Różewicz – Practices of Addition
Journal cover Forum of Poetics, no. 6, year 2016, title fall 2016
PDF (Język Polski)
PDF

Keywords

edyting
Tadeusz Różewicz
Addition
Poetics
text

How to Cite

Skrendo, A. (2016). Różewicz – Practices of Addition. Forum of Poetics, (6), 12–23. https://doi.org/10.14746/fp.2016.6.26745

Abstract

The essay focuses on the operations to which Tadeusz Różewicz submits his (poetic and other) texts. These involve various kinds of transformations, as a result of which Różewicz’s poems become multiple texts and are revealed to be, in a sense, variants with no clear “original.” Skrendo describes the ways in which these transformations take place and considers their consequences.

https://doi.org/10.14746/fp.2016.6.26745
PDF (Język Polski)
PDF

References

Culler, Jonathan. Literatura w teorii. Przetłumaczone przez Maciej Maryl. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2013.

Culler, Jonathan. „Zmienne koleje tekstu”. W Literatura w teorii, przetłumaczone przez Maciej Maryl. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2013.

Drzewucki, Janusz. „Poezja jest jak śmierć”. W Smaki słowa: szkice o poezji. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 1999.

Drzewucki, Janusz. Smaki słowa: szkice o poezji. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 1999.

Górski, Konrad. Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich. 3. wyd. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2011.

Kisiel, Marian, Dariusz Rott, i Włodzimierz Wójcik. Tadeusz Różewicz: Doctor honoris causa Universitatis Silesiensis. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1999.

Krup, Bartłomiej. „Ciało róży. Fotograficzne reprezentacje Zagłady w «nożyku profesora»”. W Niepokoje: twórczość Tadeusza Różewicza wobec Zagłady, zredagowane przez Piotr Krupiński. Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma, 2014.

Krupiński, Piotr, red. Niepokoje: twórczość Tadeusza Różewicza wobec Zagłady. Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma, 2014.

Loth, Roman. Podstawowe poje̜cia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego. Warszawa: IBL PAN, 2006.

Marciniak, Hanna. „Obraz fotograficzny: między archiwum a pozorem : fotografie w «nożyku profesora» Tadeusza Różewicza”. Przestrzenie Teorii, nr 21 (2014): 195–208.

Marciniak, Hanna. „Wizualna przestrzeń postpamięci: poetyka sekundarnego świadectwa w «nożyku profesora» Tadeusza Różewicza”. Wielogłos : pismo Wydziału Polonistyki UJ. 2013, nr 1 (2013): 50–64.

Mowitt, John. Text: The Genealogy of Antidisciplinary Object. Durham: Duke University Press, 1992.

Różewicz, Tadeusz. Historia pięciu wierszy. Wrocław: Biuro Literackie, 2011.

Różewicz, Tadeusz. Margines, ale... Szkice - Biuro Literackie 11. Wrocław: Biuro Literackie, 2010.

Różewicz, Tadeusz. Selected poems. Zredagowane przez Tom Paulin i Jan Pieszczachowicz. Przetłumaczone przez Adam Czerniawski. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1991.

Skrendo, Andrzej. „Przepisywanie Różewicza”. W Przodem Różewicz. Warszawa: Instytut badań literackich, 2012.

Skrendo, Andrzej. Przodem Różewicz. Warszawa: Instytut badań literackich, 2012.

Skrendo, Andrzej. „Szczególny rodzaj nieprzekładalności”. W Przodem Różewicz. Warszawa: Instytut badań literackich, 2012.

Stolarczyk, Jan, red. Wbrew sobie: rozmowy z Tadeuszem Różewiczem. Wrocław: Biuro Literackie, 2011.

Stolarczyk, Jerzy. „Uwagi edytorskie”. W Historia pięciu wierszy, przez Tadeusz Różewicz. Wrocław: Biuro Literackie, 2011.

Zaleski, Marek, Lidia Burska, Piotr Gruszczyński, Małgorzata Dziewulska, Maria Poprzęcka, i Andrzej Chłopecki. „Jak wyśpiewać sekcję zwłok?” Res Publica Nowa, nr 7 (2001): 77–82.

Zbigniew Goliński. „O problemie tekstu kanonicznego w edytorstwie”. Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 58, nr 4 (1967): 433–58.

Twórczość, nr 10 (2000)