Treść głównego artykułu

Abstrakt

A new form of government of the Polish state was combined with its rather intensive influence on the character of the educational system, including general secondary schools. That time is distinguished by numerous controversies, which then appeared in various social circles, political parties, and referred to the constitutional and organizational structure as well as the program structure of this school level. In the first years the controversies were more of an evolutionary concepts for the Polish route to socialism were still possible. After 1948 there was no more room for discussion; the decisions about this sphere were also made by one group – the people related to the communist party (Pol. abbr. PZPR). Already right after the cessation of war activities, the tendencies leading to the centralization of education management were noticeable, and consequently, ever more intense influence of the government of the working classes (lub the people’s government) on the functioning of schools, but, above all, on the teaching content. The process of centralization was linked with the so-called democratization process of school i.e., the question, of which the ruling communists made their priority. A consequence of democratization of the general secondary school and rendering it a tool for the manufacture of future citizens – devoted to and subjected to the government of the working classes – was the aspiration for closing private general secondary school, and also the expulsion of religion from school. Such changes, falsely justified by the necessity to observe the principle of freedom of conscience and confession, led to the secularization of the school system. The discussed expulsion of the Church from schools, and at the same time from the sphere of educating a young generation, was supposed to serve the formation of a new socialist society in the future.

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Gulczyńska, J. (2018). Controversies Around the System, Organisation and Curriculum Structure of Secondary School Education in Poland, in the Years 1944–1948. Biuletyn Historii Wychowania, (38), 283–299. https://doi.org/10.14746/bhw.2018.38.37

Referencje

  1. Sources
  2. Archiwum Akt Nowych (AAN), Zespół 283, sygn. 1575/2 (Archive of Contemporary Records, Team 283, file no. 1575/2)
  3. „Barykada Wolności”, no. 1, 30.06.1945
  4. Dziennik Urzędowy Ministerstwa Oświaty 1945/Nr1/poz.3 (Official Journal, the Ministry of Education 1945/no1/item 3)
  5. Dziennik Urzędowy Ministerstwa Oświaty 1945/Nr2/poz. 62 (Official Journal, the Ministry of Education1945/no 2/item 62)
  6. Dziennik Urzędowy Ministerstwa Oświaty 1945/Nr4/poz.189 (Official Journal, the Ministry of Education 1945/no 4/item189)
  7. Dz. Urz. Resortu Oświaty 1944/Nr1 (Official Journal of the Department of Education 1944/no. 1)
  8. Dziennik Ustaw RP 1921/Nr44/poz.267 (Journal of Laws of the Republic of Poland 1921/no. 44/ item 267)
  9. Dziennik Ustaw RP 1925/Nr72/poz.501 (Journal of Laws of the Republic of Poland /no. 72/item 501)
  10. Dziennik Ustaw RP, 1926/Nr1/poz.9 (Journal of Laws of the Republic of Poland Education1926/ no.1/item 9)
  11. Dziennik Ustaw RP, 1927/Nr2/poz.32 (Journal of Laws of the Republic of Poland 1927/no. 2/item 32)
  12. Ministerstwo Oświaty. Szkolnictwo w liczbach 1945/46 (The Ministry of Education. Szkolnictwo w liczbach 1945/46)
  13. Konstytucja RP z 17 marca 1921r., Dz. U. RP 1921/Nr44/poz.267 (The Constitution of the Republic of Poland of 17 March 1921, Journal of Laws of the Republic of Poland, 1921/no.44/item 267)
  14. Ogólnopolski Zjazd Oświatowy w Łodzi 18–22 czerwca 1945 roku, Warsaw 1945
  15. Przyczynki statystyczne, NB. 1, Warsaw 1947
  16. Rocznik statystyczny 1947
  17. Statystyka szkolnictwa w latach 1945/46 i 1946/47, GUS, Warsaw 1948, Series D, NB 7
  18. Szkolnictwo w liczbach 1945/46, Warsaw 1946
  19. Szkolnictwo w roku szkolnym 1947/1948 w liczbach tymczasowych
  20. „Demokratyczny Przegląd Prawniczy” 1947/no.3
  21. „Słowo Powszechne”, 21.06.1947
  22. Studies
  23. Jakubowski J., Polityka oświatowa PPR 1944–1948, Warsaw 1975
  24. Konopka H., Podstawowe uregulowania prawne nauczania religii w powojennej Polsce (1944–1956), [w:] Białostockie Teki Historyczne, t.1, Białystok 1995
  25. Konopka H., Religia w szkołach Polski Ludowej. Sprawa nauczania religii w polityce państwa (1944–1961), Białystok 1995
  26. Kosiński K., O nową mentalność. Życie codzienne w szkołach 1945–1956, Warsaw 2000
  27. Kryńska E., Mauersberg St., Indoktrynacja młodzieży szkolnej w Polsce w latach 1945–1956, Białystok 2003
  28. Maciaszek M., Treść kształcenia i wychowania w reformach szkolnych PRL, Warsaw 1980
  29. Mauersberg St., Reforma szkolnictwa w Polsce w latach 1944–1948
  30. Meissner A., Kształtowanie się sieci średniego szkolnictwa ogólnokształcącego w Polsce w latach 1944–1950, Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, 1984, vol. XXX II
  31. Pęcherski M., Świątek M., Organizacja oświaty w Polsce w latach 1917–1969. Podstawowe akty prawne, Warsaw 1972
  32. Raina P., Kościół w PRL. Kościół katolicki a państwo w świetle dokumentów 1945–1989, t. 1, lata 1945–1959, Poznań 1994
  33. Wojeński T., Zagadnienie szkolnictwa prywatnego, „Nowa Szkoła” 1947/48, no. 2/3