Wielka nuda kontemplacji. Eksperymentalne zapisy chorobowe Franciszki Themerson
PDF
PDF (English)

Słowa kluczowe

Franciszka Themerson
korespondencja
awangarda
archiwum
zapisy życia
eksperyment

Jak cytować

Sroka, H. (2023). Wielka nuda kontemplacji. Eksperymentalne zapisy chorobowe Franciszki Themerson. Forum Poetyki, (33-34), 92–109. https://doi.org/10.14746/fp.2023.32-33.42114

Abstrakt

W artykule omówione zostało pojęcie eksperymentalnych i chorobowych zapisów życia na podstawie korespondencji Franciszki Themerson, a także jej rysunków korespondencyjnych oraz dzieł sztuki. Zauważyłam, że awangardystka stosowała spójne metody kompozycyjne w podejmowaniu tematu swojej choroby tak w zapisach życia, jak i w sztuce awangardowej. Taktyka „przekształcenia” przybierała w przypadku korespondencji, rysunków oraz obrazów formy autoironii, żartu, dystansowania się wobec własnej cielesności w stanie chorobowym. Przeanalizowana korespondencja jest jednym z nielicznych przykładów znanych nam zapisów autobiograficznych malarki, które w większości zdeponowane zostały w Muzeum Sztuki w Łodzi, częściowo również w Bibliotece Narodowej w Warszawie (Archiwum Themersonów).

https://doi.org/10.14746/fp.2023.32-33.42114
PDF
PDF (English)

Finansowanie

Artykuł powstał w wyniku realizacji projektu badawczego finansowanego z środków Narodowego Centrum Nauki w Polsce; grant pt. “Archiwum awangardy. Interpretacje korespondencji Franciszki i Stefana Themersonów”; nr referencyjny: 2023/49/N/HS2/00284.

Bibliografia

Biblioteka Narodowa w Warszawie, Archiwum Themersonów. Korespondencja wzajemna Franciszki i Stefana Themersonów z lat 1947–1974, sygnatura: ​​Rps akc. 20241, t. 2, k. od 173r.-201r.

Biblioteka Narodowa w Warszawie, Archiwum Themersonów. Korespondencja wzajemna Franciszki i Stefana Themersonów z lat 1947–1974, sygnatura: Rps akc. 20240, t. 1, k. 33v.

Biblioteka Narodowa w Warszawie, Archiwum Themersonów. Korespondencja wzajemna Franciszki i Stefana Themersonów z lat 1947–1974, sygnatura: ​​Rps akc. 20241, t. 2, k. 15r.

Biblioteka Narodowa w Warszawie, Archiwum Themersonów. Zakład Rękopisów, teczka Ireny Grosz. List z dnia: 22.09.1971.

Muzeum Sztuki w Łodzi, kolekcja: „Listy Franciszki i Stefana do Ireny Grosz”, sygnatura DS/1013. List z dnia: 10.04.1964.

Muzeum Sztuki w Łodzi, kolekcja: „Listy Franciszki i Stefana do Ireny Grosz”, sygnatura DS/1013. List z dnia: 10.04.1969.

Muzeum Sztuki w Łodzi, kolekcja: „Listy Franciszki i Stefana do Ireny Grosz”, sygnatura DS/1013. List z dnia: 22.07.1974.

Muzeum Sztuki w Łodzi, kolekcja: „Listy Franciszki i Stefana do Ireny Grosz”, sygnatura DS/1013. List z dnia: 10.07.1975.

Muzeum Sztuki w Łodzi, kolekcja: „Listy Franciszki i Stefana do Ireny Grosz”, sygnatura DS/1013. List z dnia: 17.09.1976.

Muzeum Sztuki w Łodzi, kolekcja: „Listy Franciszki i Stefana do Ireny Grosz”, sygnatura DS/1013. List z dnia: 8.01.1977.

Assmann, Aleida. Między historią a pamięcią. Antologia. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2014. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323514497

Boruszkowska, Iwona. Defekty. Literackie auto/pato/grafie: szkice. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2016.

Dziadek, Adam. „«Mój wiek» Aleksandra Watauwagi do przyszłej edycji”. Pamiętnik Literacki 4 (2020): 203–219. DOI: https://doi.org/10.18318/pl.2020.4.14

Dziadek, Adam. Projekt krytyki somatycznej. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN, 2014.

Dziadek, Adam. „Semiografia rękopisu”. Teksty Drugie 6 (2020): 216–235. DOI: https://doi.org/10.18318/td.2020.6.13

Foster, Hal. Powrót realnego. Awangarda u schyłku XX wieku. Kraków: Universitas, 2010.

Grzemska, Aleksandra. „Praktyki autobiograficzne Ewy Kuryluk”. Autobiografia 2 (2016): 93–106. DOI: https://doi.org/10.18276/au.2016.2.7-06

Hellich, Artur. Gry z autobiografią. Przemilczenia, intelektualizacje, parodie. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN, 2018.

Kuryluk, Ewa. „Radioklub poszukiwaczy przyzwoitości”. Gazeta. Magazyn 16 (1999): 26–28.

Polit, Paweł. „Franciszki Themerson gry z narracją”. Czas Kultury 3 (2020): 154–160.

Prussak, Maria. „Zmierzch edycji krytycznych?”. Pamiętnik Literacki 4 (2020): 31–43. DOI: https://doi.org/10.18318/pl.2020.4.3

Shallcross, Bożena. „Poeta i sygnatury”. Teksty Drugie 5 (2011): 53–61.

Sikora, Agata. Szczerość. O wyłanianiu się nowoczesnego porządku komunikacyjnego. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2020. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323535836

Sroka, Honorata. „Co warto widzieć na pierwszy rzut oka? Zarys praktyki dydaktycznej Franciszki Themerson (1963–1968)”. Autobiografia. Literatura. Kultura. Media 1 (2022): 99–109. DOI: https://doi.org/10.18276/au.2022.1.18-09

Sroka, Honorata. The Experimental Avant-Garde Art of Franciszka and Stefan Themerson A Way of Dealing with Crisis, w: Crisis, red. Sascha Bru, Kate Kangaslahti, Li Lin, Iveta Slavkova, David Ayers, 313–335. Berlin: De Gruyter, 2022. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110773637-015

Taborska, Agnieszka. „«Początek sytuacji». Rysunki i obrazy Franciszki Themerson”. Literatura na Świecie 9-10 (2013): 234–243.

Wadley, Nick. Franciszka Themerson. Gdańsk, Londyn, Łódź: Fundacja Terytoria Książki, Themerson Estate, Muzeum Sztuki w Łodzi, 2019.