Abstract
The article analyzes life writing strategies of the German composer, musician and performer Blixa Bargeld, who has been documenting his life on tour since the 1990s. The experience of moving between successive identical, impersonal, as Marc Augé puts it, non-places, such as hotels and airports, turns out to be the opposite of traveling. As a result, Bargeld’s travelogue takes unusual forms: from a series of photographs showing hotel bathrooms (serialbathroomdummyrun), through experimental prose (Europa kreuzweise. Eine Litanei), to concrete music (the album Perpetuum Mobile).
References
Augé, Marc. Non-Places. Introduction to an Anthropology of Supermodernity, transl. John Howe. London-New York: Verso, 1995.
Baetens, Jan. „OuLiPo and proceduralism”. W: The Routledge Companion to Experimental Literature, red. Joe Bray, Alison Gibbons, Brian McHale, 115–127. Abingdon: Routledge, 2012.
Bargeld, Blixa. Europa kreuzweise. Eine Litanei. Salzburg: Residenz Verlag, 2009.
Bargeld, Blixa. Serialbathroomdummyrun. Berlin: Juliettes Literatursalon, 1998.
Benjamin, Walter. „Paryż, stolica XIX wieku (1935)”. W tegoż: Pasaże, tłum. Ireneusz Kania, 943–977. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2005.
Biro, Matthew. The Dada Cyborg: Visions of the New Human in Weimar Berlin. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2009.
Dax, Max, Robert Defcon. Nur was nicht ist ist möglich Die Geschichte der Einstürzenden Neubauten. Berlin: Bosworth, 2006.
Einstürzende Neubauten. Perpetuum Mobile, tourbook. Berlin: minus Verlag, 2004.
Frydryczak, Beata. Świat jako kolekcja. Próba analizy estetycznej natury nowoczesności. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora, 2002.
Geniale Dilletanten: Subculture in Germany in the 1980s. E-Flux. https://www.e-flux.com/announcements/29393/geniale-dilletanten-subculture-in-germany-in-the-1980s/. Dostęp 8.02.2023.
Gooding, Mel. „Surrealist games”. W: A Book of Surrealist Games, red. Alistair Brotchie, Mel Gooding, 10–12. BostonLondon: Shambhala Redstone Editions, 1995.
Gray Louise. „Invisible Jukebox: Blixa Bargeld”. The Wire 8 (1999): 36–39.
Hülsenbeck, Richard. „About My Poetry (1956)”. Tłum. Joachim Neugroschel. W: Memoirs of a Dada Drummer, red. Hans J. Kleinschmidt, 167–169. Berkeley: University of California Press, 1974.
Jiřička, Lukáš. Zdobywcy scen akustycznych Od radioartu do teatru muzycznego. Tłum. Krystyna Mogilnicka. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2017.
Joseph, John. „I-Tinerary: The Romantic Travel Journal after Chateaubriand”. South Central Review 1 (1984): 40–51. DOI: https://doi.org/10.2307/3189240
Kacandes, Irene. „Experimental Life Writing”. W: The Routledge Companion to Experimental Literature, red. Joe Bray, Alison Gibbons, Brian McHale, 380–392. Abingdon: Routledge, 2012.
Kapranos, Alex. Sound Bites. Eating on Tour with Franz Ferdinand. New York: Penguin Books, 2006.
Lejeune Philippe. „Drogi zeszycie…”, „Drogi ekranie…”. O dziennikach osobistych. Tłum. Magda i Paweł Rodakowie. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2010.
Madurowicz, Mikołaj. „Mapa jako optyka”. Łódzkie Studia Etnograficzne 60 (2021): 13–34. DOI: https://doi.org/10.12775/LSE.2021.60.02
Marcus. „Blixa BargeldEuropa kreuzweise. Eine Litanei (Rezension & Lesung)”, Mainstage Musikmagazin. https://mainstage.de/blixa-bargeld-europa-kreuzweise-eine-litanei-rezension-lesung/. Dostęp 10.02.2023.
Müller, Wolfgang. Geniale Dilletanten. Berlin: Merve Verlag, 1982.
Perec, Georges. Pamiętam że. Tłum. Krzysztof Zabłocki. Kraków: Wydawnictwo Lokator, 2013.
Perec, Georges. Przestrzenie. Tłum. Agnieszka Daniłowicz-Grudzińska. Kraków: Wydawnictwo Lokator, 2019.
Płuciennik, Jarosław. „Sylwiczność nasza powszechna i metakognicja”. Teksty Drugie 6 (2012): 246–257.
„Podróż”. W: Słownik terminów literackich, red. Michał Głowiński, Teresa Kostkiewiczowa, Aleksandra Okopień-Sławińska, Janusz Sławiński, 394–395. Wrocław: Ossolineum, 2007.
Rodak, Paweł. „Dziennik pisarza: między codzienną praktyką piśmienną a literaturą”. Pamiętnik Literacki 4 (2006): 29–49.
Russolo, Luigi. „The Art of Noises: Futurist Manifesto”, transl. Barclay Brown, in: Audio Culture: Readings in Modern Music, ed. Christoph Cox, Daniel Warner, 10-14. New York-London: Continuum, 2004.
Shryane, Jennifer. Blixa Bargeld and Einstürzende Neubauten: German Experimental Music. ‘Evading do-re-mi’. Farnham: Ashgate, 2011.
Smith, Sidonie, Julia Watson. „The Afterlives of Those Who Write Themselves: Rethinking Autobiographical Archive”, European Journal of Life Writing, Vol IX (2020): 9–32. DOI: https://doi.org/10.21827/ejlw.9.37323
Toussaint, Jean-Philippe. Łazienka. Tłum. Barbara Grzegorzewska. Warszawa: Muza, 2001.
Wprowadzenie do kartografii i topografii. Red. Jacek Pasławski, Wrocław: Wydawnictwo Nowa Era, 2006
License
Copyright (c) 2023 Anna R. Burzyńska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors of articles are responsible for securing the rights to other publications (texts, tables, drawings and other illustrations) quoted or reproduced in their texts.