Treść głównego artykułu

Abstrakt

In elementary education, books and the messages they put across determine the way in which children perceive the world around them. Therefore, reading has become a tool of raising and educating the youngest children in the course of remote learning. The collection of obligatory books for classes 1–3, suggested by the Minister of Education, touches upon difficult issues related to contemporary life and children’s experiences in a limited way. The article presents obligatory reading taking into account a historical perspective and the latest developments that have inspired an open project “Alternative Obligatory Reading” initiated by Towarzystwo Inteligentnej Młodzieży (Association of Intelligent Adolescents), BUKBUK website and EDICO Foundation.

Słowa kluczowe

reading obligatory reading book elementary education elementary school history of education reading obligatory reading book elementary education elementary school history of education

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Adamczewski, J. (2023). Młody czytelnik i książka. Alternatywna lista lektur a potrzeby czytelnicze współczesnego dziecka. Biuletyn Historii Wychowania, (44), 109–119. https://doi.org/10.14746/bhw.2021.44.7

Referencje

  1. Adamczykowa Z., Literatura dla dzieci, Warszawa 2001, s. 12.
  2. Cackowska M., Książka obrazkowa dla dzieci, w: Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, red. D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Warszawa 2009.
  3. Czabanowska-Wróbel A., [Ta dziwna] instytucja zwana literaturą dla dzieci. Historia literatury dla dzieci w perspektywie kulturowej, „Teksty Drugie” 2013, nr 5, s. 13–24.
  4. Czabanowska-Wróbel A., Literatura dla dzieci – więcej pytań niż odpowiedzi, „Polonistyka. Innowacje” 2016, nr 3. https://doi.org/10.14746/pi.2016.1.3.8 DOI: https://doi.org/10.14746/pi.2016.1.3.8
  5. Grzybowski P.P., Lektury dla dzieci do edukacji antydyskryminacyjnej, międzykulturowej i równościowej (przewodnik bibliograficzny), w: Inny. Edukacja równościowa. Tworzenie przestrzeni i warunków dla Innego, red. M. Obrycka, G. Piekarski, M.A. Sałapata, Kraków 2020.
  6. Jędrych K., Lektury w programach dla szkoły podstawowej z lat 1949–1989, w: Literatura dla dzieci i młodzieży, red. K. Heska-Kwaśniewicz, K. Tałuć, Katowice 2014, s. 205–224.
  7. Klus-Stańska D., Treści wychowawcze w nauczaniu początkowym – edukacja pozorów, w: Mity dzieciństwa – dramaty socjalizacji, cz. 2, red. A. Klim-Klimaszewska, Siedlce 2004.
  8. Kucharska B., (Nie) obecność tabu we współczesnej literaturze dla najmłodszych czytelników – rekonesans, „Scientia” 2015, nr 9.
  9. Pawłowska R., Racjonalna koncepcja szkolnej nauki czytania (od kl. IV podstawowej do klasy maturalnej), w: Metodyka literatury, t. 1, Warszawa 2001.
  10. Tylicka B., Lektury szkolne, w: Wybrane problemy literatury współczesnej dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1965.
  11. Zabawa Z., Współczesna literatura dziecięca – propozycje, „Polonistyka. Innowacje” 2016, nr 3. https://doi.org/10.14746/pi.2016.1.3.12 DOI: https://doi.org/10.14746/pi.2016.1.3.12
  12. Żółtowski D., Czytanie emocji i czytanie emocjami w procesie lektury szkolnej, w: Dlaczego szkoła nie ufa emocjom? Dążenia emocjonalne w szkole i na uczelni, red. W. Heller, M. Kaźmierska i M. Wieczorek, Poznań–Kalisz 2019.
  13. https://bukbuk.pl/2021/01/alternatywna-lista-lektur/ [dostęp: 20.02.2021].
  14. https://home.oxfordowl.co.uk/bookshop/jon-burgerman-everybody-worries-free-ebook/ [dostęp: 10.02.2021].
  15. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Załącznik nr 2 (Dz.U. z 2017 poz. 356), https://podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-I-III [dostęp: 1.02.2021].