Abstrakt
Tekst poświęcony twórczości prozatorskiej Piotra Pazińskiego w centrum rozważań umiejscawia performatywną działalność bohaterów, którzy zyskują zdolność wytwarzania przestrzennych sensów, sytuujących się na przecięciu historycznych zaszłości i indywidualnego doświadczenia. Sprawczość postaci zostaje sprzęgnięta z praktykami codzienności w ujęciu Michela de Certeau. Współdziałania bohaterów i przestrzeni rozszerzają kategorię zwrotu performatywnego na sprawczość nie tylko ludzi, lecz także przestrzeni geometrycznej, która – upodmiotowiona – staje się aktywnym uczestnikiem kreowania znaczeń.
Bibliografia
Certeau, Michel de. Wynaleźć codzienność: sztuki działania. Przetłumaczone przez Katarzyna Thiel-Jańczuk. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2008.
Domańska, Ewa. „«Zwrot performatywny» we współczesnej humanistyce”. Teksty Drugie : teoria literatury, krytyka, interpretacja. 2007 (2007): 48–61.
Fischer-Lichte, Erika, Mateusz Borowski, i Małgorzata Sugiera. Estetyka performatywności. Kraków: Księgarnia Akademicka, 2008.
Krajewska, Anna. „«Zwrot dramatyczny» a literaturoznawstwo performatywne”. Przestrzenie Teorii., nr 17 (2012): 33–50.
Najder, Łukasz. „Z pamięci”. Tygiel Kultury. 2010 (2010): 169–71.
Olszewski, Marek. „W gabinecie figur woskowych”. Akcent (Lublin)., 2010, 113–16.
Paziński, Piotr. Pensjonat. Warszawa: Wydawnictwo Nisza, 2010.
Paziński, Piotr. Ptasie ulice. Warszawa: Nisza, 2013
Licencja
Za prawa cytowania fragmentów innych publikacji (tekstów, tabel, rycin oraz ilustracji) odpowiedzialni są autorzy artykułu.