Abstrakt
Tematem artykułu są strategie life writing niemieckiego kompozytora, muzyka i performera Blixy Bargelda, który od lat 90. dokumentuje swoje życie jako artysty uczestniczącego w kolejnych tournées. Doświadczenie przemieszczania się pomiędzy kolejnymi identycznymi, bezosobowymi nie-miejscami (wg terminologii Marca Augé), takimi jak hotele i lotniska, okazuje się przeciwieństwem idei podróżowania. W konsekwencji dziennik podróży Bargelda przyjmuje nietypowe formy: od serii fotografii ukazujących hotelowe łazienki (serialbathroomdummyrun), przez eksperymentalną prozę (Europa kreuzweise. Eine Litanei), po osadzone w tradycji muzyki konkretnej kompozycje (album Perpetuum Mobile).
Bibliografia
Augé, Marc. Non-Places. Introduction to an Anthropology of Supermodernity, transl. John Howe. London-New York: Verso, 1995.
Baetens, Jan. „OuLiPo and proceduralism”. W: The Routledge Companion to Experimental Literature, red. Joe Bray, Alison Gibbons, Brian McHale, 115–127. Abingdon: Routledge, 2012.
Bargeld, Blixa. Europa kreuzweise. Eine Litanei. Salzburg: Residenz Verlag, 2009.
Bargeld, Blixa. Serialbathroomdummyrun. Berlin: Juliettes Literatursalon, 1998.
Benjamin, Walter. „Paryż, stolica XIX wieku (1935)”. W tegoż: Pasaże, tłum. Ireneusz Kania, 943–977. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2005.
Biro, Matthew. The Dada Cyborg: Visions of the New Human in Weimar Berlin. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2009.
Dax, Max, Robert Defcon. Nur was nicht ist ist möglich Die Geschichte der Einstürzenden Neubauten. Berlin: Bosworth, 2006.
Einstürzende Neubauten. Perpetuum Mobile, tourbook. Berlin: minus Verlag, 2004.
Frydryczak, Beata. Świat jako kolekcja. Próba analizy estetycznej natury nowoczesności. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora, 2002.
Geniale Dilletanten: Subculture in Germany in the 1980s. E-Flux. https://www.e-flux.com/announcements/29393/geniale-dilletanten-subculture-in-germany-in-the-1980s/. Dostęp 8.02.2023.
Gooding, Mel. „Surrealist games”. W: A Book of Surrealist Games, red. Alistair Brotchie, Mel Gooding, 10–12. BostonLondon: Shambhala Redstone Editions, 1995.
Gray Louise. „Invisible Jukebox: Blixa Bargeld”. The Wire 8 (1999): 36–39.
Hülsenbeck, Richard. „About My Poetry (1956)”. Tłum. Joachim Neugroschel. W: Memoirs of a Dada Drummer, red. Hans J. Kleinschmidt, 167–169. Berkeley: University of California Press, 1974.
Jiřička, Lukáš. Zdobywcy scen akustycznych Od radioartu do teatru muzycznego. Tłum. Krystyna Mogilnicka. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2017.
Joseph, John. „I-Tinerary: The Romantic Travel Journal after Chateaubriand”. South Central Review 1 (1984): 40–51. DOI: https://doi.org/10.2307/3189240
Kacandes, Irene. „Experimental Life Writing”. W: The Routledge Companion to Experimental Literature, red. Joe Bray, Alison Gibbons, Brian McHale, 380–392. Abingdon: Routledge, 2012.
Kapranos, Alex. Sound Bites. Eating on Tour with Franz Ferdinand. New York: Penguin Books, 2006.
Lejeune Philippe. „Drogi zeszycie…”, „Drogi ekranie…”. O dziennikach osobistych. Tłum. Magda i Paweł Rodakowie. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2010.
Madurowicz, Mikołaj. „Mapa jako optyka”. Łódzkie Studia Etnograficzne 60 (2021): 13–34. DOI: https://doi.org/10.12775/LSE.2021.60.02
Marcus. „Blixa BargeldEuropa kreuzweise. Eine Litanei (Rezension & Lesung)”, Mainstage Musikmagazin. https://mainstage.de/blixa-bargeld-europa-kreuzweise-eine-litanei-rezension-lesung/. Dostęp 10.02.2023.
Müller, Wolfgang. Geniale Dilletanten. Berlin: Merve Verlag, 1982.
Perec, Georges. Pamiętam że. Tłum. Krzysztof Zabłocki. Kraków: Wydawnictwo Lokator, 2013.
Perec, Georges. Przestrzenie. Tłum. Agnieszka Daniłowicz-Grudzińska. Kraków: Wydawnictwo Lokator, 2019.
Płuciennik, Jarosław. „Sylwiczność nasza powszechna i metakognicja”. Teksty Drugie 6 (2012): 246–257.
„Podróż”. W: Słownik terminów literackich, red. Michał Głowiński, Teresa Kostkiewiczowa, Aleksandra Okopień-Sławińska, Janusz Sławiński, 394–395. Wrocław: Ossolineum, 2007.
Rodak, Paweł. „Dziennik pisarza: między codzienną praktyką piśmienną a literaturą”. Pamiętnik Literacki 4 (2006): 29–49.
Russolo, Luigi. „The Art of Noises: Futurist Manifesto”, transl. Barclay Brown, in: Audio Culture: Readings in Modern Music, ed. Christoph Cox, Daniel Warner, 10-14. New York-London: Continuum, 2004.
Shryane, Jennifer. Blixa Bargeld and Einstürzende Neubauten: German Experimental Music. ‘Evading do-re-mi’. Farnham: Ashgate, 2011.
Smith, Sidonie, Julia Watson. „The Afterlives of Those Who Write Themselves: Rethinking Autobiographical Archive”, European Journal of Life Writing, Vol IX (2020): 9–32. DOI: https://doi.org/10.21827/ejlw.9.37323
Toussaint, Jean-Philippe. Łazienka. Tłum. Barbara Grzegorzewska. Warszawa: Muza, 2001.
Wprowadzenie do kartografii i topografii. Red. Jacek Pasławski, Wrocław: Wydawnictwo Nowa Era, 2006
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Anna R. Burzyńska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Za prawa cytowania fragmentów innych publikacji (tekstów, tabel, rycin oraz ilustracji) odpowiedzialni są autorzy artykułu.