Treść głównego artykułu

Abstrakt

Baltasar Gracián’s views revolved around the motivation of moral axiology in reference to the cognitive knowledge of reason and the practical knowledge of reason, by which individuals achieve effective results. He believed that knowledge of motivation, strategies and tactics for successful goal achievement should be imparted in education, while wisdom is expressed by effective long-term and permanent results of reasonable actions. Behavioral strategies motivated by moral axiology result in increased human spiritual and material well-being in society, and education in this area contributes to knowledge spread and moral progress. Temporal wisdom is both life wisdom and worldly wisdom; the former belongs to the human nature of life and is a driving force behind the creation of a better human world.

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Wojnowski, K. (2023). Intencje edukacyjne pragmatycznych znaczeń w Sztuce doczesnej mądrości Baltasara Graciána. Biuletyn Historii Wychowania, (44), 7–23. https://doi.org/10.14746/bhw.2021.44.1

Referencje

  1. Blackburn S., Oksfordzki słownik filozoficzny, red. J. Woleński, Wydawnictwo Universitas, Warszawa 1997, 2004.
  2. Edukacja – jest w niej ukryty skarb: Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji w XXI wieku, pod przewodnictwem Jacques’a Delorsa, Wydawnictwa UNESCO, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Warszawa 1998.
  3. Gracián B., El Comulgatorio, Independlently Published 2020, pages 90. ISBN – 13: 9798633827706; OBRAS COMPLETAS, II. Baltasar Gracián. El Héroe; El Politico; El Discreto; Oracula manual; Agudeza y Arte de Ingenio; El Comulgatorio; Escritos menores, Editorial Turner, Madrid 1993.
  4. Gracián B., Sztuka doczesnej mądrości, w tłumaczeniu Christophera Maurera, przekł. P. Gancarczyk, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2010.
  5. Gracián B., El criticón, Introducción E. Higalgo Serena, Edicion Elena Cantarino, Publisher Austral 2011.
  6. https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Baltasar_Gracián&oldid=62099376.
  7. Kotarbiński T., Medytacje o życiu godziwym, Wiedza Powszechna, Warszawa 1976.
  8. Piechnik L. SJ, Powstanie i rozwój jezuickiej Ratio studiorum (1548–1599), Wydawnictwo WAM, Kraków 2003.
  9. Ratio atque institutio studiorum SJ czyli Ustawa szkolna Towarzystwa Jezusowego (1599), oprac. K. Bartnicka, T. Bieńkowski, Ateneum, Warszawa 2000.
  10. Stróżewski W., Ontologia, Wydawnictwo Aureus, Kraków 2004.
  11. Suchodolski B., Rozwój nowożytnej filozofii człowieka, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1967.
  12. Tatarkiewicz W., Dobro i oczywistość. Pisma etyczne, red. P.J. Smoczyński, Wydawnictwo Lubelskie, Lublin 1989.
  13. Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
  14. Tatarkiewicz W., Parerga, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1978.
  15. Tunón de Lara M., Baraque J.V., Oritz D., Historia Hiszpanii, przekł. Sz. Jędrusik, Wydawnictwo Universitas, Kraków 1997.
  16. Woleński J., Epistemologia – poznanie, prawda, wiedza, realizm, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
  17. Żądło i miód mądrości. Antologia aforyzmu polskiego, wyb. i posł. K. Orzechowski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1977.