Jak podchodzić do „poezji jako rodzaju uwagi”?

Main Article Content

Hans Ulrich Gumbrecht

Abstrakt

Publikujemy jeden z ważniejszych tekstów poetologicznych Hansa Ulricha Gumbrechta, w którym pokazał, jak pewne formalne aspekty poezji umożliwiają nieoczekiwane doświadczenia temporalne. Oto podczas lektury konkretnego wiersza pod wpływem prozodii czas staje w miejscu, a przeszła chwila staje się na nowo obecna. Gumbrecht łączy swoje rozpoznanie z sytuacją współczesnych czytelniczek i czytelników literatury, którzy, jak zauważa, zamieszkują od jakiegoś czasu osobliwą, rozszerzającą się teraźniejszość. Doświadczenia takie jak lektura wiersza dają punkt zaczepienia ich życiu, stając się „czymś małym, pozwalającym (…) utrzymywać się w świecie powszechnej przygodności, czasowej mobilizacji i przestrzennej nieostrości.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Gumbrecht, H. U. (2016). Jak podchodzić do „poezji jako rodzaju uwagi”?. Forum Poetyki, (3), 42-53. https://doi.org/10.14746/fp.2016.3.26704
Dział
Przekłady
Biogram autora

Hans Ulrich Gumbrecht, Uniwersytet Stanforda

Profesor literatury na Uniwersytecie Stanforda. Wykłada także regularnie na Uniwersytecie Lizbońskim i w Collège de France. Główne obszary badań i nauczania Gumbrechta, zawsze związane z jego poszukiwaniami filozoficznymi, to średniowiecze, wiek XVIII oraz literatura początku XX wieku we Francji, Hiszpanii, Niemczech i Ameryce Południowej. Zajmuje się także estetyką i historią sportu. W ostatnich dwóch dekadach był członkiem Amerykańskiej Akademii Humanistyki i Sztuki oraz otrzymał doktoraty honorowe od ośmiu uniwersytetów w sześciu krajach.

Referencje

  1. Benn, Gottfried. Nigdy samotniej i inne wiersze (1912-1955). Przetłumaczone przez Zdzisław Jaskuła, Jacek St Buras, Andrzej Kopacki, Sława Lisiecka, i Tomasz Ososiński. Wrocław: Biuro Literackie, 2011.
  2. Benn, Gottfried. Prose - Essays - Poems. Zredagowane przez Reinhard Paul Becker i Volkmar Sander. New York: Continuum, 1987.
  3. Gumbrecht, Hans Ulrich. After 1945. Latency as Origin of the Present. Stanford, 2014.
  4. Gumbrecht, Hans Ulrich. Nowa historia literatury niemieckiej. Zredagowane przez David Wellbery. Cambridge, MA, 2007.
  5. Gumbrecht, Hans Ulrich. Our Broad Present. New York, 2014.
  6. Gumbrecht, Hans Ulrich. Production of Presence. What Meaning Cannot Convey. Stanford: Stanford University Press, 2004.
  7. Gumbrecht, Hans Ulrich. „Rhythmus Und Sinn”. W Materialitaet of Kommunikation, zredagowane przez Hans Ulrich Gumbrecht i Karl Ludwig Pfeiffer, 714–29. Frankfurt am Main, 1988.
  8. Gumbrecht, Hans Ulrich. Stimmungen lesen: über eine verdeckte Wirklichkeit der Literatur. München: Carl Hanser, 2011.
  9. Gumbrecht, Hans Ulrich, i Karl Ludwig Pfeiffer. „Das Kunstwerk und die Selbstreproduktion der Kunst”. W Stil: Geschichten und Funktionen eines kulturwissenschaftlichen Diskurselements, 620–72. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1986.
  10. Gumbrecht, HU. Stimmungen lesen: uber eine verdeckte wirkung der literatur. Munich: Carl Hanver Verlag, 2011.
  11. Heidegger, Martin. „Stimmung und Da-sein”. W Gesamtausgabe. Band 71 [Das Ereignis]. Frankfurt am Main: V. Klostermann, 2010.
  12. Kallay, Katalin, red. „How to Approach Poetry as a Mode of Attention”. W The Arts of Attention. Amsterdam, 2015.
  13. Mead, George Herbert. „Die Philosophie der Sozialitaet”. W Philosophie der Sozialitaet. Aufsaetze zur Erkenntnisanthropologie, 229–71. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1969