Abstrakt
The article is based on anthropological fieldwork basing on participant observation andinterviews conducted in 2014 during Program „Sigma” Erazmus Mundus 2 in Tuzla,Lukavac, Sarayevoand Mostar. The interviewees were the members of Polish minority inBosnia and Herzegovina engaged in Polish cultural organisations. The study aimed atunderstanding various types of bonds with Poland as a state or the culture and even familyhistories, as presented in interviews and behaviours. The author poses the question: whyintence development of Polish organisations flourished in the period of war in 1991-1995,inspite of the fact that Polish emigration to Bosnia started in the second half of 19th century. Presently the organizations are fading and even dissapearing. The author traces manifestations of Polish identity and national ties in Bosnia and presents typology, linking particular types of Polish identity with time and character of emigration.
Bibliografia
Bugaj Tadeusz, Reemigracja ludności polskiej z Jugosławii i jej osiedlenie na Dolnym Śląsku. 1946–1947, „Rocznik Jeleniogórski”, 1982, R. 20, s. 63–91
Bugaj Tadeusz, Reemigracja Ludnosci Polskiej z Jugosławii i jej osiedlenie na Dolnym Sląsku[1946–1947], „Rocznik Jeleniogórski”, 1983, R. 21, s. 83–127.
Kabzińska, Iwona. Wśród „kościelnych Polaków”. Wyznaczniki tożsamości etnicznej (narodowej) Polaków na Białorusi, Warszawa 1999.
Krajewska Teodora, Pamiętnik, Kraków 1989.
Nowicka Ewa (red.), Swoi i obcy, Warszawa 1990.
Nowicka Ewa, Polacy czy cudzoziemcy? Polacy za wschodnią granicą, Kraków 2000.
Nowicka Ewa, Łodziński Sławomir, U progu otwartego świata: poczucie polskości i nastawienia Polaków wobec cudzoziemców w latach 1988–1998, Kraków 2001.
Nowicka Ewa, Mnogolikost’ polskoj idienticznosti. Poliacy za wostocznoj granicej, „Diaspory”, 2005, nr 4, s. 6–24.
Nowicka Ewa, Wierszyna, czyli z morza na ocean, w: Słowiańskie Wyspy Językowe I Kulturowe, red. Nowicka-Rusek Ewa, Głuszkowski Michał, Toruń 2013, s. 13–27.
Polacy w Bośni – http://polacy-w-bosni.pl/ [dostęp: 12.12 2016].
Solecki Mariusz, Utracony dom. Losy Polaków z Bośni, „Więź”, 2007, nr 10.
Rekść Magdalena, Między pokojową koegzystencją a bratobójczymi walkami. Bośnia i Hercegowina jako egzemplifikacja społeczeństwa wielokulturowego, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Res Politicae”, 2009, t. 3, s.157–173.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.