowym programie rządów Karola Wielkiego, “Roczniki Historyczne” 70 (2004), pp. 65–79.
  15. Gieysztor A., Problem karolińskiej reformy pisma, “Archeologia” 5 (1952–1953), pp. 155–177.
  16. Halpen L., Charlemagne and the Carolingian Empire. Europe in the Middle Ages Selected Studies, vol. 3, ed. R. Vaughan , Amsterdam–New York–Oxford 1977.
  17. Henderson G., Wczesne średniowiecze, Warszawa 1984.
  18. Kłoczowski J., U podstaw chrześcijańskiej kultury: chrześcijaństwo zachodnie wczesnego średniowiecza, in: Narodziny średniowiecznej Europy, ed. H. Samsonowicz, Warszawa 1999.
  19. Law V., The Study of grammar, in: Carolingian Culture: emulation and innovation, ed. R. McKitterick, Cambridge 1994, pp. 88–110.
  20. Le Goff J., Karol Wielki: między historią a mitem, in: Świat średniowiecza. Studia ofiarowane Profesorowi Henrykowi Samsonowiczowi, ed. A. Bartoszewicz et al., Warszawa 2010.
  21. McKitterick R., Charlemagne. The Formation of a European Idenity, Cambridge 2008.
  22. McKitterick R., Królestwa Karolingów. Władza – konflikty – kultura, 751−987, Warszawa 2011.
  23. McKitterick R., Script and book production, in: Carolingian Culture: emulation and innovation, ed. R. McKitterick , Cambridge 1994, pp. 221–247.
  24. Miśkiewicz M., Zarys kultury i archeologii Europy w okresie wczesnego średniowiecza, Warszawa 2002, p. 186.
  25. Ratajczak K., Poglądy Ojców Kościoła na wychowanie i edukację kobiet, “Biuletyn Historii Wychowania” 15–16 (2002), pp. 15–23.
  26. Ratajczak K., Szkoła pałacowa, [in:] Encyklopedia pedagogiki XXI w., vol. VI, Warszawa 2007, pp. 369–370.
  27. Ratajczak K., Sztuki wyzwolone, [in:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, vol. VI, Warszawa 2007, pp. 342–343.
  28. Rich é P., Chrześcijaństwo na karolińskim Zachodzie (połowa VIII–koniec IX wieku), [in:] Historia chrześcijaństwa. Religia, kultura, polityka, ed. J.M. Meyer et al., vol. 4: Biskupi, mnisi i cesarze. 610−1054, ed. G. Dagron , P. Rich é, A. Vauchez , Warszawa 1999.
  29. Serejski M.H., Karol Wielki na tle swoich czasów, Warszawa 1959.
  30. Skubiszewski P., Malarstwo europejskie w średniowieczu, vol. 1: Malarstwo karolińskie i przedromańskie, Warszawa 1973.
  31. Stępniewska A., Wychowanie rodzinne dziewcząt w pedagogice św. Hieronima, “Vox Patrum” 8–9 (1985).
  32. The Gentle Voices of Teachers. Aspects of Learning in the Carolingian Age, ed. R.E. Sullivan, Columbus 1995.
  33. Wallach L., Charlemagne’s De litteris colendis and Alcuin. A diplomatic – historical study, “Speculum” 26 (1951), No. 2, pp. 288–305.
  34. Wies E.W., Karol Wielki. Cesarz i święty, Warszawa 1996.
  35. Wood I., Kultura, in: Zarys historii Europy, vol. 2: Wczesne średniowiecze od 400 do 1000 r., ed. R. Mc Kitterick , Warszawa 2003.