Abstrakt
Artykuł jest owocem refleksji nad najnowszą poezją polską, szczególnie tzw. nowych dykcji. Bliska lektura początku poematu Bohdana Zadury 1 VIII 1979 7.45 – 22.45 [czternaście godzin z Piotrem Sommerem] oraz Wiersza o przecinkach Piotra Sommera prowadzi – z jednej strony – do sformułowania tezy o niewystarczalności dotychczasowych koncepcji poetyk momentalnych (autor podejmuje dyskusję z koncepcją „zgramatykalizowania systemu wersowego wytwarzania komunikatów” zaproponowaną przez Artura Grabowskiego), z drugiej zaś – do wypracowania koncepcji wiersza zaangażowanego po stronie zmian (w ramach szerszej charakterystyki modernistycznych poetyk nieokreśloności).
Bibliografia
Balcerzan, Edward. „Badania wersologiczne a komunikacja literacka”. W Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa, zredagowane przez Henryk Markiewicz i Janusz Sławiński. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1976.
Barańczak, Stanisław. „Nowa dykcja”. W Przed i po. Szkice o poezji krajowej przełomu lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Londyn: Aneks, 1988.
Barthes, Roland. Przyjemność tekstu. Przetłumaczone przez Ariadna Lewańska. Warszawa: Wydawnictwo KR, 1997.
Dłuska, Maria. Studia z historii i teorii wersyfikacji polskiej. T. 2. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1978.
Eagleton, Terry. Jak czytać literaturę. Przetłumaczone przez Anna Kunicka. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2014.
Głowiński, Michał. „Gatunki literackie w muzyce”. W Prace wybrane, T. 2. Kraków: Universitas, 1997.
Grabowski, Artur. „Czemuż to wiersze pisze się wierszem”. Pamiętnik Literacki 3 (1995): 70, 81.
Grabowski, Artur. Wiersz: forma i sens. Kraków: Universitas, 1999.
Jarniewicz, Jerzy. „Co amerykanista może zobaczyć w najnowszej poezji polskiej?” Dekada Literacka, nr 5/6 (2011): 238–52.
Kenner, Hugh. Homemade World. The American Modernist Writers. New York, 1974.
Komendant, Tadeusz. „Ja podanie ręki”. Twórczość, nr 11 (1981).
Kulawik, Adam. Poetyka. Wstęp do teorii dziela literackiego. Kraków: Antykwa, 1997.
Larek, Michał, i Jerzy Borowczyk. „Ucieczka w bok. Rozmowa z Piotrem Sommerem”. W Rozmowa była możliwa. Wywiady z pisarzami. Poznań: Stowarzyszenie Czasu Kultury, 2008.
Nicholls, Peter. „The Poetics of Modernism”. W The Cambridge Companion to Modernist Poetry, zredagowane przez Lee M Jenkins i Alex Davis. Cambridge: Cambridge University Press, 2007.
Perloff, Marjorie. „Nowe progi, stare antynomie: współczesna poezja a granice egzegezy”. Literatura na Świecie, nr 7 (1986).
Perloff, Marjorie. Poetics in a New Key. Zredagowane przez David Jonathan Y Bayot. Chicago: The University of Chicago Press, 2015.
Perloff, Marjorie. The Poetics of Indeterminacy: Rimbaud to Cage. Princeton, 1981.
Rumold, Rainer. The Janus Face of the German Avant-Garde. From Expressionism toward Postmodernism. Evanston, Ill.: Northwestern Univ. Press, 2002.
Said, Edward W. „Powrót do filologii”. Przetłumaczone przez Paweł Bem. Teatr 2015, nr 1 (2015): 34–38.
Sommer, Piotr. Dni i noce. Wrocław: Biuro Literackie, 2009.
Śliwiński, Piotr. „Mówić po ludzku”. Kurier Czytelniczy Megaron, nr 54 (1999).
Zadura, Bohdan. „1 VIII 1979 7.45 - 22.45 [czternaście godzin z Piotrem Sommerem]”. W Wiersze zebrane, T. 1. Wrocław: Biuro Literackie, 2005
Licencja
Za prawa cytowania fragmentów innych publikacji (tekstów, tabel, rycin oraz ilustracji) odpowiedzialni są autorzy artykułu.