Perpetuum Mobile. Dzienniki przemieszczania się po nie-miejscach Blixy Bargelda
PDF
PDF (English)

Słowa kluczowe

Blixa Bargeld
Genialni Dyletanci
life writing
dziennik podróży
nie-miejsca
moving poem

Jak cytować

Burzyńska, A. R. (2023). Perpetuum Mobile. Dzienniki przemieszczania się po nie-miejscach Blixy Bargelda. Forum Poetyki, (33-34), 58–75. https://doi.org/10.14746/fp.2023.32-33.42112

Abstrakt

Tematem artykułu są strategie life writing niemieckiego kompozytora, muzyka i performera Blixy Bargelda, który od lat 90. dokumentuje swoje życie jako artysty uczestniczącego w kolejnych tournées. Doświadczenie przemieszczania się pomiędzy kolejnymi identycznymi, bezosobowymi nie-miejscami (wg terminologii Marca Augé), takimi jak hotele i lotniska, okazuje się przeciwieństwem idei podróżowania. W konsekwencji dziennik podróży Bargelda przyjmuje nietypowe formy: od serii fotografii ukazujących hotelowe łazienki (serialbathroomdummyrun), przez eksperymentalną prozę (Europa kreuzweise. Eine Litanei), po osadzone w tradycji muzyki konkretnej kompozycje (album Perpetuum Mobile).

https://doi.org/10.14746/fp.2023.32-33.42112
PDF
PDF (English)

Bibliografia

Augé, Marc. Non-Places. Introduction to an Anthropology of Supermodernity, transl. John Howe. London-New York: Verso, 1995.

Baetens, Jan. „OuLiPo and proceduralism”. W: The Routledge Companion to Experimental Literature, red. Joe Bray, Alison Gibbons, Brian McHale, 115–127. Abingdon: Routledge, 2012.

Bargeld, Blixa. Europa kreuzweise. Eine Litanei. Salzburg: Residenz Verlag, 2009.

Bargeld, Blixa. Serialbathroomdummyrun. Berlin: Juliettes Literatursalon, 1998.

Benjamin, Walter. „Paryż, stolica XIX wieku (1935)”. W tegoż: Pasaże, tłum. Ireneusz Kania, 943–977. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2005.

Biro, Matthew. The Dada Cyborg: Visions of the New Human in Weimar Berlin. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2009.

Dax, Max, Robert Defcon. Nur was nicht ist ist möglich Die Geschichte der Einstürzenden Neubauten. Berlin: Bosworth, 2006.

Einstürzende Neubauten. Perpetuum Mobile, tourbook. Berlin: minus Verlag, 2004.

Frydryczak, Beata. Świat jako kolekcja. Próba analizy estetycznej natury nowoczesności. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora, 2002.

Geniale Dilletanten: Subculture in Germany in the 1980s. E-Flux. https://www.e-flux.com/announcements/29393/geniale-dilletanten-subculture-in-germany-in-the-1980s/. Dostęp 8.02.2023.

Gooding, Mel. „Surrealist games”. W: A Book of Surrealist Games, red. Alistair Brotchie, Mel Gooding, 10–12. BostonLondon: Shambhala Redstone Editions, 1995.

Gray Louise. „Invisible Jukebox: Blixa Bargeld”. The Wire 8 (1999): 36–39.

Hülsenbeck, Richard. „About My Poetry (1956)”. Tłum. Joachim Neugroschel. W: Memoirs of a Dada Drummer, red. Hans J. Kleinschmidt, 167–169. Berkeley: University of California Press, 1974.

Jiřička, Lukáš. Zdobywcy scen akustycznych Od radioartu do teatru muzycznego. Tłum. Krystyna Mogilnicka. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2017.

Joseph, John. „I-Tinerary: The Romantic Travel Journal after Chateaubriand”. South Central Review 1 (1984): 40–51. DOI: https://doi.org/10.2307/3189240

Kacandes, Irene. „Experimental Life Writing”. W: The Routledge Companion to Experimental Literature, red. Joe Bray, Alison Gibbons, Brian McHale, 380–392. Abingdon: Routledge, 2012.

Kapranos, Alex. Sound Bites. Eating on Tour with Franz Ferdinand. New York: Penguin Books, 2006.

Lejeune Philippe. „Drogi zeszycie…”, „Drogi ekranie…”. O dziennikach osobistych. Tłum. Magda i Paweł Rodakowie. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2010.

Madurowicz, Mikołaj. „Mapa jako optyka”. Łódzkie Studia Etnograficzne 60 (2021): 13–34. DOI: https://doi.org/10.12775/LSE.2021.60.02

Marcus. „Blixa BargeldEuropa kreuzweise. Eine Litanei (Rezension & Lesung)”, Mainstage Musikmagazin. https://mainstage.de/blixa-bargeld-europa-kreuzweise-eine-litanei-rezension-lesung/. Dostęp 10.02.2023.

Müller, Wolfgang. Geniale Dilletanten. Berlin: Merve Verlag, 1982.

Perec, Georges. Pamiętam że. Tłum. Krzysztof Zabłocki. Kraków: Wydawnictwo Lokator, 2013.

Perec, Georges. Przestrzenie. Tłum. Agnieszka Daniłowicz-Grudzińska. Kraków: Wydawnictwo Lokator, 2019.

Płuciennik, Jarosław. „Sylwiczność nasza powszechna i metakognicja”. Teksty Drugie 6 (2012): 246–257.

„Podróż”. W: Słownik terminów literackich, red. Michał Głowiński, Teresa Kostkiewiczowa, Aleksandra Okopień-Sławińska, Janusz Sławiński, 394–395. Wrocław: Ossolineum, 2007.

Rodak, Paweł. „Dziennik pisarza: między codzienną praktyką piśmienną a literaturą”. Pamiętnik Literacki 4 (2006): 29–49.

Russolo, Luigi. „The Art of Noises: Futurist Manifesto”, transl. Barclay Brown, in: Audio Culture: Readings in Modern Music, ed. Christoph Cox, Daniel Warner, 10-14. New York-London: Continuum, 2004.

Shryane, Jennifer. Blixa Bargeld and Einstürzende Neubauten: German Experimental Music. ‘Evading do-re-mi’. Farnham: Ashgate, 2011.

Smith, Sidonie, Julia Watson. „The Afterlives of Those Who Write Themselves: Rethinking Autobiographical Archive”, European Journal of Life Writing, Vol IX (2020): 9–32. DOI: https://doi.org/10.21827/ejlw.9.37323

Toussaint, Jean-Philippe. Łazienka. Tłum. Barbara Grzegorzewska. Warszawa: Muza, 2001.

Wprowadzenie do kartografii i topografii. Red. Jacek Pasławski, Wrocław: Wydawnictwo Nowa Era, 2006